Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Potasioaren garrantzia

Barazkien kontsumo orekatuak eguneroko beharrak asetzeko behar den potasio kantitatea ematen du.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2005eko apirilaren 20a
Img garbanzos Irudia: Emi Yañez

Potasioa funtzio organiko interesgarriak dituen minerala da. Nerbio-bulkadaren transmisioan parte hartzen du eta, sodioarekin batera, zelulen barruko eta kanpoko ur-maila erregulatzen du. Muskuluaren potasio-edukia muskulu-masarekin eta glukogeno-biltegiratzearekin lotuta dago (glukosaren energia-erreserba). Mineral horren ekarpen egokia ezinbestekoa da, batez ere, muskulua sortzen den bitartean. Barazkiak, frutak, lekaleak, osoko zerealak, patatak, fruta lehortuak eta fruitu lehorrak dira elikagai-iturri nagusiak.

Bere neurrian

10 urtetik gorako helduek eta haurrek 2.000 miligramo potasio behar dute egunero. 1 eta 9 urte bitarteko haurrentzat, 1.000 eta 1.600 miligramo arteko beharrak dituzte. Barazkiek ematen diote dietari mineral hori. Barazkiak, frutak, lekaleak eta osoko zerealak, patatak, fruta lehortuak eta fruitu lehorrak, neurri handiagoan edo txikiagoan, potasio kantitate handiak dituzte. Talde bakoitzaren barruan, zerba (378 mg/100 g), kardua (400 mg), ziazerba (529 mg) eta kalabaza (450 mg) bezalako elikagai nabarmenak daude barazkien artean. Soja (1.730 mg), babarrun zuriak (1.718 mg) eta garbantzuak (1.000 mg) potasio gehien duten lekaleak dira, eta horiek ere ugari dira patatan (525 mg).

Frutetatik platanoa (385 mg), mahats beltza (320 mg) eta cantalupo motako meloia (297 mg) nabarmentzen dira. Fruta lehortuetan, nabarmentzekoak dira arbeletxeko-orejoiak (1.520 mg), melokotoi lehorra (1.000 mg) eta aranak (950 mg). Fruitu lehorrek, batez beste, 600 mg/100 g dituzte; horien artean, nabarmentzekoa da pistatxoa (1.050 mg), almendra frijituak edo txigortuak (800 mg) eta pinaziak (780 mg).

Pertsona heldu baten potasio-eskakizunak betetzeko, nahikoa da fruta eta barazkien kontsumoan dieta osasuntsuaren jarraibideak betetzea; egunean bost: hiru fruta fresko eta bi barazki-anoa. Bat entsalada izan liteke.

Gabeziaren ondorioak

Okerreko irensteak eragindako potasio-urritasuna ez da ohikoa pertsona osasuntsuetan, mineral hori ohikoa baita elikagai-mota askotan. Organismoan potasio-urritasuna sor daiteke dieta zorrotzak eta kontrolik gabeak egiten badira, gorakoak eta beherakoak iraunkorrak badira eta diuretikoak hartzearekin lotutako gehiegizko pisua jaisten bada. Botika horiek likidoak kanporatzen dituzten arren, ohikoa baino kantitate handiagoetan gernuaren bidez potasioa galtzea ere behartzen dute. Horiek behar bezala irensten ez badira, muskulu-ahultasuna, takikardia, hipotentsioa, egarria eta jateko gogorik eza bezalako sintomak agertzeko arriskua dago.

BALIZKO TOXIKOTASUNA

Giltzurrunek egiten dituzte, besteak beste, potasioa iraiztea eta mineral horren kantitateak organismoan kontrolatzea. Giltzurrun-funtzioa asaldatuta badago, potasio-mailak aztertu behar dira, mineral horren metaketa atzemateko. Organismoan potasio gehiegi edukitzeak besoak eta hankak, arritmiak, bihotz-dilatazioa eta, muturreko kasuetan, bihotz-hutsegitea eragiten ditu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak