Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Pisua irabaztea osasunarekin

Argaltzeko dieta batean bezala, gizentzeko, osasuna zaintzen duten gomendio batzuei jarraitzea komeni da

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2010eko abenduaren 10a
img_ensalada 5

Pertsona bat bere pisua handitzeko beharra sentitzera bultzatzen duten inguruabarrak arrazoi desberdinengatik gerta daitezke. Arrazoi estetikoengatik edo osasun-arazoengatik, baskulan kiloak batzea ez da lan erraza; are gehiago, batzuek uste dute helburu hori lortzea zailagoa dela aurkakoa baino —pisua galtzea— edo, gutxienez, hori bezain garestia. Helburu hori lortzeko arrazoia edozein dela ere, gizendu nahi dutenek gastatzen duten kantitatea baino kaloria gehiago hartu beharko dituzte. Baina estrategia guztiak ez dira berdin baliozkoak. Osasuna kontserbatzearekin batera pisua hartzea izan behar da kontsigna nagusietako bat.

Behar desberdinak

Pisua handitzeko beharra hainbat inguruabarren ondorio izan daiteke. Batetik, osasun-arazoek eragin dezakete:

  • Eritasun larria edo ibilbide luzekoa izatea. Egoera horretan, litekeena da gaixotasunak defentsak eta nutrizio-erreserbak kaltetzea eta, are gehiago, ospitalizazio-aldi luzeak izatea. Desnutrizioa izateko arrisku nabarmena duten patologiak askotarikoak dira. Egoera hori hobekien adierazten duen gaixotasuna etiologia desberdinetako minbizia da, baina baita ezgaitasuna duten hiesa eta gaixotasunak ere, hala nola Alzheimerra edo disfagia, besteak beste.

  • Adin handiko pertsona izatea, nahi gabe pisua galtzen duena. Adineko pertsona askok pisua galtzen dute pixkanaka eta ezinbestean. Gertaera hori, batzuetan, aipatutako nahaste edo gaixotasunek eragiten dute, eta, maizago, bizitzako etapa horri dagozkio (Alzheimer gaixotasuna, dementzia, disfagia, elikagaiekiko interesik eza).

Estetikari eta kirol-errendimenduari buruzko gaiek ere eragin dezakete premia hori:

  • Osaera argala izatea eta pisua handitu nahi izatea.

  • Kirol-diziplina jakin bat praktikatzea eta muskulu-masa handitu nahi izatea, errendimendua hobetzeko indar handiagoa lortzeko.

Hasi aurretik

Pisua irabazi nahi dutenek bi kontu garrantzitsuri erantzun behar diete:

  • Morfotipoa. Bai gizonengan bai emakumeengan, genetikak funtsezko zeregina du muskulaturaren garapenean. Gizakiaren izaerak muga batzuk ditu gizabanako bakoitzarentzat, entrenamenduaren eta elikaduraren arabera aldatu ahal izango direnak, baina ez haratago. Ez dirudi zentzuzkoa iraupen-atleta bat kulturista bihurtzen saiatzea, eta alderantziz. Berez argal egotea eta osasuntsu egotea aski da gizentzen eta osasuna galtzen saiatzea baino. Gaixotasun baten edo ebakuntza kirurgiko baten ondoren galdutako pisua berreskuratzen saiatzen diren pertsonek aukera hobeak dituzte kilo batzuk irabazteko asmoa duten pertsona argalek baino.

  • Zuhur jokatu behar da entrenamendu-programen eta osagarrien promesekin. Merkatuan, argaltzeko adina erremedio miragarri daude pisu-irabaziari begira. Bi kasuetan, gomendio bera egin behar da. Oso emaitza onak proposatzen dituzten metodoek (egia izateko, seguru asko) ez dute funtzionatuko. Gehigarriak erostea saihesteak dirua aurrezten laguntzen du, batez ere gehigarrietako mantenugai horiek beraiek baino elikagai elikagarri eta gozoagoak aukeratzen direnean.

Kalitatea kantitatea baino lehen

Osasuna izan behar da pisua aldatzea dakarren edozein estrategiaren helburu nagusia, bai pisua galtzeko unean bai irabazi nahi denean. Pisu osasungarria irabazteko sekretua hauxe da: kaloria guztiak ahalik eta elikagai gehien (bitaminak, mineralak, antioxidatzaileak, zuntza, etab.) erabiliz sartzea eta “kaloria hutsak” ematen dituzten elikagaiak mugatzea, hala nola azukre aberatsak edo zereal finduak.

Freskagarri azukretsuen, gozoen eta zizka-mizka gazien kontsumoa gehiegi handitzea ez da metodorik egokiena muskulu-masa handitzeko, hezur-masa indartzeko edo ebakuntza kirurgiko baten ondoren ehunak berreraikitzeko. Pisua modu adimentsuan hartzeak elikadura osasungarriaren gomendioak praktikan jartzea eskatzen du, eta, hala badagokio, jokabide-estrategia txikietara jotzea. Praktikan eta pazientzia handiz, elikadura-estilo horrek proposatutako helburuak lortzen lagunduko duten trikimailu txikien jarraipena egin dezake.

Aldaketa txikiak, emaitza onak

Egoera bakoitzerako, pisua handitu nahi duten pertsonei dieta egiteko aholku batzuk aplika daitezke:

  • Jateko gogorik eza edo berehala asetzen den jateko gogoa izanez gero, komeni da 5 edo 6 otordutik aurrera egunero jatea. Tarte horretan, saiatu likido gehiegi ez edaten eta janarien artean edaten, elikagaiei leku gehiago uzteko. Gainera, murtxikatzen errazak diren eta oso beroak ez diren elikagaiak sartzea komeni da, tenperatura altuetan gehiago asetzen baitute.
  • Platerak kaloria kontzentratuen iturri diren elikagaiekin aberastea, betiere errezeta bakoitzaren arabera. Gazta birrindua edo hauts-gazta gehitu daiteke pasta plater batean edo barazki batzuetan, entsaladetan fruitu lehorrak, eltzekarietan arrautza gogorra, jogurtean lehortutako frutak, esne hautsa patata-purean, zopetan edo kontsomeetan.
  • Postre gisa jaten den fruta, besteak beste, esne merengetua, esne-gaina, eztia edo txokolate beltz urtua gehitzean aberastu daiteke.
  • Oro har, elikadura osasungarriaren piramideak dietan elikagai-taldeek duten proportzioari dagokionez (maiztasuna eta kopurua) ematen dituen gomendioei jarraitu behar zaie, eta kontsumo-errazioa handitu egin behar da, beharrezkoa bada, baina beti saiatu behar da proportzio hori mantentzen.
  • Edozein zalantza izanez gero, komeni da nutrizio-kontseiluan aditua den osasun-profesional batekin harremanetan jartzea -dietista-nutrizionista edo mediku bat-.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak