Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sabela: “zoriontasunaren kurba” arriskutsua

Sabelaldeko gehiegizko koipeak handitu egiten du miokardioko infartua, garuneko infartua, diabetesa, erekzio-disfuntzioa eta bestelako gaixotasunak izateko arriskua.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2012ko urtarrilaren 12a
img_barrigas list 1

Abdomenean metatutako gehiegizko koipeak hainbat izen ditu, besteak beste: garagardo-barra, ordezko gurpila, sagar-forma eta zoriontasunaren kurba. Ikuspuntu teknikotik, obesitate abdominala edo obesitate androidea deitzen zaio. Izena edozein dela ere, ezaugarri arrunta da ematen duen arriskua: Harvardeko Medikuntza Eskolako osasun blogaren arabera, miokardioko infartua, garuneko infartua, diabetea, erekzioaren disfuntzioa eta beste gaixotasun larri batzuk izateko arriskua areagotzen du.

Img barrigas arti def
Irudia: geo cristian

Gorputzeko gantza ezinbestekoa da organismoarentzat. Energia gordetzeko eta gorputza eta bizi-organoak isolatu eta babesteko balio du, besteak beste, funtzio transzendentalak. Hori dela eta, gizon heldu osasuntsu batean, organismoaren %12 eta %20 artean koipez osatuta dago, eta proportzio hori %20 edo %30era iristen da emakumearen kasuan. Gantz-masaren ehunekoa % 25 baino handiagoa denean gizonen kasuan, eta % 33 emakumeen kasuan, obesitatetzat hartzen da; izan ere, gizentasuna gehiegizko pisutzat jotzen den arren, gehiegizko gorputz-masak gantzaren kontura egon behar du. Sabelaldeko gehiegizko koipe-kantitateari lotutako arrisku-maila balioesteko, gerriaren perimetroa erabiltzen da. Arrisku-parametroak hauek dira: 95 cm gizonezkoetan eta 82 cm emakumezkoetan, eta arrisku handia, 102 cm gizonezkoetan eta 88 cm emakumezkoetan.

Obesitatearen kausak eta arriskuak

“Garagardo-tripa” deitzen dioten arren, edari hartzitu horrek ez du eragiten sabeleko obesitatea. Edo, gutxienez, ez da erantzule bakarra. Txekiar Errepublikako herritarren artean egindako azterlan baten ondorioak dira. Azterketa horretan ikusi zen garagardoa edateak ez zuela zerikusirik gorputz-masaren indize handiagoarekin, ezta gerri/aldaka indize handiagoarekin ere. Gehiegizko kaloria globalak, edari kalorikoetatik (garagardoa, ardoa, edari azukretsuak) eta elikagaietatik datozenak, jarduera fisikorik ezarekin batera, gantz-zeluletan gehiegizko energia metatzearen erantzule dira.

Azterketa baten arabera, garagardoa edateak ez du zerikusirik gorputz-masaren indize handiagoarekin.

FESNAD-SEEDO Adostasun berriak, “Gehiegizko pisua eta obesitatea tratatzeko eta prebenitzeko ebidentzian oinarritutako nutrizio-gomendioak helduengan”, adierazten duen bezala, 1996tik 2011ra bitartean zenbait azterketa egin dira alkohol-kontsumoaren eta pisu-irabaziaren arteko loturak ezartzeko edo sabel-perimetroan hazkundeak egiteko. Ohar kontraesankorrak eta ez-kontsistenteak erakusten dituzten arren, zenbait ebidentziak adierazten dute nolabaiteko lotura dagoela alkohol-kontsumoaren (garagardo moduan izan ala ez) eta pisu-irabaziaren artean.

Gauza jakina da obesitateak osasunerako arriskuak sortzen dituela. Eritasun horri lotutako morbilitate- eta heriotza-arrisku hori aztertzeko, kontuan hartu behar dira gehiegizko pisu-maila, beste arrisku-faktore batzuk eta beste gaixotasun batzuk, baita gorputzeko gantzaren banaketa ere. Azterketa gehienek diote arrisku horiek handiagoak direla gehiegizko koipea sabelaldean dagoenean; izan ere, arrisku kardiobaskularreko faktoreekin lotuta daude, hala nola hipertentsioarekin edo dislipemiarekin, eta konplikazio metaboliko gehiago eragiten dituzte, bereziki gaixotasun kardiobaskularrak eta 2. motako diabetea.

Obesitatearen aurkako armarik onena: prebentzioa

Jarduera fisikoa, elikadura osasungarria, ez erre eta ez edan alkoholik. Bizimodu osasungarria da, zalantzarik gabe, osasun ona izateko modurik onena. Sabelaldeko gizentasuna saihesteko, eskura dauden ebidentziek iradokitzen dute dieta mediterraneoaren jarraipen handiagoak sabelaldeko perimetroa handitzea aurreikusiko lukeela.

Gorputzaren pisuari eusteko funtsezko beste osagai bat jarduera fisikoa da, sabeleko gantza murrizten baitu. Obesitatea Aztertzeko Nazioarteko Elkartearen arabera, gomendagarria da (gehiegizko pisua duten pertsonek obesitaterik sor ez dezaten) eguneroko jarduera fisikoa 45 eta 60 minutu artean egitea. Mantentze-etapetan (galdutako pisua berreskuratzea saihesteko), intentsitate ertaineko jarduera fisikoa egunean 60-90 minutu egin beharko litzateke.

UDAREA EDO SAGARRA?

Sabeleko obesitatearen lagunarteko deituretako bat “sagar itxurako obesitatea” da. Kalifikazio horrek esan nahi du sabelaldean gantza pilatzen dela. Gizonezkoetan ugariagoa da emakumezkoetan baino, non gehiegizko gantza nagusiki ipurmasailetan eta izterretan banatzen baita. Azken kasu horretan, udare- edo ginoide-formako gizentasuna (emakumezkoa) esaten zaio, eta, gehiegizko koipe anomalorik ez badago ere, sabelaldeko gantza metatzea bezain arriskutsua da osasunerako.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak