Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Patakoiak

Latinoamerikako herrialdeetako errezeta tradizionala, banana ar frijituarekin egina. Plater energetiko eta zaporetsua ematen du.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2008ko uztailaren 22a
img_patacones Irudia: LiNaMon's

ImgImagen: LiNaMon\’s

Erdialdeko Amerikako eta Hego Amerikako hainbat herrialdetan, eguneroko dietan falta ez den elikagaia banana arra da, eta, kasu askotan, platerik ezagunenetako baten osagai gisa, patakoien osagai gisa. Banana ar arraren zatiak dira, zanpatu, frijitu eta galleta edo medailoi moduko bat bezala geratzen direnak. Bere horretan zerbitzatzen dira, hainbat saltsarekin onduta edo hainbat osagairekin beteta.

Mokadu tradizionala

Kolonbiako, Venezuelako, Uruguaiko, Argentinako edo Panamako sukaldarien errezeta-liburu tradizionalei erreparatuz gero, ikusiko dugu ehunka patakoi-errezeta daudela, baina oinarria beti berdina dela. Errezeta hau egiteko, bananondo arrak hiruzpalau zentimetroko lodierako xerra lodietan moztu eta olio bero-bero ugaritan frijitu. Itxaron minutu batzuk platanoak tonu hori-urre bat hartu arte.

Patakoiek nutrizio-baliokidetasuna dute patata frijituekin

Ondoren, banana-zatiak oliotik kendu, xukatu eta zanpatu egin behar dira, zatika, galleta moduko bat osatu arte, “pataconera” erabiliz, bi taula txiki, bata bestearen gainean jarriak, eta alde batean bisagra-pare batek elkartuak, dagoeneko frijituta dauden banana zatiak zapaltzeko.

Ondo zapalduta daudenean, sortzen diren “galletak” berriro botatzen zaizkio olioari, ondo gorritu eta zerbitzatzeko prest geratu arte. Horixe da, hain zuzen ere, patakoien oinarrizko errezeta. Beste zapore bat eman nahi izanez gero, errezeta-liburuek platano moztuak eta frijituak baratxuriarekin, tipularekin eta belar aromatikoekin edo espeziekin nahierara beratzen uztea proposatzen dute, bigarren frijitzea egin aurretik.

Patakoiak saltzen diren lokaletan, bi galleta dira, eta betegarri bat izaten dute aukeran; gazta, oilaskoa, txerria edo hainbat saltsarekin (tomatea, maionesa, ziapea). Osagaien eta lurrinen konbinazioa emango zaion erabileraren araberakoa izango da; haragia, arraina edo arrautzak goarnizio zaporetsu gisa zerbitzatuko diren; edo gosariaren zati gisa edo otordu arteko aperitibo gisa eskainiko diren. Bakarrik kontsumitzen direnean, normalean, gainean ongailu bat izaten dute, guakamolea adibidez.

Aperitibo energetikoa
Platano arra eta olioa dira plater tradizional honen oinarrizko osagaiak. Bien konbinazioak plater energetiko eta elikagarria ematen du. Espainiako sukaldaritza tradizionalarekin alderatuta, esan daiteke patata frijituekin nolabaiteko baliokidetasun nutrizionala duela.

Platano arrak, azal lodi eta berdexkakoak, eta mami zuriak, kanarietako bananak ez bezala (azukre sinpleetan aberatsa), almidoi ugari du (patatak bezala). Ezaugarri horrek azaltzen du gordinik jan ezin izatea —ezinezkoa litzateke— eta jan aurretik janaria prestatu behar izatea. Frijitzeko erabiltzen den olio motak koipearen kalitatea zehaztuko du. Latinoamerikako herrialdeetan, arto-olioa erabiltzen da gehien sukaldean. Espainian, ordea, oliba-olioa edo ekilore-olioa erabiltzen da gehien. Nolanahi ere, emaitza aperitibo energetiko bat da, gantz asegabeen dosi on bat ematen duena, babes kardiobaskularrean duten eginkizun osasungarria aintzat hartuta.

Betegarria sendoa bada, adibidez, haragi- edo gazta-zatiekin, aperitibo energetiko eta elikagarri bihurtzen dira, eta baliagarria izan daiteke, bai bertakoarentzat, bai turistarentzat, lanegun gogorra edo bisitaria jasateko.

Etxean, interesgarria izan daiteke plater hau prestatzea ohiko patata frijituen ordez. Gainera, platano arra xerra mehe eta frijituetan moztua, azukre edo ezti pixka batekin ondua, aperitibo gozoa, osasungarria eta elikagarria izan daiteke etxeko txikienen bazkari eta askarientzat.

Truke gastronomikoa

Img
Beste herrialde batzuetako elikagai tipikoak iristen direnean, kontsumitzaileek beren menuak aberasten dituzte. Espainian, adibidez, 2004. urtetik aurrera, beste herrialde batzuetako elikagaien eta elikagaien eskaintza nabarmen hazi da. Horrek agerian utzi du fabrikatzaileek eta banatzaileek interesa dutela etorkinen elikadura-beharrak asetzeko.

Izan ere, 2007an, atzerriko biztanleen kontsumo tradizionalen ehunekoa txikiagoa izan zen aurreko urteekin alderatuta, eta tokiko biztanleen artean “beste herrialde batzuetako elikagaien” kontsumoa igo egin zen. Ohikoa da merkatuetan kus-kusa, gari-semola, arabiar sukaldaritzan ohiko izen bera duen plateraren oinarria; juka, Latinoamerikako herrialdeetako menuetan ohikoa den tuberkulua edo Asiako merkatuetan ohikoak diren fruitu exotikoak, hala nola papaia, litchia, mangoa edo rambutana.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak