Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Selenioaren arriskuak eta onurak, ezinbesteko mantenugaia

EFSAk selenioa irensteari lotutako propietate osasungarrien gaineko adierazpenak ezarri ditu, eta gehitu zaizkion produktuetan nabarmendu daitezke.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2011ko abuztuaren 31
Img muesli Irudia: DJane88

Selenioa ezinbesteko mantenugaia da: defentsen parte da, erradikal askeek DNAren, proteinen eta lipidoen gainean duten oxidazio-estresari aurre egiten dion sistemaren parte, eta oligoelementu horren mendeko hormonak daude, hala nola hormona tiroideoen metabolismoa erregulatzen dutenak. Osagai natural oso ugaria da Brasilgo intxaurretan, fruitu lehor horien hazkuntza-baldintzengatik eta, kopuru txikiagoan bada ere, gainerako fruituetan eta osoko zerealetan, itsaskietan eta arrainetan. Hala ere, ogiaren eta gariaren deribatuen kontsumo ugariak baldintzatzen du Espainiako populazioaren selenioa. Gainera, ematen zaizkion ekintza onuragarri guztiak ezin dira frogatu.

Img
Irudia: DJane88

Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA), azterketa neketsu bat egin ondoren, produktu batean nabarmendu daitezkeen selenioa hartzearekin lotutako propietate osasungarrien adierazpenen zerrenda egin du. 1924/2006 Europako Araudiarekin bat datorren ebidentzia frogatu ondoren baietsi du. Hala ere, aditu-taldearen iritziz, propietate osasungarri horiek nabarmentzen dituzten elikagaiek “selenio-iturri” izan behar dute.

Horretarako, produktuak selenio-kopuru esanguratsua izan behar du, hau da, 100 g edo 100 ml-ko erreferentziazko kopuru dietetikoaren %15. Selenioaren kasuan, 55 mikrogramokoa da pertsona helduentzat. Kopuru hori erraz kontsumi daiteke dieta orekatua egiten bada eta selenioan aberatsenak diren elikagaiak egunero edo maiz kontsumitzen badira.

Efektuak eta erakustaldiak

Ilea eta azazkalak normal mantentzea. Selenioaren urritasunak ilea eta azazkalak gehiago hondatzen dituela erakutsi du. Adierazpen klinikoak hauteman dira, hala nola azazkal zurien matrizea, alopezia eta ile fina, selenio-urritasuna duten elikadura parenteral osoa jasotzen duten gaixoetan; oligoelementua ematean, berriz, urritasun-sintomak berrezartzen dira. EFSAko aditu-taldeak onartzen du, beraz, kausa-ondorio erlazio bat dagoela egunean selenioa egoki hartuz gero eta ilea eta azazkalak sortuz gero. Hori dela eta, selenio-kopuru egokia duen produktu batek hau alega dezake: “selenioak ilea behar bezala mantentzen laguntzen du” edo “selenioak azazkalak normal mantentzen laguntzen du”.

Hala ere, adituen arabera, aurkeztutako probek ez dute frogatzen selenioa behar bezala ez hartzeak adatsa eta azazkalak behar bezala ez mantentzea eragiten duenik Europako biztanle helduetan.

Metal astunen aurkako babesa. Selenioak “metal astunen organismoaren desintoxikazioan” laguntzea du helburu, efektu fisiologiko hori EFSAk onuragarritzat jotzen baitu. Baina aurkeztutako datu zientifikoen arabera, Panelak ondorioztatu du ez dagoela frogatuta selenioa egunero hartzearen eta metal astunen aurkako babesaren arteko kausa- eta efektu-erlaziorik, eta, beraz, ez da onartzen adierazpen hori.

Selenioa eta artikulazioak. EFSAren arabera, emandako erreferentzia zientifikoetatik abiatuta, ezin da ondorioztatu selenioa egunero hartzeak artikulazio normalei eusten laguntzen duenik. Artritisa duten pazienteek selenioa hartzearen onura erakusten duten probak aurkeztu dira, baina emaitza horiek ezin dira biztanleria orokorrera estrapolatu, eta, beraz, ez da onartzen “selenioak biztanleria orokorrean artikulazioak mantentzen laguntzen duela” dioen adierazpen proposatua.

Ohiko funtzio tiroideoa mantentzea. EFSAren arabera, ikuspegi zientifikotik frogatuta dago selenioa egoki hartzeak “tiroide guruinaren funtzio egokian” parte hartzen duela, eta, beraz, adierazpen hori onartzen da.

Oxidaziozko kaltetik babestea. Selenioak oxidazio-estresari aurrea hartzeko funtzio antioxidatzailea du, eta oligoelementu horrek “zelula-erredoxaren egoera mantentzen” parte hartzen du. EFSAren arabera, DNAren oxidaziozko kaltearen babesari dagokionez, selenioari buruzko erreklamazioa, proteinak eta lipidoak dagoeneko ebaluatu dira, eta, beraz, onartu egiten dira adierazpen horiek.

Sistema immunologikoaren funtzio normala. EFSAren arabera, halaber, frogatuta dago selenioa modu egokian jateak eragina duela “defentsa naturaletan eta sistema immunologikoan” populazio orokorrean.

SELENOSIA: SOBERAKINAREN ONDORIOA

Selenioaren gehiegizko kontsumo kronikoak ondorio kaltegarriak eragin ditzake giza osasunean. Selenosia gaindikinaren ondorioetako bat da, eta, nahiz eta dosi kronikoa ondo zehaztu ez, badirudi toxikotasun-atalasea egunean 850-950 miligramokoa dela, odolean 100 mg/dl-tik gorako selenio-kontzentrazioei dagokiena. Pertsona helduek egunean 55 mikrogramo jan ditzakete selenioan.

Selenioaren bidez toxikotasuna identifikatzeko zantzuak hauek dira: ile hauskorra, ilea erortzea, azazkal hauskorrak, arazo gastrointestinalak, bigarren mailako infekzioak dituzten larruazaleko lesioak, nerbio-sistemaren alterazioak eta baratxuri-usaina duen hatsa, dimetil seleniuroa arnasteagatik. Toxikotasuna selenioaren forma kimikoaren araberakoa da, eta, nahiz eta forma gehienek toxikotasun txikia izan, animalietan egindako azterketen datuek adierazten dute selenatoa eta selenozistina selenometionina baino toxikoagoak direla, eta selenioaren beste konposatu organiko batzuk baino askoz toxikoagoak (dimetil seleniuroa, trimetilselenium, selenoeter, selenobaine).

“Selenium in food and Health” (Springer Science + Business Media, 1996) ikerketaren arabera, era askotara hartzen da selenioa munduko hainbat eskualdetan. Australiak, Errusiak, Erresuma Batuak edo Estatu Batuek, batez beste, AEIren kantitate bera kontsumitzen dute; Txinan, berriz, oso kantitate desberdinak hartzen dituzte, eremu geografikoaren arabera (Keshan probintzian, egunean 3 eta 22 mikrogramo artean hartzen dute selenioa, eta Txinako Enshi probintzian, berriz, 3.200-6.690 mcg/egun).

Horrez gain, beharrezko kopuruen gainetik selenioa kontsumitzea plasman selenoproteinen jarduera maximizatzeko baliagarria dela adierazten duten zantzuak daude. Konposatu horiek minbizi-mota jakin batzuen arriskua murriztu dezakete, hala nola prostatarena edo kolonarena. Hala ere, azken azterketa zientifikoen arabera, ez dago ebidentzia sinesgarririk selenioko gehigarri bat hartzeak minbizia prebenitzen duenik. Aitzitik, arrisku handiagoa dago oligoelementu hori bizitzeko ezinbestekoa den kantitate handia kontsumitu ondoren.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak