Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Pastari buruzko sei galdera

Jende askok uste du gizendu egiten dela, baina ez dago ideia hori babestuko duen ebidentzia zientifikorik

Img seis preguntas pasta hd Irudia: alex9500

Pasta oinarrizko elikagaia da Mediterraneoko dietan. Prestaketa hori, ura eta semola nahasten dituena, herrikoi bihurtu zen tomatearekin konbinatuta. Ideia gastronomiko hori Italiako hegoaldean sortu zen duela 200 urte baino gehiago. Hala ere, haien jatorria ez da hain handia, eta legenda bat ere badute: batzuek diote Marco Polo izan zela Europan, Ekialderantz egindako bidaietako baten ondoren. Hasieran, elikagai horri buruzko beste galdera eta kondaira batzuk daude, eta hurrengo artikuluak erantzun nahi du.

Img seis preguntas pasta
Irudia: alex9500

1. Pasta gizendu egiten da?

Herritar askok uste dute pasta gizendu egiten dela. Baina hori ez da egia. Elikadura arloko Espainiako hamaika sozietateek sinatu duten obesitateari aurre hartzeko eta tratatzeko azken adostasunak sakon aztertu zuen gai hori, eta ondorioztatu zuen karbohidrato konplexu gehien dituzten dietak (pastaren edukiak, adibidez) pisu txikiagoarekin lotzen direla. Are gehiago, karbohidrato ugari sartzea komeni da obesitatea prebenitzeko. Ore lehorraren karbohidrato konplexuen edukia ia pisuaren %75 da; horregatik da garrantzitsua dieta osasungarri guztietan, batez ere pasta integrala denean.

2. Hobe al da eguerdian pasta jatea gauez baino?

Gauez irentsitako karbohidratoek pisua irabazten dutela adierazten duen informazioa aurkitzea erraza da, baina euskarri zientifikorik gabeko sinesmena da. Erreferentziazko gida dietetikorik ez dago elikagai bat irentsi behar den uneari buruz (ez dagoelako argumenturik).

3. Zein da pasta egosteko modu zuzena?

Pasta egostea, batzuetan, ez zaio behar bezalako arreta ematen. Ongi egiten dela ziurtatzeko, fabrikatzailearen jarraibideei jarraitzea komeni da. Izan ere, pasta egiteko moduak eragina du energia-iturri motela izatea edo guztiz kontrakoa izatea, eta azukre asko eta azkar asimilatzea. Azken horrek azaltzen du, kontsumitu eta gutxira, berriz ere gosea izaten dela. Pasta karbohidrato konplexu eta xurgapen moteleko iturri bikaina izan dadin, “aldendu” egin behar da, hau da, kanpotik egosita eta barnean erdi itxita.

Horretarako, litro bat olio berotu behar da 100 gramo pasta bakoitzeko. Ura irakiten hasten denean, bota gatza eta pasta. Gero, noizean behin higitzen da, askatzeko. Puntu horretara iritsi den jakiteko, makarroi bat edo espageti bat atera daiteke kazolatik, erditik zatitu eta barrualdea gordinik dagoen egiaztatu (kolore desberdinekoa). Une horretan sutatik kendu eta xukatu egiten da.

4. Baina… txarra da asko egostea?

Pasta asko irakiten dagoenez, mantenugaiak diluitu egiten dira (ura gehiago atxikitzen delako). Bestalde, luzeago egosten bada, digerigarriagoa da -oso interesgarria da zuntz asko hartzen ez duten pertsonetako pasta integrala-, eta kezka dago horrek obesitate gehiago sor dezakeela, karbohidratoak azkarrago xurgatzen dituelako. Hala ere, lehen aipatu dugun obesitatea adosteak esan zuen ez dagoela frogarik dietako karga gluzemikoak helduengan gorputz-pisua gehitzearekin lotzen duenik.

5. Pastaren forma estetika kontua baino ez al da?

Pastaren forma ez da kasualitatea: haren arabera, hobeto egiten da prestakin batzuetan edo besteetan, eta gehiago egiten da horietako bakoitzean:

  • Tamaina txikiagokoak (fideoak, euria, izartxoak…) zopatan erabiltzen dira normalean.
  • Zinta luzeek (espagetiak edo tagliatelleak) edo hebrek emaitza hobeak ematen dituzte saltsa krematsuekin.
  • Ore tubularrak (makarroiak, lumak…), barruko hutsuneari esker, ontzeko erabiltzen den saltsa gordetzen du, eta paladarik zorrotzenak “esnatzen” ditu.
  • Forma bitxienak hobe da pasta-entsaladetarako erabiltzea.
  • Forma batzuk nahiko handiak dira (maskorrak edo erraldoiak), betetzeko eta labean sartzeko. Oreak zenbat eta kurba gehiago eta zenbat eta zoko gehiago eduki, orduan eta hobeto konbinatuko ditu haragi zatiak, arrainak edo barazkiak.

6. Zein saltsa doaz hobeto pasta mota bakoitzean?

Duten forma eta tamainagatik, badira pastak hobeto ezkontzen direnak, saltsa horiei egokitzen bazaie eta zaporea indartzen badute. Horrela:

  • Pasta luzeetarako (tagliatelleak, espagetiak, zintak): tomate-saltsa edo ia espeziatua (napoliarra), itsaski-salteatuak (frusidimare), itsaski salteatuak (frijitua eta olioa), carbonara arina esne-gainarekin eta arrautzarekin edo pesto saltsarekin.
  • Pasta tubularrentzat (makarroiak, lumak): aukera sendoagoak, saltsa bolognarra, carbonara saltsa eta xingola, funghi saltsa, hirugiharra, hirugiharra eta saltxitxak tomate-saltsarekin edo bexamelarekin.
  • Forma handietarako (maskorrak, errekatoiak): eltzekaria edo barazkidun saltsa. Foie-grasarekin edo perretxikoekin ere bete daitezke, eta, ondoren, gela arin batekin edo hornigai gisa zerbitzatu.
  • Forma txikietarako (fideoak, izarrak): hobe da zopak, saldak eta fideua haiekin egitea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak