Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Paleolitoko elikadura: zer da?

Jatorrizko dietetan ez dira sartzen nekazaritzako eta abeltzaintzako produktuak, uste baitute gizakiak oraindik ez dituela garatu beharrezko egokitzapen genetikoak
Egilea: Elena Piñeiro 2008-ko maiatzak 15
Img hombrecavernas

Paleodieta

"Jatorrizko dietak" direlakoek proposatzen duten elikadura mota Harri Aroan jaten zena jatean oinarritzen da. Haien aldekoek diote gure gorputzak garai hartarako diseinatuta daudela. Proposamen horiek aldezten dituztenen justifikazioa da nekazaritza asmatu zenetik igaro diren 10.000 urteetan, hautespen naturalak ez duela ia denborarik izan giza dietan gertatu zen aldaketaren ondorioz egokitzapen genetiko optimoak sortzeko.

Dieta Paleolitikoaren, Harri Aroaren, Haitzuloetako Gizakien eta Ehiztari-biltzaileen Dietaren aurkakoek uste dute garai hartako gizakien ohiturak ezin direla gaur egungoekin alderatu, eta ezin dela paralelismorik ezarri egungo bizi-itxaropenaren eta garai hartako itxaropenaren artean, ezta zenbait gaixotasunek eragindako hilkortasunaren artean ere.

Dieta horien jarraibideen premisa berbera da: gure jatorrira itzultzea eta landare basatiak eta haragia eta arraina jatea, paleolitoan kontsumitu ohi ziren elikagaiak. Denboraldi horrek 2,5 milioi urte inguru iraun zuen, eta duela 10.000 urte inguru nekazaritza garatzen amaitu zen.

Proposamen dietetikoa

Walter L gastroenterologoa izan zen Paleodieta zabaldu zuen lehena. Voegtlin. Horren ondoren, unibertsitate eta ikerketa-zentro ospetsuenetako hainbat ikertzailek proposamen dietetiko horren aldeko arrazoi zientifikoak ematen jarraitu dute. Haren teorien arabera, "haragia, arraina, barazkiak, frutak eta fruitu lehorrak oinarri dituen elikadurak gaixotasun kardiobaskularrak eta zenbait minbizi-mota prebenitzen ditu, eta, gainera, ondorio onuragarriak ditu obesitatean, digestio-arazoetan, hezur-arazoetan eta abarretan".

Dieta paleolitikoak ez ditu kontuan hartzen gatza, azukrea edo olio finduak.

Zerealak eta lekaleak (nekazaritzako produktuak), esnekiak, gatza, azukrea eta olio finduak ez daude diseinu dietetiko horretatik erabat kanpo. Neolitoak elikadura-ohituren aldaketa sakona ekarri zuen, eta, milaka urte geroago, heriotza eragiten duten eta gure bizitzaren kalitatea okerragotzen duten gaixotasunak garatu ditugu.

S. Boyd Eaton de la Emory University, "Nutrizio paleolitikoaren sustraiak biologia eta medikuntza eboluzionistak dira, eta Aro Espazial honetan daramagun bizimodua eta gure harri-aroko geneak bateraezinak dira". Medikuntza eboluzionistak uste du eragiten diguten gaixotasun asko gure organismoaren diseinu ebolutiboaren (milioika urtetan moldatuz joan dena) eta gaur egungo baldintzen arteko bateraezintasunaren ondorio direla.

Paleo-nutrizioa

Autoreen arabera, Dieta Paleolitikoaren eta egungo elikadura-motaren arteko aldaketa garrantzitsuenek eragin nabarmena izan dute nutrizio-ezaugarri jakin batzuetan, hala nola karga glikemikoan, gantz-azidoen osaeran, makronutrienteen osaeran (karbohidratoak, proteinak eta gantzak), mikromantenugaien dentsitatean (bitaminak, gatz mineralak eta zuntza), zuntzaren eta potasioaren arteko erlazioan eta azido-orekan. Aldaketa horiek guztiek eragina dute, neurri batean, gaur egungo gaixotasun askoren garapenean.

Loren Cordain Department of Health and Exercise Science saileko irakasleak, Colorado State Universityrekin bat, "oinarrizko ezaugarri nutrizionalak daude oraindik ehiztari biltzaileen egungo gizarteetan bizirik dauden antzinako elikatze-moduetan, hala nola Groenlandiako, Kanadako, Alaskako eta Liberiako eskualde bateko eskimaletan, ez baitituzte mendebaldeko gaixotasunak".

Gakoak

GakoakDieta horren giltzarrietako bat oreka azidoa/basikoa da. Oreka horrek osteoporosia, giltzurrun-kalkuluak, muskulu-masa galtzea eta adinak eragindako giltzurrun-disfuntzioa prebenitzen laguntzen du. Elikagaiak digeritu eta metabolizatu ondoren, azidotzaile edo basifikatzaile gisa sailkatzen dira, organismoan azidotasuna handitu edo murrizten duten kontuan hartuta. Kaliforniako Unibertsitateko Department of Medicine and the General Clinical Research Center erakundeko ikertzaileen arabera, mendebaldeko nutrizio-desorekak azidosi metabolikoa eragiten du, eta horrek gaixotasunak eragin ditzake.

Oreka bilatzea

"Gure elikadura gainezka dago esneki, haragi koipetsu eta azukre finduekin, azidotasuna sortu eta hezurren desmineralizazioa eragiten dutenak. Oinarrizko eragina duten elikagaiak ematea, hala nola barazkiak eta frutak, lagungarria da gorputzaren azidoaren eta oinarrizko orekari eusteko". Dieta horren beste gakoetako bat da elikagaien indize glizeriko txikia. Gluzidotan edo karbohidratotan aberatsa den edozein elikagai hartzen dugunean, odoleko glukosa-maila handitu egiten da pixkanaka, almidoiak eta azukreak digeritu eta asimilatu ahala.

Gluzidoak xurgatzeko abiadura elikagaia osatzen duten mantenugaien araberakoa izaten da, hala nola zuntz-kantitatea, baita digestioan urdailean eta hesteetan dagoen janariaren osaera ere. Indize glizeriko altua edo baxua izateak adierazten du, hurrenez hurren, azukreak azkar edo mantso xurgatzen diren hestean. Indize hori garrantzitsua da diabetearen kasuan, odoleko glukosa-igoera bortitzak saihestu behar baitituzte. Indize glizemiko txikiko elikagaiak jatea lagungarria izan daiteke diabetesaren, obesitatearen eta sindrome metabolikoarekin zerikusia duten beste gaixotasun batzuen prebentziorako eta tratamendu dietetikorako.

Oinarrizko errezeta

Elikagai modernoekin egin daiteke Harri Aroko Dieta, baina, horretarako, erabat saihestu behar dira zerealak, lekaleak, kakahueteak, ilarrak, soja eta tofua, soja-esnea eta irinak. Ezin da esnekirik, legamiarik, ozpinik, janaririk eta hartziturik hartu (jogurtak eta gaztak, garagardoa eta ardoa). Ez da komeni prozesatutako azukrerik irenstea. Elikadura horren oinarria fruta eta barazki freskoak, haragi gihartsuak, itsaskiak eta arrainak dira.

"Paleodieta" bat hasi nahi duen edonorentzat, gatzaren ordez piperbeltza, limoia, baratxuria, kuminoa, iltzea eta janariari zaporea ematen dioten beste hainbat espezia eta konbinazio jarri behar dira. Ozpinaren ordez, limoi-zukua ere jarri behar da, baita gurina, margarina edo koipeak ere. Ez da komeni horietako bat ere erabiltzea, oliba-olioa edo aguakate-olioa izan ezik, liho- edo intxaur-olioarekin nahasita, omega 6/omega3 erlazioa hobetzeko.

Eztia da Dieta Paleolitikoko gozagarri nagusia

Eztia da gozagarri nagusia; azukrea frutetatik eta barazkietatik etorri behar da, eta ez kontzentratutako eta findutako iturrietatik, azukre zuritik, esaterako. Kanelaz, menda-hostoz, banillaz eta bestelako espeziez aromatizatutako fruta-pureak saltsei, gozagarriei eta postreei zapore gozoa emateko erabil daitezke. Alkohola ez zen haitzuloetako elikaduraren osagai bat; beraz, kasu gutxi batzuetarako utziko da, edo haragia markatzeko eta gisatuei zaporea emateko.

Zaila da inolako zerealik edo irinik ez jatea. Dieta horretan, irina fruitu lehorretatik dator soilik, eta noizean behin erabiltzen da saltsak loditzeko edo gozagarri-zaporea emateko, gehiegi hartuz gero dieta desorekatu egin baitaiteke.

Ahots kritikoak

Ziurtzat jotzen da tamaina horretako elikagaien teoria batek, pertsona zientifikoek proposatuak, hainbat sektoretatik izan dituela eta izaten jarraitzen duela errepikapenak. Ohikoenetako bat da ehiztarien/biltzaileen gizarteetan bizi ziren gizakiek ez zutela gureen antzeko gaixotasunik, ez haien elikaduragatik, "paleodietak" dioen bezala, baizik eta zaharrei iristen ez zitzaizkielako, haien bizi-itxaropena laburragoa zen eta, beraz, ezin da konparaziorik egin.

Errepikapenak eman dituen beste ahots bat Geoffrey Cannonena da, World Cancer Research Fund-eko kidea. Hark dioenez, "gizakiak oso eskasian bizirauteko eta bizirik irauteko janaria sortzeko lan gogorra egiteko diseinatuta daude, eta ez gaude gurea bezain elikatze energetiko horretara egokituta". William R. Leonard Northwestern Unibertsitateko antropologia-irakasleak dioenez, "industria-gizarteek aurre egin behar diegun osasun-arazoak ez dira antzinako elikadura espezifiko batetik eratortzen, baizik eta kontsumitutako kalorien eta gastatutakoen arteko aldea da arazoa". Egia esan, gure elikaduraren gehiegizko energiak bereizten du gure arbasoen bizimoduarekin.