Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ricardo Ros, psikologoa eta “Bidaia erabakigarria” lanaren egilea. Dieta betetzen”

Ondo edo txarto jatea borondatearen mende balego, ez legoke pisu arazoak dituen pertsonarik.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2010eko otsailaren 19a

Irudia: CONSUMER EROSKI

Ricardo Ros psikologo eta psikoterapeuta gizakiek pentsamenduak prozesatzeko eta erabakiak hartzeko duten moduan espezializatuta dago. Profesional horrek azken hiru hamarkadetan izan duen esperientzia eguneroko bizitzako zailtasun psikologikoak erraz konpontzen laguntzen duten teknikak garatzera bideratu da. Egunero, kontsultan arazoak izaten ditu, eta ikerketen ondorio diren metodoekin egiten die aurre. Rosek publiko orokorrari bere aurrerapenen eta ideien berri ematen dio bere blogaren bidez. Eguneroko gatazka psikologikoetan eta hobetzeko planak betetzean duen espezializazioaren barruan, antsietateaz, estresaz eta elikadura-arazoez duen ezagutza nabarmentzen da. Pazienteengan kontsultan atzemandako gatazka ugarik eta gizartean gero eta nabariagoak izateak trilogia bat osatzera eraman zuen, bere izenburuan laburbiltzen den metodo bat azaltzen duena: “Bidaia erabakigarria. Dieta betetzen”. Ros aitzindaria da, bai tratamendu-bide berriak ezartzen, bai zabaltzen. Ikuspegi berritzaile, sortzaile eta hurbilekoak tresna zehatzak ematen dizkio irakurleari, kezkatzen duen problemak nola funtzionatzen duen ulertzeko eta arazoa urratsez urrats konpontzeko.

Bere ibilbide luzeak pertsonek ondo sentitzeko duten kezkan sakontzen du. Antsietatea izan zuen ardatz, eta orain hiru bolumen hartzen ditu dieta osasuntsua ohitura bihurtzeko. Zerk eraman zaitu honaino?

Duela urte asko hasi nintzen elikaduraz arduratzen, kontsultara etorri zen emakume bat hain zen lodia, non igogailuan ere ez baitzen sartzen. Konturatu nintzen bere arazoa ez zela elikadura txarra soilik, bera oso zorigaiztoko sentitzen zela eta jaten saiatzen zela ordu guztietan. Ondorioz, gizentasun kasuetan, nutrizionisten ondoan hasi zen lanean.

Autolaguntzako liburuak erabilgarriak dira?

Azken hamarkadetan modan jarri dira, baita garapen pertsonaleko ikastaro eta mintegiak edo norberarentzako edozein motatako tailerrak ere. Milioika pertsonak erosten dituzte eskuliburuak, eta topaketetan parte hartzen dute. Gehienak zapuztuta amaitzen dira, denbora galdu dutela, iruzur egin zaiela. Nahikoa da foroetan mezu batzuk irakurtzea: “teknika horrek ez du funtzionatzen”, “ikastaro hori iruzurra da”, “irakasle hori epaitza da”, etab.

Azken finean, ez dute funtzionatzen?

“Ez da jatea edo jateari uztea, foma osasungarria egitea baizik”Autolaguntzako liburuak, beste edozein diziplinatakoak edo edozein ikasturtetakoak ez dute ezertarako balio, baldin eta haien gomendioa ez bada gauzatzen. Ezer ez dabil egiten ez den bitartean. Praktikak, errepikapenak, frogak egiteak, beti funtzionatzen du. Norbaitek liburu bat irakurtzen duenean edo ikastaro batera joaten denean eta bertan aurkitzen dituen ezagutzak erabiltzen ez dituenean, nola lortu nahi du errendimendua? Praktikarik, errepikapenik eta saiakerarik gabe, ezer ez dabil. Liburuetan eta ikastaroetan ezagutzak ematen dira. Honela dio: “Honek horrela funtzionatzen du”. Baina praktika irakurtzen duenarena da. Autolaguntzako liburu bat praktikan jartzen denean, beti dabil.

Bere liburuak dioenez, jateari edo gaizki jateari uztea ez da borondate kontua bakarrik. Zer behar da?

Modu osasungarrian jan behar da. Ondo edo gaizki jatea borondatearen mende egongo balitz, ez legoke pisu arazoak dituen pertsonarik. Elikaduran alderdi askok eragiten dute, gehienak psikologikoak. Osasuntsu elikatzeko, geure gorputza eta beharrak ezagutu behar ditugu, zer elikagaik laguntzen diguten edo arazoak sortzen dizkiguten jakin behar dugu, elikagaiei buruzko ideia argi eta egiazkoak izan behar ditugu, gure xedeak eta helburuak pisu osasunerantz programatzen jakin behar dugu, gure sinesmenak eta gure balioak behar bezala zehaztu behar ditugu, gorputz eta adimen osasuntsu bat lortzeko zer den egokia jakiteko.

Irakurle askorentzat, bere metodoa praktikatzen duen ariketetako bat harrigarria da: “Sentimenduak eta gosea bereiztea”. Sentsazioak arrazionalizatu nahi dituzu? Garun guztia da?

“Pertsona gizen askok gosea eta beste emozio batzuk nahasten dituzte”Hau da prozesua: lehenik, emozio bat pizten duen zerbait dago (oinarrizko emozioak maitasuna, poza, tristura, amorrua eta beldurra dira). Emozio horri izena jartzeko gai bagara, sentimendu deituko diegu. Jende askok daki bere emozioei izena jartzen, eta, hori egiteko gai direnean, hau da, sentimendu bat dela ulertzeko gai direnean, onartzen ere badakite.

Baina beste batzuek emozio bat sumatzen dute, eta ez dira gai sentimenduak direla ulertzeko; beraz, beste sentsazio fisiko batzuekin nahas ditzakete. Gosea eta sentimenduak lepoaren eta zilborraren artean nabaritzen ditugu. Pertsona gizen askok gosea eta beste emozio batzuk nahasten dituzte, eta hozkailura joaten dira ulertzen ez duten sentimenduren bat sentitzen duten bakoitzean. Oso ohikoa da arratsaldeetan etxean bakarrik geratzen den emakumea, seme-alabak jada helduak direlako eta senarra lagunekin alde egin duelako, eta ez delako gai bakardade handia sumatzen duela ulertzeko. Horregatik, lagunei deitu edo ikastaro batean izena eman beharrean, arratsaldea hozkailuaren ondoan ematen du eta gosea duela pentsatzen du.

Dieta batek zure nahiei eta beharrei edo zure beharrei aurre egitera eramango zinateke?

Oso garrantzitsua da gure desioak eta mundu erreala bereiztea. Nahiak askeak dira, edozer imajina dezakegu, baita gauzarik xelebreenak edo zoroenak ere. Baina gauza bat dira desioak, ilusioak, gure itxaropenak, gure irrikak, eta beste bat oso desberdina da errealitatea. Gure nahiak eta gure elikatze-beharrak bereizteko gai ez garenean sartzen gara elikadura ez oso osasuntsura eramaten gaituzten fantasien munduan.

Zergatik dira ohitura txar horiek onak baino errazago nagusi?

Gizakiok gure bizitzan hartu ditugun ereduen arabera funtzionatzen dugu. Garunak errepikapenez funtzionatzen du: sartzen diogun azkena errepikatu eta infinituraino errepikatzen du. Behin eta berriz errepikatzen ditugun jarraibideez beteta gaude. Ohiturek, ohiturek, izaki erdiautomatiko, aurresangarri eta aurreikusteko modukoak bihurtzen gaituzte. Arazoa da gehienetan inkontzienteki egiten dugula, konturatu gabe. Ereduak errepikatzen ditugu eta ez gara jabetzen egiten dugula. Alde batetik, ona eta interesgarria da, lan asko egitea errazten baitigu, arreta jarri beharrik gabe. Bestalde, blokeo-egoeretara garamatza, eta gu sartzen garen begizta amaigabeetatik ateratzea eragozten digu.

Hain boteretsuak al dira?

“Osasuntsu ez dauden elikatze-ereduak hartu baditugu, automatikoki errepikatuko ditugu”Ereduak oso indartsuak dira. Hain indartsuak dira eta gutako bakoitzean hain errotuta daude, ezen haustea ez baita batere erraza. Haurtzaroan hartutako ohiturak aldatzea askoz zailagoa da. Denbora gehiena gure garunak ez du pentsatzen, baizik eta esperientzia-eredu gisa gordetzen eta bilatzen ditu pentsamenduak. Patroi horiek guregatik pentsatzen dute. Gure garunak patroi baten zati bat ezagutzen duenean, eredu gisa gordetako eredu guztia jartzen du martxan. Hori gertatzen da elikadurarekin; hain osasuntsuak ez diren elikatze-ereduak hartu baditugu, automatikoki errepikatzen ditugu. Horregatik da hain zaila elikadurako ohiturak aldatzea.

Nola dakigu gosea dugula, jateko gogoaren ordez?

Gure sistemak energia-karga aldatu behar duenean gorputzean sumatzen dugun erantzun fisikoa da gosea. Jateko gogoa pentsamenduetan oinarritzen da, hau da, ez da fisikoki nabaritzen dugun zerbait, baizik eta gure irudi mentaletan edo barne-elkarrizketan. Lehenago ikusi dugun bezala, emozio-sentsazio bati gosea ematea ere gerta daiteke.

Dieta onak norberarengandik abiatu behar du beti ala norbaitek beste pertsona bati bultza eta arrakasta izan dezake?

Gehienetan, gainerako pertsonak ohartzen dira ez garela ondo elikatzen. Kasu gehienetan, egoera hain larria denean bakarrik egiten diogu aurre geure esperientziari, beste ikuspegi batzuk abian jarri besterik ez baitugu. Eta hori guztia barne-borroka handiarekin, zalantza handiekin, sufrimendu handiarekin. Aldaketa ez da erraza guretzat. Ez doakoa.

Non geratzen da autoestimua dieta iraunkorra duen pertsona batentzat?

Dieta bat egiteak ez du esan nahi gutxiago jatea, guretzat egokiena jatea baizik. Denok egiten dugu dieta. Norbait osasuntsuago jaten duelako osasuntsu dagoenean, dietan ere badago eta bere autoestimua perfektua da. Autoestimuaren arazoa ez da dieta egitea, geure burua nola tratatzen dugun baizik. Autoestimu altua izatea ez dago besteen esku, baizik eta geure burua nola ikusten dugun, nola errespetatzen dugun, nola maite dugun. Pertsona lodiek autoestimu handia dute, beren burua maite eta errespetatzen dute.

Zergatik nahi dugu gero eta gutxiago? Errealitatetik kanpoko betegintza-, hegaluze- eta itsusi-mezu etengabeen erantzuna da? Rosa Maria Raich doktoreari egindako elkarrizketa batean, adituak adierazi zuen osasuntsu eta eder gisa saltzen dizkiguten irudiak faltsuak, ukituak, gezurra direla.

Egia da, moda-aldizkarietan eta arropa-desfileetan agertzen den edertasun-eredua faltsua da, emakumeak ez dira horrela. Photoshop-ak zoragarriak egiten ditu.’ Emakumeek, beren osaeragatik, aldakak eta bularrak dituzte. Muturreko argaltasunaren kontu hori kulturala da, eta urteekin beste eredu batzuetara aldatuko da.

Argaltzeko dietan eta mantentze-dietan helburua betetzea oraintxe dela adierazi du, ez dela ideia bat, etorkizuneko helburu bat. Nola lortzen da?

Iragana ez da existitzen, hainbat iragazkitatik igaro diren oroitzapenak baino ez dira, eta ez diote erantzuten gertatu zenari. Etorkizuna ere ez da existitzen, baina kontuan hartu behar dugu helburuak finkatzeko. Orainaldia besterik ez dugu. Beraz, gorputz osasuntsua izateko, orainaldian lan egin behar dugu, egunero, eta oso argi izan norantz iritsi nahi dugun. Helburu argiak, egingarriak, posibleak ezartzea; osasun gehiago ematen duten helburuak, norberaren menpe daudenak eta ez besteen menpe daudenak, neurtu eta kuantifikatu daitezkeenak; pertsona gisa hazten lagunduko duten baliabide guztiak martxan jarriko dituzten helmugak. Hori guztia, baina orainalditik.

Helduak garenean eta bazkarira baimenik edo zailtasunik gabe sartu ahal garenean, gure gorputzak gogoratzen du elikagai batzuk “ez daudela baimenduta”. Janariaren eta gizakiaren arteko erlazioa gure hemisferioan eta gure garaian paradoxikoa da.

“Gobernuak hasiko dira zabor-janaria eragozten, tabakoaren aurkako kanpainak egiten hasi diren bezala”Jende askok modu osasuntsuan jaten du, txikitatik ohitura horiek hartu dituztelako edo helduek ohitura berriak hartu dituztelako, eta konturatu direlako osasuntsu jatea dela bizitzaz gozatzeko modurik onena. Baina modan dauden aldizkariek emakumearen irudia leuntzen duten bezala, egia da interes ekonomiko asko dagoela zabor-janaren ideia zabaltzeko. Horrek gehiegizko pisua sortzen du herrialde askotan. Ziur nago laster hasiko direla gobernuak janari zaborra galarazten, tabakoaren aurkako kanpainak egiten hasi diren bezala, osasunean sortzen dituen gastu handiak direla eta.

Elikagaiak, batez ere haurrekin, sari edo zigor gisa erabiltzea ohiko trikimailua da produktu jakin batzuk jateko. Asmo onak lortzeko balio duela uste duzu? Bihur al daiteke ahate bikoitzeko arma, gizabanakoan elikagai debekatuaren eta desiratuenaren arteko asoziazionismoa oinarritzen duena?

Elikadurarekin ez da jolasten, sakratua da. Gurasoek sari edo zigor gisa erabiltzen dutenean hasten dira gehiegizko pisuko arazo asko. Alde horretatik, akatsa da elikagai jakin batzuei nahi ez den edo nahi ez den joera ematen zaielako. “Gaizki portatu zarenez, postrerik gabe geratzen zara”. Ez. Postrea ezin da sari edo zigor mota bat izan, beharrezkoa baita haurraren elikadura osoan.

Gantz eta/edo azukre asko duen elikagaia da apetatsua, maiz postrea. Bestela esanda: aberatsak gizentzen du. Nola lortzen da konortea “aberatsena osasungarria da”?

Komunikabideek eta, batez ere, elikagai industrialen enpresa handiek, publizitate oldarkorraren bidez, koipea edo azukrea osasuntsuak direla uste dute. Are gehiago, produktu horrek minbizia prebenitzen laguntzen zuela ziurtatzen zuten azukre-enpresen kanpainak ere gogoratzen ditut. Nolanahi ere, uste dut komunikabideak zuzentzen hasi direla eta elikadura-enpresa handiak ere produktu osasuntsuagoetara eta ekologikoagoetara bideratzen ari direla. Osasungarria naturala dela ohartzea (gero eta korridore gehiago daude produktu naturalez betetako supermerkatuetan) pixkanaka sustraitzen da gure gizartean.

"PISUA OSASUNA" KONTZEPTUA

Gaur egungo diskurtsoak edertasuna gozotasunarekin eta argaltasunarekin eta zoriontasunarekin identifikatzen du. Silogismo faltsu horren aurrean, Ricardo Rosek dio kontua ez dela argal edo gizen egotea, baizik eta “osasun pisu” bat izatea. “Ez da dieta bat, baizik eta elikadura osasuntsua, eguneroko jarduera fisikoa eta gorputzak erabiltzen dituen kaloria kopuruarekin orekatzea”. Jateko edo hozkailua betetzeko modu bat baino gehiago, “pisu osasuntsuan” funtzionatzeko ohitura hartzea “gure energia-gasturako egokia den eta gure behar fisiko eta emozionalen artean harreman egonkorra duen bizimodua” aurrera eramatea da. Horrek harreman ona sortzen du “geure buruarekin, inguruko pertsonekin eta, batez ere, gure ingurune ekologikoarekin”.


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak