Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Otsaila: Intxaurrak

Intxaurrak dira bihotzarentzat osasungarrienak diren fruitu lehorrak

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2007ko otsailaren 05a

Intxaurra intxaurrondoaren zuhaitzaren hazia da. Italiatik Txinara doan eskualde batekoa da, baina gaur egun mundu osoko eskualde epeletan landatu da, bereziki Europan, Asian eta Ipar Amerikan.

Oso elikagai osatua

Intxaurrak fruitu lehor oleaginosoak dira, eta, beraz, gantz asko dute. Zehazki, pisuaren erdia baino gehiago koipea da. Hala ere, gehienek gantz-azido asegabeak dituzte, hau da, oso gantz osasungarria da. Gantz-azido ugarienak linoleikoa eta linolenikoa dira, biak funtsezkoak. Linolenikoa omega 3 seriekoa da, baita arrainaren koipean dauden gantz-azidoak ere. Intxaurren berezitasun horrek esan nahi du horiek kontsumitzeak odoleko kolesterol- eta triglizerido-maila murrizten laguntzen duela, eta, gainera, ez dela tronborik sortzen eta hantura-prozesuak geldiarazten dituela.

Gantzaz gain, intxaurrak landare-jatorriko proteina-iturri onak dira. Horiek oso urriak dira metioninan, funtsezko aminoazidoan -proteinen unitate sinpleenak-. Hori dela eta, bi taldeak konbinatzean -ogia intxaurrekin edo arroz-, sojak edo animalia-jatorriko elikagaiek duten proteina bezain kalitate oneko proteina lortzen da. B1, B2, B3 eta, bereziki, B6 bitaminak ere nabarmentzen dira. Bere mineraletatik fosforoa, potasioa eta magnesioa nabarmentzen dira.

Bihotzaren aliatuak

Gantza kalitate onekoa denez, intxaurrak bereziki egokiak dira bihotz-hodietako eritasuna duten pertsonentzat eta kolesterola eta triglizeridoak goian dituztenentzat. Nahikoa da egunean 3-4 intxaur hartzea, baina ez da ahaztu behar, beste fruitu lehor oleaginoso batzuk bezala, oso kalorikoak direla; beraz, gehiegizko pisua izanez gero, kontsumoa kontrolatu behar da. Horregatik, elikagai horren ondorio onuragarriak pisua handitu gabe lortu nahi badira, murriztu egin behar da dieta osatzen duten bestelako elikagai koipetsu eta kalorikoak, hala nola gurina, margarina edo hestebeteak.

Sukaldean erabiltzea

Sukaldeko intxaurrek aukera asko eskaintzen dituzte, bai gordinik bai kozinatuta. Merkatuan, intxaurrak oskolarekin edo zurituta egoten dira urte osoan, baina negua da horiek eskuratzeko denboraldirik onena. Erosoagoa izan dadin, intxaurrak oskolarekin erosten badira, aurrez zuritu eta ondo itxitako ontzietan gorde daitezke, egoera onean egon daitezen eta noiznahi erabiltzeko prest egon daitezen. Gordinik hartuz gero, oso ondo murtxikatu behar dira, digestioa errazagoa izan dadin.

Fruitu lehor hori eguneko hainbat hartunetan sar daiteke, eta plater askoren parte izan daiteke: lehen platerak, bigarrenak eta azkenburukoak. Ogiarekin edo gaztarekin konbinatuta, mokadu gozo-gozoa osatzen dute, nahiz eta osagaitzat beste errezeta batzuk ere badauden.

Errezetak intxaurrekin egiteko iradokizunak

  • Intxaurr- eta gazta-entsalada
  • Kardua intxaur gainerrearekin
  • Baratxuri-zopa intxaurrekin
  • Piper berdeak arrozarekin eta intxaurrekin
  • Ravioliak intxaur-saltsarekin
  • Arroza intxaurrekin eta zainzuriekin
  • Intxaur-saltsa edo intxaur-zopa gozoa
  • Hiru zerealeko mueslia, sagarrarekin eta intxaurrarekin
  • Hau interesa dakizuke:

    Infografiak | Argazkiak | Ikerketak