Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Osteoporosia prebenitzea

Osasunaren Mundu Erakundea (OME) ohartarazten du gaixotasun isil hori XXI. mendean epidemia bihurtuko dela, eta 50 urtetik gorako hiru emakumetik bati eragingo diola.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2002ko irailaren 03a

Osteoporosia hezur-masa murriztean hezurren hauskortasuna handitu egiten da, eta, ondorioz, haustura espontaneoak gertatzen dira.

Patologia honen profilaxiak azken urteotan hartu duen garrantzia hausturek osasun-sistementzat duten kostu ikaragarriari zor zaio, bai eta eragiten duten hilkortasun eta ezgaitasun handiari ere, minak eragiten dien eragina ahaztu gabe. Kalkulatu da munduan 200 milioi pertsona inguru daudela osteoporosia dutenak. Paziente horien arretaren kostua milaka milioi eurotan neurtzen da.

Patologia horrek emakumeengan du eraginik handiena, menopausiaren ondoren, non hezur-galera gertatzen baita, batez ere trabekularra (hezurraren barnekoa). 40 eta 50 urte bitartean, emakumeen sexu-zikloa irregularra izaten da erabat amaitu arte. Aldi horretan estrogenorik ez dago (hormona sexual femeninoak), eta horrek aldaketa fisiologiko garrantzitsuak eragiten ditu, besteak beste, hezur-masa galtzea eta osteoporosia agertzeko arriskua. Emakumeen artean, osasun-arazo horrek haustura-arriskua areagotzen du, batez ere ornoena eta femur-lepoa. Alde horretatik, emakumeen sexua arrisku-faktore bat da patologia horren garapenean. Hala ere, adin aurreratuago batean eragina izan dezake bi sexuetan. hezur-galera gertatzen da, bai kortikala (kanpoaldekoa), bai trabekularra, eta horrek femur-hausturak eragin ditzake, oso ohikoak adineko pertsonengan.

Osteoporosiaren arazo garrantzitsuenetako bat da sintomarik ez duen unagaixotasuna dela, eta ez dela detektatzen lehen haustura gertatu arte. Haustura osteoporosiko horiek, osasun-kostuaz gain, pazienteen bizi-kalitatea nabarmen murrizten dute, eta, beraz, espezialista guztiak saiatzen dira arriskua garaiz identifikatzen eta hezur baten lehen arotura ekiditen. Ornoen, eskumuturraren, aldakaren eta pelbisaren hausturak izaten dira ohikoenak.

Hezur-garapena bizitzan zehar Hezurra ez da gauza geldoa, organismoaren gainerako egituretarako euskarri soila baizik. Pertsona jaio zenetik, hezurrek metabolismo oso aktiboa dute, eta metabolismo hori ez da hazkundearekin amaitzen. Garatu ondoren, hezurra etengabe berritzen eta birmoldatzen ari da.


Hezur-masa azkarren hazten da pubertaroaren hasieratik nerabezaroaren amaierara arte. Hezur-kapitalaren erdia aldi horretan lortzen da. Ondoren, kontsolidazio-fasea dator, 25 edo 30 urtera arte gutxi gorabehera irauten duena. Aldi horretan lortzen da hezur-masaren gailur maximoa. Beraz, haurtzaroan eta nerabezaroan garrantzitsuagoa da elikadura egokiaren bidezko prebentzioa. Kaltzio-ekarpen egokia erabakigarria da hezur-masa ona lortzeko.Beraz, nerabezaroan eratutako hezur-kapitala ona izan daiteke osteoporosia prebenitzeko.


25 edo 30 urtetik aurrera, gutxi gorabehera, hezur-masa pixkanaka eta etengabe txikitzen hasten da. Organismoak galera hori% 5 inguruko erritmoan hasten du 10 urtean behin, eta galera horrek berdin eragiten die bi sexuei. Hala ere, emakume perimenopausikoetan, lehenengo 5 urteetan, urteko % 2tik % 3ra jaisten da hezur-masa; gero, % 1 inguru jaisten da; beraz, 80 urte betetzean, hezur-masaren gailurraren % 40 inguru galdu du. Gizonen galera-tasa askoz txikiagoa da; 80 urtera iristean, %25 inguru galdu dute. Itxuraz, egindako ikerketen arabera, urritasun estrogenikoa da aniztasun horren arrazoi nagusia. Hau da, hezur-masa hilekoa kendu aurretik baino lau aldiz azkarrago galtzen da.

Arrisku egoerak

Tabakismoa, alkohol gehiegi kontsumitzea, inmobilizazio luzea, ariketa erregularrik eza, eta dieta gutxiegi bat, anorexiaren kasuan, edo kaltzio eta D bitamina gutxi izatea dira gaixotasunaren agerpena elikatzen duten elementuak, bai eta aurrekari genetikoak, adin aurreratua, organoen transplantea, amenorrea eta kortikoideekin luzaroan egindako terapia ere, asma tratatzeko, adibidez.

Osteoporosia prebenitzea lehentasunezko helburua da EBrentzat

Osasunaren Mundu Erakundea (OME) ohartarazten du gaixotasun isil hori XXI. mendean epidemia bihurtuko dela, eta 50 urtetik gorako hiru emakumetik bati eragingo diola.

Espainian, gaixotasunak hiru milioi pertsonari baino gehiagori eragiten die gaur egun, eta 100 milioi euroko gastua eragiten du hausturen fase akutuaren tratamenduan eta zainketan bakarrik.

Adituek azpimarratzen dute oinarrizko prebentzio-neurri errazak direla, hala nola dieta egokia eta ariketa fisiko neurritsua, bizitza osoan gomendagarriak eta haurtzaroan hasi beharrekoak.

Europar Batasunaren txostenak estatu kideetako gobernuei zuzendutako gomendio zehatzak ezartzen ditu. Bereziki aipagarria da osteoporosia prebenitzea osasun arloko helburu garrantzitsu gisa hartu behar dela kontuan, osasun hezkuntza eta sustapeneko arduradunek aitzindari izan behar baitute.

Europako espezialistentzat, lehentasun horrek sistema nazionalen arteko koordinazioa eskatzen du, baliabideen birbanaketa egokia planifikatzeko. Europako Batasunak konpromisoa hartzen du gizarte osoari, eta, zehazki, profesionalei, bizitzaren etapa guztietan kaltzioaren eta D bitaminaren ekarpenei buruzko aholkuak emateko politikak sortzeko eta aplikatzeko.Halaber, arrisku handiko pertsonen hezur-dentsitatea neurtzea gomendatzen du txostenak.

Dieta, prebentzioaren oinarrizko oinarria

Osteoporosia prebenitzeko, funtsezkoa da kaltzio-ekarpen egokia egitea bizitza osoko elikadura orekatuaren barruan, hezurren hazkuntza eta garapeneko etapetan arreta berezia jarriz.

Elikagaiek kaltzioa xurgatzen laguntzen dute, besteak beste, D bitamina, laktosa eta azido askorbikoa. Lehenengo biak esnekien osagai naturalak dira, nahiz eta beste elikagai batzuetan ere bereiz egon.

Kaltzioaren ekarpen dietetikoa ziurtatzeko, beharrezkoa da:

  • Egunean gutxienez 2 esneki errazio hartu. Alde horretatik, zenbait esnekik zenbat kaltzio ematen duten jakinda, horien ordez beste batzuk erabil ditzakegu, kantitatea errespetatuz. Hala, elikadura ahalik eta gehien aldatzen da, haren nutrizio-balioa aldatu gabe.

    Praktika:Baso bat esne = 2 jogurt = 2 petit suisse = 4 gaztatxo = 40 g gazta ondu = 80 g gazta fresko.

  • D bitamina ematen duten elikagaiak sartzea, hezurretan kaltzioa finkatzen laguntzeko. Bitamina hori gantzetan disolbatzen da eta, beraz, elikagai batzuen gantzetan aurkitzen da: esne osoa eta esnearen koipea, gurina eta esne-gaina, arrain-gibela.

Hala ere, badira mineral horren xurgapena oztopatzen duten beste substantzia batzuk, eta, beraz, ez da gehiegi erabili beharko:



  • Zahia edo osoko zerealak, fitatoak edo azido fitikoa baitituzte, kaltzioarekin disolbaezinak diren gatzak sortzen dituzte eta haien xurgapena murrizten dute.


  • Fosforoa, kaltzio gutxiago xurgatzen duena. Ugaria da animalia-jatorriko elikagaietan, hala nola haragietan, arrainetan, arrautzetan, esnekietan, baita lekaleetan eta kola-edari freskagarrietan ere.


  • Proteinak dietan, kaltzio gutxiago xurgatzen delako.


  • Tabakoak eta alkoholak hezur-dentsitate minerala murrizten dute.


Osteoporosia aurreratua dagoenean, beharrezkoa da berariazko gehigarri dietetiko edo farmakologikoak dituen tratamendua, espezialistak baloratu beharrekoa. Alde horretatik, kaltzio eta D bitaminazko osagarri konbinatuak eraginkorragoak dira, hezur-masa femorala galtzea prebenitzeaz gain, aldakako hausturen eragina ere murrizten baitute.

Osteoporosia ez da sendatzen, baina tratamendu egokiak hezur-masa galtzea eta hausturak geldiaraz ditzake. Gaur egun, hainbat sendagai daude, hala nola difosfonatoak, kaltzitonina, kaltzioa, fluoruroak, ordezko hormona-terapia, ipriflabona, estrogenoen, esteroideen, D bitaminaren eta metabolitoen eratorriak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak