Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sandiaren onurak

Angurri gehiago kontsumitzeak gluzemiaren eta dislipemiaren kontrola hobetu dezake, baita arteria-hipertentsioaren kontrola ere.
Egilea: Maite Zudaire 2012-ko maiatzak 22
Img sandia
Imagen: miguel ugalde

Sandia udako fruta tipikoa da, gozoa eta oso urtsua. Konposizio garrantzitsurik gabe, osasuna errazten duten konposatuak nabarmentzen dira. Horien artean, likopenoa (antioxidatzailea) eta zitrulina, oxido nitrikoaren sintesirako aminoazido onuragarria, tonu baskularra eta hemodinamika, odolaren dinamika eta bihotzaren funtzioa arautzeko funtsezko konposatua. Fruta honen berezko denboraldian, komeni da egunero sandia-zati on bat jatea eta errezeta originalak asmatzea, menuko hainbat plateretan sartzeko, eta ez soilik fruta gisa, ordu edo postrerako. Gehiago kontsumitzeak gluzemiaren, dislipemiaren eta hipertentsio arterialaren kontrola hobetu dezake.

Sandia, bihotza eta sindrome metabolikoa

Sandia gehiago kontsumitu ondoren, onura biologikoek gluzemiaren eta dislipemiaren kontrola hobetu dezakete, baita hipertentsio arteriala ere. Sandia zitrulina-iturri bioerabilgarria da, eta gizakiengan arginina-sintesiaren (proteinak eta beste molekula batzuk eratzeko beharrezkoa) aitzindaria da; beraz, elikagai funtzional hori kontsumitzeak ondorio garrantzitsuak izan ditzake gaixotasun kardiobaskularren, garun-baskularren eta sindrome metabolikoaren prebentzioan eta tratamenduan.

Sindrome metabolikoa duen pertsona baten profilak barne hartzen ditu obesitatea, hipergluzemia, hiperintsulinemia eta intsulinarekiko erresistentzia, dislipemia eta hipertentsio arteriala. Faktore horiek, modu independentean edo batera hartuta, gaixotasun kardiobaskularra izateko arrisku handia eragiten dute, eta hori da mendebaldeko herrialdeetako heriotza-eragile nagusietako bat.

Angurria elikagai funtzionala da, eta gaixotasun kardiobaskularren eta garun-baskularren prebentzioan eta tratamenduan laguntzen du, baita sindrome metabolikoan ere.

Sandia, berez, zitrulina aminoazidoan aberatsak diren elikagai bakarretako bat da, eta, nahiz eta fruta horretan konposatu horren kantitate aldakorrak hauteman, 1,5 mg/g-ko batez besteko edukia kalkulatzen da. Horrela, sandia-kilo bat kontsumitzean, helduentzat gomendatutako eguneko batez besteko janariaren %40 lortzen da: 3,8 g arginina (zitrulinaren bidez sortzen den aminoazidoa).

Arginina funtsezko aminoazidoa da ugaztun gazteentzat (giza haurtxoak barne) eta traumatismoak, erredurak, heste meharraren erresekzio masiboa eta giltzurruneko gutxiegitasuna dituzten helduentzat. Zitrulina erabiliz sintetizatzen da, bide metaboliko konplexu baten bidez, animalia-zelula guztietan. Arginina funtsezkoa da proteinak eta garrantzi biologiko handiko beste molekula batzuk sortzeko, hala nola oxido nitrikoa, faktore basodilatatzailea, antiaterogenikoa eta antitrombotikoa, funtsezkoa tonu baskularra eta hemodinamikoa (bihotzaren eta odolaren dinamika) erregulatzeko.

Arginina-kontzentrazio organiko egoki bat glukosaren kontzentrazio plasmatikoaren hobekuntzekin ere lotu izan da, neurri handi batean, oxido nitrikoak odol-fluxua handitzen duelako, muskulu eskeletikoak glukosa hartu eta oxidatzen duelako eta ehunetan intsulinarekiko sentikortasuna duelako, eta, gainera, koipearen oxidazioa erregulatzen duelako.

Sandia-zati on bat egunean

Elikagaiak kontsumitu ondoren, Estatu Batuetako Nekazaritza Saileko Nekazaritzako Ikerketa Zerbitzuak (ARS) egin du, besteak beste, zitrulinaren eta haren metabolitoen (arginina) gizakien bioerabilgarritasuna ikertu duen ikerketa bakarretako bat. Hiru asteko azterketa kontrolatu eta gurutzatu horretan, parte-hartzaileek nutrizionistek kontrolatutako dieta bat kontsumitu zuten, hiru otordu nagusietan (gosaria, bazkaria eta afaria): sandia-zuku gutxi (0,260 kg katilu bakoitzeko, 3 katilu egunean) eta kontsumo handia (0,52 kg katilu bakoitzeko, 6 katilu zuku egunean). Kontsumo mota baten eta bestearen (baxua edo altua) arteko garbitze-aldia bi edo lau astekoa izan zen. Denbora horretan, parte-hartzaileek aukera askeko dieta hartu zuten, likopeno ugariko elikagaiak jatean izan ezik, hala nola sandia edo tomatea.

Azterketa horretan egiaztatu zen, hiru asteren ondoren, sandia-zuku gehien kontsumitu zuten pertsonek arginina-kontzentrazio handiagoak zituztela kontrol-taldearekin alderatuta. Emaitza horiek aztertu ondoren, nahiz eta kopururik imitatu ez, aholku dietetiko osasungarriak egunero sandia-zati on bat jatea gomendatzen du udako fruta horren denboraldi osoan. Sandia-kontsumoa ona da osasunerako, albo-ondoriorik gabe, baina kasu jakin batzuetan izan ezik. Triglizeridoak edo gluzemia-indizeak oso desorekatuta dituzten pertsonek, edo azukreak zorrotz kontrolatu behar dituzten patologia hepatikoak dituztenek, edozein frutaren kontsumoa mugatu beharko dute.

SANDIA, EZ BAKARRIK POSTRERAKO

Sandia-denboraldia ez da oso luzea; beraz, komeni da hainbat errezeta aprobetxatzea, soilik postreko frutara ez botatzeko. Menua hasteko, sandia-gazpatxoa jar daiteke, ohiko osagaiei frutak gehitzen zaizkienean ez bezala. Sandia-zopa hotza jogurtarekin ere sar daiteke freskagarri gisa. Horretarako, proposatutako errezeta egokitu eta azukrearen ordez, gatzarekin, piperbeltzekin eta oliba-olio birjinaren zorrotadatxo bat jarri. Irabiakiari pepinoa gehitu ere egin dakioke.

Proposamen gozoak askotarikoak dira, eta, beraz, erraz eta azkar inprobisatzen da sandiarekin ananarekin edo laranjarekin nahasitako zukua. Sorbeteak eta izotz-edariak oso freskagarriak eta goxoak dira. Etxeko otordu bati amaiera emateko, meloi, sandia eta anana burruntzi ikusgarri bat edo sandia betea zerbitza daiteke.