Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Poliki jatea: Elikadura kontzienterako 8 trikimailu

Astiro jateak onurak ditu: zer den janari-tasa, nola eragiten duen zure osasunean eta zer egin zure otorduak egiteko denbora gehiago izateko

comer despacio trucos alimentacion consciente Irudia: Getty Images

Mahaian lasai-lasai eseri eta bazkaltzeko denbora hartzea onuragarria da digestio-prozesurako. Elikagaiak gehiago gozatzen dira, eta asetasun-mekanismoak hobeto funtzionatzen du. Hala ere, estresak jota uztea janariarekin lehenbailehen amaitzeko, erlaxazio-une hori lanaldiaren erdian kentzeaz gain, digestioa zaildu dezake. Artikulu honetan zenbait iradokizun egiten dizkizugu astiro jaten ikasteko, eta azaltzen dizugu zer den janari-tasa eta nola eragiten dion zure osasunari jaten duzun abiadurak. Gainera, haurren kasuan, elikaduran ematen dugun denbora horren garrantzitsua da.

Zer da irenste-tasa?

Zenbat eta bizkorrago jan mokaduak, orduan eta elikagai gehiago irensten dira bazkalorduan eta kaloria gehiago.Irenste-tasa esaten zaio, eta minutuan hartutako elikagai-gramoekin definitzen da. Datu altuenak elikagai likidoei dagozkie, eta txikienak, berriz, murtxikatzeko denbora gehien behar dutenei.

Zenbat eta jariakor edo bigun gehiago izan (horrek esan nahi du ur gehiago dutela), orduan eta gehiago jan daiteke minutu batean. Zuntz askoko elikagaiak, aldiz, mantsoago kontsumitzen dira eta janari-tasa txikiagoa dute. Datu hori oso garrantzitsua da, jaki erraz batzuen bidez zenbat kaloria har daitezkeen iragartzen baitu, baina energia-karga edo azukre oso handia badute. Horregatik, fruta-zukuak gehiegi ez erabiltzea eta fruta freskoa lehenestea proposatzen da.

Hona hemen adibide batzuk, Wageningengo Unibertsitateko (Herbehereak) Giza Nutrizioko Sailaren datuekin:

janari-gramoen tasa minutuko
Irudia: Eroski Consumer

Estresik gabeko otorduetarako 8 trikimailu

  • 1. Ez mugikorrik, ez telebistarik. Arreta galtzea. Edo oso poliki jaten du, edo ziztu bizian irensten da.
  • 2. Esku ez-nagusia erabili. Estalpeak harekin bultzatuta, keinuak garestiagoak dira eta denbora gehiago behar dute.
  • 3. Mahai-tresnak pausatzea. Murtxikatzen ari diren bitartean, kendu beste mokadu bat prestatzeko ziklo frenetikoa, eta txikitu aurrekoa.
  • 4. Errazioak doitu. Gutxi bada, animatu azkar jatera errepikatu ahal izateko. Gehiegi bada, azkar jaten da garaiz amaitzeko.
  • 5. Egitura konplexuak. Elikagai gogorrek mokadu txikiagoak behar dituzte eta gehiago murtxikatu.
  • 6. Mahai-tresna adimendunak. Argi edo bibrazio bidez abisatzen dute azkarregi jaten ari badira. Bai, badaude.
  • 7. Zotz txinatarrak. Ohiko mahai-tresnen ordez horiek erabiltzeak mokadu txikiagoak hartzera behartzen du.
  • 8. Hatzak ez erabiltzea. Janaria ahora eskuz eramatea keinu azkarra eta berezkoa da. Edozein tresna motelagoa izango da.

Zergatik egiten zaie bola haurrei janaria?

Carlos González pediatrarentzat ez dago haurrik jateko gogorik gabe, baizik eta semeak zenbat jan behar duen jakiteko itxaropen handiegia duten gurasoak. Gehiegi jatera behartzeak hamaiketakoa betikotzea eta gurasoak laztantzea lortzen du. Julio Basulto dietista-nutrizionistarentzat, bi arrazoik baino ez dute azaltzen haur batek ez duela jan nahi: edo ez du goserik, eta kasu horretan asetasuna errespetatu behar da, edo ez du goserik, eta zergatik jakin behar da.

Bigarren kasu horretan, José Manuel Moreno Villares doktorea, Nutrizio Klinikoan eta Pediatrian espezialista, eta Unibertsitateko Ospitaleko urriaren 12ko beste lankide batzuk disfagiaz (irensteko zailtasuna) mintzatuko dira. Haur horiek janaria sueztitzen dute, murtxikatutako mokadu bat atxiki dezakete ahoan luzaroan, irentsi gabe, edo irentsi aurretik hainbat saio egin behar izaten dituzte. “Bazkaltzeko denbora gehiago behar dute. Pazientzia izan behar da, eta ez da presarik izan behar bazkalorduan”, azaldu dute gurasoentzako gida batean. Jateko gogorik ez badu, hobe da klaudikatzea eta boloa ezpainzapi batean ezkutatzeko eskatzea. Murtxikatzean zerbait aprobetxatuko zuen.

  • Haurrak entretenitu egin behar dira jan dezaten?

Haurrek helduek ez bezala prozesatzen dituzte denbora eta kantitateak. Eta errespetatu egin behar da. Mahai-tresnak ahora eramateko gai direnean, bakarrik jan behar dute, nahiz eta heldu batek erabili behar duen labana, bidexkak moztu edo zuritzeko. Lau urteko mutiko batentzat, bi plater eta postreko menu batek 40 minutu inguru iraun dezake, txikia dirudien arren, aitaren begien aurrean. Azkarregi eta antsietatez jaten badu, erloju bat jartzea komeni da, astiroago joan dadin. Eta begiratu bidaia berean zati bat baino gehiago ez sakatzen.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak