Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Pasta, zer mota daude eta zer ematen dio gure dietari?

Prezioa, errendimendua, nutrizio-ezaugarriak eta aldakortasuna direla eta, pasta leku propioa irabazi du sukalde guztietan, apalenetatik sofistikatuenetara

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2013ko martxoaren 01a

Pasta hitza grekozko termino batetik dator, eta “likidoarekin nahasitako irina” esan nahi du. Espresioa errealitatearekiko leial bezain zaharra da, bi osagai nagusiak gari-irina eta ura baitira. Pasta guztien osagai nagusia semola da (gari gogorraren irin eho lodia), baina badira zenbait desberdintasun pasta-mota desberdinak sortzen dituzten formari, elaborazioari eta errendimenduari dagokienez. Hurrengo artikuluak azaltzen du zer pasta-mota dauden, zer ezaugarri dituen eta zer ekarpen egiten digun gure herrialdean azken hamarkadan kontsumo-zifrak bikoiztu dituen elikagai hain solido horrek.

Irudia: Jeffreyw

Pasta-motak eta horien ezaugarriak

ENIDEren azken inkestaren arabera, pertsonako 7,5 kilo pasta kontsumitzen dira urtean. Italian baino askoz gutxiago da (ia laukoiztu egiten da zifra hori), baina duela hamar urte baino askoz gehiago, urtean 4 kilo kontsumitzen zituenean. Izan ere, pasta, prezioagatik, zaporeagatik, zapore onagatik eta aldakortasunagatik, leku propioa irabazi da sukalde guztietan, umilenetatik sofistikatuenetara. Lehenbizikoetan, elikagai lasaia da, merkea eta prestatzeko erraza. Bigarrenetan, berrikuntza, bilakaera eta originaltasuna izan ditu. Eta bietan, nutrizio-ezaugarri onak ditu, jaten dutenen onerako (eta gozatzeko).

Pastaren oinarrizko sailkapenak, haren elaborazioa eta osagaiak kontuan hartuta, mota hauek bereizten ditu:

  • Pasta lehorra. Semola eta ura nahastuz lortzen den produktua lehortze-prozesu baten eraginpean dagoenean, ore lehorra lortzen da. Ez du urik, eta horrek egonkorrago bihurtzen du, eta denbora gehiago irauten du hozteko beharrik gabe. Ore lehorrak hezetasun gutxiago duenez, mantenugaiak kontzentratu egiten dira. Pasta prestatu ondoren, nutrienteen proportzio hori pasta freskoaren mailara hurbilduko da.
  • Pasta freskoa. Pasta freskoak ur gehiago du, hozkailuan eduki behar da eta luzera txikiagoa da, denbora gutxiago irauten baitu. Ur gehiago duenez, pentsa daiteke ore horrek kaloria gutxiago dituela. Elikagaien konposizioaren taulek erakusten dutenez, lehorraren eta freskoaren arteko aldea (egositakoan ere bai) ez da garrantzitsua, ez ur-atxikipenari dagokionez, ez eta kaloria edo beste mantenugai batzuei dagokienez ere. Hori bai, askotan pasta freskoa haragiz edo gaztaz betetako kontsumitzaileari eskaintzen zaio, eta horrek nabarmen handitzen du energi ekarpena edo gantz edukia.
  • Pasta sinplea. Freskoa edo lehorra den alde batera utzita, pasta arrunta edo arrunta gari gogorraren semolaz edo gari biguneko irinez eta urez soilik eginda dagoena da, osagai horiek besterik gabe. Talde honetan daude espagetiak, lumak, zopa miragarria, fideoak...
  • Pasta konposatua. Pasta konposatuek, aurreko osagaiez gain, arrautza, berdurak eta barazkiak ere eraman ditzakete (adibidez, espinakak, azenarioak edo tomateak), edo zuntz ekarpen handiagoarekin aberastuta egon daitezke. Horien artean daude arrautzarentzako zintak, landaredun tximeletak edo makarroi integralak.
  • Pasta betea. Pasta beteak haragiz, arrainez, barazki eta barazkiz, urdaiazpikoz edo gaztaz prestatutako prestakina da. Gaztaz betetako ravioliak eta barazki-tortelliniak dira ezagunenak. Garrantzitsua da gogoraraztea pastak beteak edo aberastuak badira, nutrizio-balioa gehitzen den elikagaiaren edo nutrizioaren arabera handitzen dela. Pasta sinple gordinaren errazio batek 275 kcal ematen ditu, 368 kcal arrautza eta 278 kcal osoko bertsioa.

Espainian, pasta sinple lehorra da gehien kontsumitzen dena

Merkatua sailkapen horren inguruan antolatzen da, baina badira beste batzuen gainetik nagusi direnak ere. Sektoreko azken azterketen arabera, ore sinple lehorraren lidergoa biribila da: Espainian saltzen den pasta-tona bakoitzeko, 14 kilo bete dira, 50 kilo konposatu eta gainerakoak (900 kilo baino gehiago) pasta arruntari edo arruntari dagozkio. Hiru segmentu horietatik, ehuneko txiki bat freskoari dagokio; gainerakoa lehorra da.

Zer ematen digu pastak?

Pasta sinplea (gordina)Energia (kcal)Proteinak (g)Gantzak (g)Karbohidratoak (g)Zuntza (g)
100 gramo34712,51,470,95
80 gramo (errazio bat)277,6101,156,74

Astean 6 eta 7 errazio artean jan daiteke, eta ez du arriskuan jartzen dietaren oreka.

Hauekzerealak: ore nagusia da, eta dieta osasungarriaren oinarria da; izan ere, elikadura osasungarriaren piramidearen lehen mailak hartzen ditu, frutarekin eta barazkiekin batera. Osasun eta nutrizio arloko elkarte zientifiko guztiek gomendatzen dute gure dieta elikagai talde hauetan oinarritzea, gaixotasun kronikoei aurrea hartzeko, karbohidrato eta zuntz ekarpena dela eta. Gomendioa da egunero 4-6 errazio artinazeo hartzea (zerealak, pasta eta patatak barne). Horrek esan nahi du, astero, gure dietaren oreka hartu gabe, 6 eta 7 errazio artean har daitezkeela (60/80 g pasta gordin): salteatuta, entsaladan, zopa, labean, hornigai gisa...

Karbohidratoak dira gure gorputzeko organo askoren erregaia (batez ere, garuna eta giharrak). Hala ere, Espainiako Estatuan, gaur egun, karbohidratoen kontsumoa gomendioen azpitik dago: karbohidratoetatik abiatuz energiaren %45 baino gehiago hartzea gomendatzen da, baina benetako kontsumoa %41 da. Horri dagokionez, pasta lagungarria izan daiteke dieta orekatzeko, karbohidrato asko baititu. Pastak ere lagundu dezake dieta orekatzen, zuntz dietetikoan duen ekarpena dela eta; izan ere, mantenugai hori ez da bakarrik osasun digestiboaren funtzionamendu egokirako, baizik eta gaixotasun kronikoen zerrenda luzea izateko arrisku txikiagoarekin (kardiobaskularrak, diabeteak, eta baita digestio-minbiziak ere).

Etiquetas:

kaloriak pasta-eu

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak