Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Otorduetan sartzen naiz, zergatik ez dut argaltzen?

Dieta osasungarria egin arren, aurreikusitako epean nahi den pisua zergatik ez den beti galtzen ulertzeko zortzi gako

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2013ko urriaren 25a
Img fruta menopausia listg Irudia: London looks

Pertsona batzuk jatorduetan zaintzen dira, eta ez dute inolako garrantzirik, eta ondo elikatzeaz arduratzen dira beren pisuari eusteko edo kilo horiek gehiago jaisteko. Hala ere, hala eta guztiz ere, ahaleginak eta ahaleginak egin arren, ez dituzte lortzen espero diren emaitzak. Hortik aurrera, motibaziorik eza, frustrazioa, dieta miragarrien zaurgarritasuna, eta desordena psikologikoak garatzeko arriskua ere hasten dira, hala nola depresioa, antsietatea edo elikadura-jokabidearen trastornoak. Zer gertatzen da? Zergatik dira alferrikako ahaleginak? Artikulu honetan, pisua modu osasungarrian jaisten saiatzen garenean eta ez dugunean lortzen ari garen zortzi faktore deskribatzen dira.

Zergatik ez du argaldu behar?

Hainbat arrazoi daude, oro har edo bereizita, porrota pisuz jaisten saiatzean, nahiz eta dieta osasungarria jarraitu eta tenta-tentazioak mantendu. Jarraian, egoera hori eragin dezaketen zortzi faktore zehazten dira, baina argaltzen saiatzen direnak eta hori lortzen ez dutenak medikuarengana joan beharko lirateke, eta dietista-nutrizionista baten laguntza izan, pisua galtzea mugatzen duten banakako arrazoiak identifikatzeko.

  1. Img composicion
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Metabolismo-kontua. “Metabolismo motela dut, eta horregatik ez dut argaltzen”. Organismoan elikadura hartu ondoren gertatzen diren prozesu metabolikoak hain dira konplexuak, ezen ezin baita “metabolismo” hutsa bakarrik hitz egin. Obesitatearen genesi eta kontrol konplexuarekin zerikusia duen atentzio zientifikoko zentroetako bat pertinina entzimak dira, hain zuzen ere, 1 (SIR T1), hainbat ehun metabolikotan giltzarri diren sentsore metaboliko nagusiak. Estatu Batuetako Osasun Institutu Nazionalen Seinaleen Transdukzio-laborategiak zuzendutako azterketa batean azaltzen dutenez, SIR T1ek prozesu zelularren aldaera modulatzen du, zelulen oxidazio-estresari erantzunez, eta horren ondorioz, zelulen zahartzea moteldu egiten da, metabolismo energetiko bat baino gehiago metabolismo metaboliko desberdinetan. Gibel-mailan, glukosaren eta lipidoen metabolismoa erregulatzen du, koipea mugiarazten du eta energia bihurtzen du. Kontrolatu intsulinaren jariaketa pankrean (glukosaren metabolismoa errazten du horrek). Hipotalamotik, nutrienteen eskuragarritasuna kudeatzen du eta makrofagoen jardueragatik ehunen hantura eragin duen obesitatearen prozesuan eragina du.

  2. Bazkari irregularren ordutegiak. Entzima horiek, SIR T1ek ere modulatzen dute erloju zirkadianoaren jarduera, bai genesian, bai obesitatearen kontrolean, pazienteen arabera (polimorfismoen edo pertsona bakoitzaren aldaera genetikoen arabera). Hori dela eta, EROSKI CONSUMErek egindako elkarrizketa batean, Marta Garaullet farmaziako doktoreak eta Nutrigenomika ezagutzen espezializatuak, EROSKI CONSUMErek egindako elkarrizketa batean azaldu zuenez, “otorduen ordutegietan eredu erregular bat falta izateak obesitatea errazten du”. Esan daiteke erloju biologiko bat dugula, eta, maila batean, elikagaien eragina markatzen duela. Giza ehun adiposoak barneko erloju zirkadiano bat ere badu, eta, beraz, adituak dioen moduan, “ordu jakin batzuetan jan ahal izateak gantza gehiago pilatzea ekar lezake”. Ondorioz, desordutan jatea hormonen eta entzimen artean dagoen sinkronizazioa aldatzen du, eta horrek mantenugaien (gantzak, proteinak, azukreak) oxidazioari eta metabolismoari eragin diezaioke, eta gizentasunari eta beste osasun-arazo batzuei mesede egin diezaieke.
  3. Img frutas
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Adina eta sexua. Sexu-obesitatearen eragina desberdina dirudi sexuaren arabera. Berriki egindako ikerketek egiaztatu dutenez, abdomeneko gizentasuna duten emakumeek bihotzeko edo minbiziko arazoak dituzte hiltzeko, pisua edozein dela ere. Obesitatea Ikertzeko Espainiako Elkartearen arabera (SEEDO), gizentasunaren prebalentzia 65 urtetik gorako biztanleen %17koa da gizonezkoetan eta %27koa emakumezkoetan. Populazio helduari dagokionez, datuak DORICA azterketatik atera dira; izan ere, gizentasunaren prebalentzia kalkulatzen du 25 eta 60 urte bitartekoen artean (% 15,5), eta emakumeetan (% 17) gizonezkoek baino prebalentzia handiagoa dute (% 13). Haurren kolektiboan, erreferentziazko azterlana Enkid estudioa da, %22,45 gizentasunari dagokionez, eta %4,7 9 eta 12 urte bitarteko haurren gizentasunari dagokionez. Datu horiek nahitaez pentsatu behar dute premia biologikoan elikadura adinaren eta sexuaren arabera egokitzeko premia dagoela, osasun onaren eta gaixotasunen prebentzioaren funtsezko tresna gisa.

  4. Dieta osasungarria egiten dut? Batzuetan, jateko ohiturak ez dira uste bezain osasungarriak. Jateko era eta elikadura-hauteskunde batzuk daude, hain sustraituta daudenak, ezen bat ere ez baita zalantzan jartzen. Hala ere, zenbait urtetan zenbait elikagaik huts egiten badute, esan daiteke hilabeteak igaro ahala pisua irabazi dela, nahiz eta “beti gauza bera jan aspalditik”. Egunero edo egunero elikagaien ahultasunak zein diren antzematea da lehen pausoa kontzientzia hartzeko eta aldaketa eta bizi-ohitura hobeak lortzeko aldaketa hasteko.
  5. Esan norekin jaten duzun… Ikertuta dago konpainiak (edo ez egoteak) eragina duela elikagaien aukeraketan modu erabakigarrian. Imitazioz, pertsonak “gehiago edo modu nahasagoan” jateko joera du, nahiz eta hautaketaren ondorioak, neurriz kanpokoak edo deskonpentsatuak, jakin. Era berean, jateko aukera okerragoa ere ematen du jateak, oso ohitura garrantzitsua baita haurrek eta nerabeek egiten duten kontuan hartzea, haientzat funtsezkoa baita jateko ohitura onak eratzea.
  6. Img
    Irudia: Emiliano Spada

    Bizimodu sedentarioa. Sedentarismoa, berez, gaixotasun ez-transmitigarrien arrisku-faktorea da, hala nola bihotz-hodietako gaixotasunak, 2 motako diabetesa eta obesitatea. Elikagaien Erregimenari, jarduera fisikoari eta osasunari buruzko Munduko Estrategiak (OME) 2002an argitaratu zuen, eta “elikadurak eta jarduera fisikoak osasunean eragiten duten bitartean, obesitatearen kasuan, jarduera fisikoak onura gehigarriak dakartza elikadurarekin eta elikadura-erregimenarekin”. Urrats garrantzitsua litzateke bizitzako ordena bakoitzean (familiakoa, lanekoa, aisialdikoa…) eguneroko ekintzek zein maila fisiko adierazten duten eta eguneroko bizitzan nola eta zer jarduera egin daitezkeen hausnartzea. Eguneroko bizitzako hainbat eremutan (lana, desplazamendua eta denbora librea) jarduera fisikoaren maila egiaztatzeko, OMEk Jarduera Fisikoari buruzko Munduko Galdeketa egin du.

  7. Kirola egiteari uztean gizentzea. Zenbait kirolek intentsitate handiko kirolak egin dituzte urteetan, eta ohartu dira, eskakizuna murriztean, pisua lortzeko nolabaiteko erraztasuna dutela. Metabolismoa aldatzean edo aldaketa hormonalean azalpenak bilatu aurretik, elikadura-ohiturei buruz gogoeta egin daiteke. Nahiko ohikoa da, garai batean eskakizun fisiko handia izanik, jateko ohitura txarrak dituztenentzat (elikagai gozoak edo azukretsuak, koipe gehiago, proteina gehiegi, gosari txarrak, afari oparoak, afari oparoak, edari energetiko edo kirol-edari azukredunak…). Energia-gastua entrenamenduko edo lehiaketako urteetan baino askoz txikiagoa denez, energia-desoreka sortzen da, eta horrek pisua irabazten laguntzen du. Elikadura txarra dela eta, jarduera fisiko handiko pasagunea sedentarismo edo bizimodu oso aktiboetara gehitu ohi da. Elikadura txarra eta sedentarismoa “justu nahi denaren kontrakoa” da, eta horrek berez azaltzen du pisua irabaztea.
  8. Img tomates zanahorias
    Irudia: CONSUMER EROSKI

    Elikadura arloko intolerantziak eta pisua. Elikadura arloko intolerantzia izatea ez da gizentasunaren eta gehiegizko pisuaren arrazoia, baina nahasmendu horrek zenbait sintoma deseroso azal ditzake, adibidez, sabelaldeko hantura eta gorputzaren bolumena, pazientearen izaerari ez dagokiona. Elikadura Arloko Intolerantziak Aztertzeko Andaluziar Sozietateak (SAEIA) ohartarazi du bere atarian ez dagoela elkarte honetan “intolerantziarik eta obesitaterik”, eta intolerantzia-testak ez erabiltzea “obesitate-ikerketarako teknika bereizi gabeak”, funtsik ez duelako. Hala ere, erakunde mediko-zientifiko honek erakutsi duenez, “histaminaren (elikadura-intolerantziaren ondorioz) liberazio espezifikoa eragiten duten elikagaiak kenduta, gaixoen ehuneko handi batek pisua eta bolumena murrizten ditu, batzuetan oso modu deigarrian”. Horrela, obesitatea duen pertsonak profil sintomatiko gisa biltzen badu presiozko mina, idorreria edo beherakoa, larruazal lehorra, eta ornoen arteko diskoen deshidratazio susmoak eragiten dituzten zeinuak, gerta daiteke alergiarik gabeko elikadura histaminosiaren eragina izatea (HANA sindromea), hau da, osasun arazo horien eta beste batzuen jatorria. Susmo horren aurrean, bidezkoa da, López Elorza sendagilearen esanetan, SAIIako presidentea, “diagnostiko diferentzial egokia egitea, eta bereizi egin behar da ea pertsona horrek HANAren sindrome bat susmatuko duen beste sintomarik ematen duen ala ez”. Gerta liteke dieta hipokalorikoa egitea, gantz gutxiko elikagaiak jaten dituena, hala nola oilaskoa, arraina, txahalki gihartsua edo esneki gaingabetuak, eta horietako batzuk, besteak beste, dieta hipokaloriko bat egitea. Elikagaia edo elikagai arazotsuak identifikatu ondoren, dietista-nutrizionistak esklusio-dieta bat egingo luke, sintomak hobetu eta bolumena eta pisua murriztu ahal izateko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak