Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elkarrizketa

Saioa Segura, Sant Cugat del Vallèseko Errendimendu Handiko Zentroko dietista-nutrizionista, Bartzelona

Karbohidratoak dira jarduera fisikoa egiteko erregai nagusia.
Egilea: mchavarrias 2011-ko abenduak 30
Img saioa segura
Imagen: CONSUMER EROSKI

Elikadurak garrantzi handia du kirolari guztien errendimendu fisikoan. Oso ondo dakite hori Sant Cugat del Vallèseko Errendimendu Handiko Zentroan (CAR), Bartzelonan, non Saioa Segurak, Nafarroako Unibertsitatean Giza Nutrizioan eta Dietetikan diplomatua denak, dietista-nutrizionista gisa lan egiten baitu duela bederatzi urte Nutrizio Sailean. Erakunde horrek kirola nazioartean lehiakorra izan dadin laguntzen du. Horretarako, instalazioak, entrenatzaileak, ekipamenduak, egoitzak eta DBHko eta Batxilergoko institutuak ere baditu. Gainera, CARen, kirolariek medikuntza- eta erizaintza-talde baten, talde psikologikoaren, fisioterapeuten eta dietetikoen aholkularitza dute, besteak beste.

Zein dira CARetik egiten diren lan nagusiak?

Nutrizio Departamentuan bi lan arlo desberdin ditugu. Alde batetik, Kontsulta dietetiko-nutrizionalaren arloa hartzen dugu, non eliteko kirolariaren ebaluazioa eta aholkularitza egiten baitugu. Bestalde, zaharberritze kolektiboko zerbitzua kontrolatzen dugu. Zentroan eskaintzen diren menuen diseinua, zerbitzatzen diren plater guztien kalitatearen kontrola eta zentroko vending-makinen azterketa sakona egiten ditugu.

Sail honek zer harreman du beste zerbitzu batzuekin, hala nola medikuarekin, psikologikoarekin edo erizaintzakoarekin?

Nutrizio Saila, Fisiologia eta Psikologia Sailarekin batera, CAReko Zientzien arloko kide da. Horrek erakusten du talde-lana arrakastaren parte dela. Ez dut ulertzen kirolari baten aholkularitza dietetiko-nutrizionala haren osaera antropometrikoa ezagutu gabe egitea, erizaintzako profesionalek egiten duten bezala. Bestalde, gure kirolariek jasotzen duten osagarriaren berri izan behar dugu beti, horrek eragin zuzena izan baitezake proposatzen diren elikadura-jarraibideetan. Horregatik, funtsezkoa da talde medikoari eta fisiologikoari lotutako elkarlana. Psikologoaren irudia funtsezkoa da dietista-nutrizionistentzat, gizabanakoaren antsietate askok eragin zuzena baitute elikaduran. Informazio hori guztia ezagutzeak lan hobea egiteko eta emaitza hobeak lortzeko aukera ematen digu.

Nahitaezkoa al da kirolari gazteak beren sailetik pasatzea edo profesionalak direnak eta haien errendimendua optimizatu nahi dutenak bakarrik aipatzen dira?

“Kirolari batek hidratazio- eta elikadura-jarraibide egokiei jarraitzen ez badie, eragin negatiboa du errendimenduan”
Ikerketa askok frogatzen dute elikadura egokiak eragin nabarmena duela kirol-errendimenduan. Gaur egun badakigu errendimendu horri eragiten dioten faktoreen artean genetika, entrenamendua, motibazioa, egoera fisikoa edo ingurumena daudela, besteak beste, baina baita elikadura ere. Kirolari batek hidratazio- eta elikadura-jarraibide egokiak betetzen ez baditu, eragin negatiboa izan dezake errendimenduan. Denboraldiko hasiera bakoitzean saiatzen gara CARen beren bizitza lehen aldiz hasten duten kirolari guztiak gure departamentutik igaro daitezen kontsulta dietetiko oso bat egiteko. Kirolari “beteranoak” aholkularitza behar dutenean etortzen dira.

Zer kirolek behar dute nutrizio-aholkularitza gehiago?

Batez ere, lehiatzeko pisua duten kirolak (taekwondoa, arrauna, borroka, boxeoa…). Denboraldi osoan zehar, lehiakideen pisua baino pare bat kilo gorago egoteko aholkuak emango dizkiegu. Hala, lehiaketa baino bi aste lehenago, kategoriaren mugen gainetik dagoen pisua murriztu ahal izango dugu. Horrela, lortu nahi den helburua lortzeko praktika arriskutsuak egitea saihesten da. Praktika horiek, gainera, beharrezkoak ez diren lesioekin zerikusia dute.

Ba al dago alderik entrenamendu-aldietan ematen duten aholkularitzaren eta lehiaketen artean?

“Lehiaketaren aurreko orduan, janariak likidoa izan behar du errazago eta azkarrago asimilatzeko”
Lehiaketaren aurreko astean, giharretako eta gibeleko karbohidratoen metaketak optimizatzen saiatu ginen, erreserba handienarekin lehiatzeko. Askotan ez da beharrezkoa dieta aldatzea, lehiaketaren aurreko egunetan entrenamendu-maila nabarmen jaisten baita. Halaber, saiatu behar dugu ondo hidratatuta egon daitezen. Lehiaketa-egunean karbohidrato ugariko dieta egin beharko dugu, gantz gutxikoa eta zuntz gutxikoa (hesteetako mugikortasun handiagoa saihesteko), janari oso onduak saihestuko ditugu, eta, batez ere, gure kirolariei aholku emango diegu plater berriekin eta lehenago probatu ez diren osagarriekin esperimentuak egin ez ditzaten. Azken bazkaritik lehiaketa-unera bitarteko denbora-tarteak (bi ordu eta erdikoak) markatu behar ditugu, eta, lehiatzeko ordua hartzeko, irensten den elikagai guztia likido-egoeran hartzeko aginduko dugu, errazago eta azkarrago asimilatzeko.

Gogoratzen al duzu aholkularitza konplexu, berritzaile edo interesgarriren bat?

Sables maratoia munduko distantzia luzeko lasterketarik gogorrenetakoa da. Sei egun irauten du, eta parte-hartzaileek 240 kilometro egiten dituzte, 50 °C inguruko tenperaturan. Hori gutxi balitz, egunero kargatu behar dituzte beren ekipoa eta janaria. Gutxienez Kcal/egun dute, eta antolatzaileek eraman egin behar dituzte. Erronka pertsonala da, beroaren, basamortuaren eta adimenaren aurkakoa. Dakar rallya munduko gogorrenetakoa da, 15 eguneko iraupena du eta beroaren, harearen, altueraren edo hezetasunaren aurka borrokatzen da. Motorzaleen kasuan, 15 egunez bizirik irauten dute vivac-en (asoan).

McDonaldsen maiz jaten zuela adierazi zuen Michael Phelps-en kasuak zalantzan jartzen du ohiturek joera genetikoaren aurrean duten garrantzia. Ba al dago elikadura-, atseden- eta entrenamendu-ohituretatik haratago dagoen kirolaririk?

Frogatuta dago atsedenaldi egoki batek modu naturalean hobetu dezakeela kirolarien errendimendua, eta loa oso garrantzitsua dela indarberritze fisiko eta mentalerako. Gainera, elikadura orekatuak lagundu egiten dio kirolariari osasun-egoera onean eusten, eta ahalik eta gehien aprobetxatzen bere gaitasun fisikoak, emaitza hobeak lortzeko.

Kirolaren nutrizioa aztertzen duten izen handiko entitateek eliteko kirolariaren dietaren funtsezko bi elementu nabarmentzen dituzte: karbohidratoak eta hidratazioa. Zer eginkizun dute bi alderdi horiek?

Karbohidratoak dira jarduera fisikoa egiteko erregai nagusia. Kirolariaren kasuan, hartzen den guztiaren %50 edo %55 izan behar dute. Kantitate horiekin, muskulua uzkurtzeko behar adina erreserba (glukogeno-forman) izan daitezke. Bestalde, termorregulazioa eta likidoen oreka funtsezko faktoreak dira kirol-errendimenduan. Deshidratazioak eragin negatiboa du osasunean eta errendimenduan, eta kalte egiten dio intentsitate handiko esfortzuak epe laburrean nahiz luzean egiteko gaitasunari.