Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Patatak: egiak eta gezurrak

Beldur da barazkiekin edo gisatuarekin patata jateko, baina ez dira alde batera uzten aperitibo-txipak, egosiak baino zazpi aldiz kaloria gehiago baitituzte.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2012ko martxoaren 06a
Img patatas peladas Irudia: Leslie Duss

Patatak errezeloa sortzen du elikagaien testuinguruan. Oinarrizko elikagai gisa onartzen da, baina, aldi berean, ez dago jateko beldurrik, gizentzeko beldur baita. Patata da dieta tradizionalaren eguneroko elikagaietako bat, eta azken urteotan gutxiago kontsumitu da. Barazkiak, ale osoak, frutak eta fruitu lehorrak gutxiago kontsumitzearekin batera, edari azukretsuen, haragi gorri eta prozesatuen ohiko errazioak ugaritu egin dira, baita aperitiboak ere, besteak beste patata frijituak. Paradoxa bat: barazkiak edo gisatu baten osagaia laguntzeko patatak jateko beldur dira, baina ez dira alde batera uzten patata frijituak aperitibo gisa, egosiak baino zazpi aldiz kaloria gehiago baitituzte. Elikadura-ohituren aldaketa orokor hori, eta ez elikagai bakar bati lotua, hala nola patatari, pisua gehitzea baldintzatzen duten faktoreetako bat da.

Img patatas peladas1
Irudia: Leslie Duss

Patatei era guztietako suposizioak esleitzen zaizkie, nutrizio balioari eta osasunari dagokienez. Hona hemen elikagai horri buruzko mito edo kontzeptu oker batzuk:

Patatak, hobeto frijituak eta ondo txigortuak. Gezurra.
Patatak frijitzen direnean, ez dute tonu marroirik hartu behar, txigortzeak akrilamida toxikoak sortzen laguntzen baitu. Kantzerigeno potentziala duten konposatu kimikoak dira, eta ez daude patatetan berez, baina oso tenperatura altuetan gehiegi kozinatzen badira, almidoi ugariko elikagaietan eratu daitezke.

Patata higuingarria izan daiteke. Egia.
Patataren almidoia, gainerako barazkiena bezala, tratamendu termiko bat behar da jan ahal izateko; beraz, patata prestatu egin behar da jateko eta ondo digeritzeko. Bestalde, almidoiaren digestioa ahoan hasten da listu-amilasaren eraginez (listu-entzima), eta, beraz, komeni da patatak ondo murtxikatzea eta listuarekin egoki bustitzea, baita pure-forman prestatuta daudenean ere. Mastekatu gabe irentsiz gero, erraz asimilatzen den elikagai hori plater indigesto bihurtzen da. Aholku hau garrantzitsua da gaixoentzat edo urdaila eta digestio-aparatu delikatua dutenentzat.

Patata frijituak jateak ez du kolesterola aldatzen. Horren arabera.
Kolesterola duenak etxeko patata frijituak jan ahal izango ditu, patata fresko eta frijituekin oliba-oliotan eginda, baina poltsakoak saihestu beharko ditu, zehazki, zehaztu gabeko landare-oliotan frijitzen diren patatak, horietako batzuk gantz saturatu ugarikoak. Gehiegizko gantz aseek odol-lipidoen profila okerragotzen dute kolesterola handitzean.

Patata egosiak gizendu egiten du. Gezurra.
Ehun gramo patata egosi, erre, lurrunetan edo saldarekin erregosita, eta ahalik eta olio gutxien, egoera naturalean, 70 kcal baino ez dute ematen. Zopa-koilarakada bat (25 gramo) saltsa arrosarekin (maionesa ketchuparekin nahasita) laguntzeak 180 Kcal inguru ematen ditu, patatak zerbitzatzen diren zatiak baino bi aldiz energia gehiago.

Patata frijitua kaloria-ponpa bat da. Egia.
Patata frijituak egosita baino lau aldiz kaloria gehiago ematen ditu (284 Kcal 70 Kcal-en aldean), eta are energetikoagoa da patata txipak badira (538 Kcal/100 g). Xafla hain finetan ebakita daudenez, olio asko xurgatzen dute, eta aperitibo apetatsu oso kaloriko bihurtzen dira. Etxeko frijituetan, olio gutxiago xurga daiteke sukaldaritzako hainbat trukurekin: patata frijitua paper xurgatzailean pausatzen utzi, olioari patata gaineratu oso bero dagoenean (hezetu gabe), oliba-olioa erabili eta ez beste batzuk frijitzeko. Dietaren kaloriak hobeto kontrolatu behar badira, patata egosi edo errea olio pixka batekin salteatu daiteke, urre-kolorea har dezan eta patata frijituen ehundura kurruskaria simulatzeko, baina patata frijituen kalorien erdiarekin.

PATATAK: KASU BAKOITZERAKO ERREZETA

EROSKI CONSUMER egunkariak 100 errezeta baino gehiago bildu ditu, eta horietan patatak dira protagonista. Besteak beste, zopak, pastel beteak, txanpinoiz edo atunaz eta artoz betetako patatak eta gainerreak egin daitezke. Patata erreak eta belar usaintsuekin onduak ere haragia, arraina eta tortillak izaten dira, baita pure-patatak ere, arrautza-irinetan pasatuak edo mikrouhin-labean erreak. Patatak beste osagai bat bezala nahastea, bai goarnizioetan bai lekale, barazki edo entsaladetan, egokia da errezeta aldatu, testurak konbinatu eta zenbait plateretan gustua leuntzeko. Ideia horiez guztiez gain, patata (almidoitan, malutatan edo purean) erabil daiteke beste hainbeste errezetaren lodigarri gisa.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak