Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sabel puztua: konpontzeko sei gako

Jaten diren elikagai motak, prestatzeko moduak eta janarien erritmoak sabel puztuaren sentsazioan eragiten duten faktoreak dira.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2012ko uztailaren 11
Img vientre plano1 hd Irudia: dashek

Sabel puztuaren sentsazioa, deserosoa izateaz gain, ez da oso atsegina, batez ere udan, arropa arinak eramaten direnean edo sabelaldea bikiniarekin edo bainulariarekin ikusten denean. Errutina, dieta eta ordutegiak aldatzeak, askotan, digestio txarra eta hain astuntasun gogaikarria eragiten du. Artikulu honetan, jateko modua berrikusten da -bai elikagaiak aukeratzerakoan, bai janaria prestatzeko moduan-, sabel puztuaren arrazoi dietetikoak identifikatzeko eta digestioak errazteko, gasei aurrea hartzeko eta hantura murrizteko konponbide egokienak planteatzeko.

Img vientre plano1
Irudia: dashek

Sabel puztua: kausak eta konponbideak

Abdominalak egiteak sabel laua eta tonifikatua mantentzen laguntzen du. Hala ere, batzuetan ez da nahikoa ariketa fisikoa egitea, hantura eta eragozpenak murrizteko. Jaten diren elikagai motak, janaria prestatzeko moduak eta janarien erritmoak eragin handia dute ondoeza horretan, iragankorra izan beharko lukeena baina betiko bihur daitekeena.

1. Azkar jan, mastekatu ala irentsi?

  • Arazoa. Azkar jaten duten pertsonek, beteta sentitzen diren arte, hiru aldiz handitzen dute gehiegizko pisua izateko arriskua. Lotura hori, neurri batean, asetasun-sentsazioak azaltzen du, 20 eta 25 minutu artean behar baitu urdailetik garunera iristeko. Hori dela eta, azkar jaten denean, gosea izaten da, baita gustura egoteko adina elikagai hartu ondoren ere. Gainera, horrela jatean, aire gehiago irensten da, eta horrek azaltzen du, hein batean, sabelaldea handitzea. Behar adina ez murtxikatzean, karbohidrato ugari duten elikagaiak, listuarekin nahastu behar direnak (listu-entzimen eraginez) ia osorik heltzen dira hestera, eta digestioak hartzidurak eragiten ditu, eta, ondorioz, gas desiragarriak sortzen dira.
  • Konponbideak. Janaria entsaladekin hastea edo ogia txigortzea elikagaiak murtxikatzera behartzen duten proposamen batzuk dira. Zotzekin jateak mantsoago jaten eta digestioa hobetzen laguntzen du, eta, aldi berean, gutxiago jaten da, asetasun-sentsazioa lehenago hautematen delako. Platerak bereizita zerbitzatzeak astiroago jateko beharraz jabetzen laguntzen du.

2. Frijitu gehiegi

  • Arazoa. Enpanadak, frijituak, arrautza-irinetan pasatutakoak, kroketak, patata frijituak, gisatuak eta gisatuak biltzen dituen menua askotarikoa izan daiteke, baina frijituta baino handiagoa. Hori da jakiak olio gehien xurgatzeko modua. Koipeak digeritzeak digestio-lan handiagoa eskatzen du, neketsuagoa da eta otordu bakoitzaren ondoren osotasuna edo hanpadura sentitzea eragiten du.
  • Konponbideak. Besteak beste, jakiak plantxan eta sueztituak, olio gutxirekin erregosia, labean edo lurrunetan, frijituekin txandakatuta. Frijitzean olio gutxiago xurgatzeko, komeni da jaki lehorra olio oso beroari gehitzea (baina hezetu gabe), oliba-olioa erabiltzea (elikagaiari gutxiago inpregnatzen dio) eta frijituak sukaldeko paper xurgatzailean uztea, gehiegizko olioa busti dezan.

3. Burbuilak puztu egiten dira

  • Arazoa. Hartu freskagarriak gasarekin eta sartu sabela. Gainera azukredunak badira, energia gehitu eta pisua irabazten laguntzen duten “kaloria hutsak” hartzen dira. Gasdun urak, kaloriarik ez badu ere, tripa puztuaren sentsazioa eragin dezake, are gehiago jatorduetan hartuz gero.
  • Konponbidea. Gasik gabeko ura aukeratzea eta jatorduetatik kanpo hartzea komeni da distentsio abdominalari aurre egiteko.

4. Zuntza falta da edo gehiegi hartzen da?

  • Arazoa. Zuntz guztia bezala, komeni da neurrian hartzea. Kopuru txikia irenstea idorreriarekin lotzen da, baina organismoak onartzen duen baino zuntz gehiago jatea kaltegarria da, sabeleko beherakoa eta hantura eragin baititzake.
  • Konponbideak. Digestio-arazoak saihesteko, elikagai integralak kontsumitzen hasten direnek pixkanaka-pixkanaka egin behar dute (ogiarekin hasi, gero zerealekin, eta gero arrozarekin eta pastarekin). Elikadura batek behar adina zuntz ematen du frutak, entsaladak eta barazkiak, elikagai integralen bat, fruitu lehorrak, fruta lehortuak eta lekaleak txandakatuz gero. Hala bada, ez da zuntz gehigarririk hartu beharko piluletan edo zahi moduan.

5. Digestio-indarrik eza

  • Arazoa. Elikagai findu guztiak jateak, hau da, integralak ez diren irinekin egindakoak (ogia, galletak, pasta, gosariko zerealak edo arroza bera), digestio-aparatuak berak egiten dituen digestio-entzimak lehenago agortzea eragiten du, irentsitako elikagaiek ez baitute halakorik. Horren ondorioz, digestio-indarra txikiagoa da, eta horren ondorioz, neurri handi batean, hantura abdominala, gasak (flatulentzia eta aerofagia) eta dispepsiak gertatzen dira.
  • Konponbideak. Elikagai integralak kontsumitzen hastea oso onuragarria da osasunerako. Elikagai horien nutrizio-dentsitatea handiagoa izateaz gain (bitamina, mineral, zuntz eta antioxidatzaile gehiago dituzte), eragin positiboa duten entzimak ematen dituzte digestio-aparatuan, sabel puztuari aurre egiteko. Halaber, oso baliagarria izan daiteke entsaladei ernamuinduen kimuak eranstea edo menuan elikagai hartzituak sartzea, hala nola chucruta edo misoa. Bi kasuetan, elikagai horiek ernetzeko eta hartzitzeko dituzten prozesuen ondorioz, digestioan laguntzen duten entzimak sortzen dira.

6. Entsaladak ez dira atsegin

  • Arazoa. Elikagaien entzimak, neurri handi batean, beroaren eraginez suntsitzen dira, hau da, elikagaiak erre, egosi, berotu edo frijitzean. Entsaladak eta fruta freskoa jateko ohiturarik ez dagoenean, denborarekin digestio-indarra gal daiteke, digestio-entzimen urritasunagatik.
  • Konponbidea. Elikagai gordinak dira entzimen iturri dietetiko nagusia, eta horregatik da beharrezkoa entsalada pixka bat edo fruta freskoa egunero jatea.

Elikagairen batekiko intolerantzia ezezaguna: hazkuntzaren beste arrazoi bat

Intolerantzien artean, zeliakia (edo glutenarekiko intolerantzia) eta laktosarekiko intolerantzia dira ezagunenak. Digestio-ondoeza da elikagai-nahaste horien ezaugarri komuna. Intolerantzien beste mekanismo zehatz bat elikagaien histaminosi ez alergikoa (edo HANA sindromea) da. Kasu horretan, molekula batek, histaminak, organismoko zelulen hartzaileekin duen talkak eragiten ditu sintomak. Sintomak sakabanatuak dira, baina guztiek dute lotura komun bat: elikagai arduratsua kontsumitu ondoren histamina asko deskargatzea.

Berariazko intolerantzia-mota horren ondorioz, digestio-arazo ohikoenak hauek dira: dispepsia edo digestio astunak, jan eta berehala, digestio motelak, tripa puztua, beherakoa eta/edo idorreria (ondoeza edo bien arteko txandakatzea), gastritisa, goragalea, oka egitea, etab. Ez dira sintoma guztiak pertsona berean izaten, non eta ez den oso kaltetua.

Gorputz-bolumena handitzea, likidoak atxikitzea edo buruko mina maiz izatea dira, batzuetan, intolerantziaren bat izateko hautagai baten profila identifikatzen laguntzen duten beste seinale batzuk. Asaldura mota hori elikadura egokitu eta egokiarekin konpontzen ez bada, urteen poderioz patologia kronikoetan endekatu daiteke, hala nola kolon sumingarrian, zefaleetan edo migrainetan, muskulu-neke kronikoan edo fibromialgian, besteak beste.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak