Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Selenioaren eragin antioxidatzailea

Oligoelementu horrek endekapenezko gaixotasunak prebenitzen laguntzen dio organismoari.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2009ko urriaren 19a
img_nueces brasil

Organismoan selenioa egotea eta eskatzea txikia da. Hala ere, horrek ez dio garrantzia kentzen, bere propietate antioxidatzaileengatik nabarmentzeaz gain, mineral hori E bitaminaren antzeko jarduerarekin lotzen baita. Intxaurrak eta barazkiak dira selenio gehien duten elikagaiak, nahiz eta dieta askotarikoak oligoelementu horren ekarpen nahikoa bermatzen duen.

Baldintza antioxidatzaileak
Img nueces brasil1

Arnasketa funtsezkoa da organismoarentzat. Oxigenoak erradikal askeen ekoizpenean laguntzen du. Molekula horiek osasunean ondorio negatiboak eragiten dituzte bizitzan zehar, DNA (geneak), proteinak eta gantzak aldatzen baitituzte.

Giza gorputzeko zelula batzuk etengabe berritzen dira (azala, hestea), eta beste batzuek, berriz, ez dute halako aukerarik (gibeleko zelulak). Urteen poderioz, erradikal askeek alterazio genetiko bat eragin dezakete lehenengoetan, eta horrek minbizi-arriskua handitzen edo bigarrenen funtzionaltasuna murrizten laguntzen du, zahartzeak berezko duen ezaugarria. Bitamina, mineral, koloratzaile natural eta entzima antioxidatzaile batzuek erradikal askeen eragin kaltegarria blokeatzen dute. Horien artean, selenioa nabarmentzen da.

Eginkizunak

Selenioak erradikal askeen eragin kaltegarria geldiarazten du, glutation peroxidasaren parte baita (organismoak berez duen entzima antioxidatzailea). Oxidazioaren ondorioz sortzen den hidrogeno peroxidoa deuseztatzea bermatzen du. Selenioaren funtzioa prozesu hori saihestea da, zelulen zeluletan eta mintzean eragiten baitu.

Mineral hori immunitate-sistemarekin lotuta dago, globulu zurien ekoizpena handitzeko gai delako. Hori dela eta, minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak eta zahartzea babesteko egiten duen lana aztertzen da. Parte hartzen duen beste funtzio garrantzitsu batzuk metal astunen efektua neutralizatzea eta lipido edo koipeen metabolismoan parte hartzea dira. Azterketa batzuen arabera, gainera, selenioan dieta eskasa izateak eragin negatiboa izan dezake gizonezkoen ugalkortasunean.

SELENIO-ITURRIAK

Img marisco01
Brasilgo intxaurra da selenio gehien duen elikagaia. Baina minerala bera bezain ezezaguna da. Ondoren, osoko zerealak, itsaskia, arraina, haragia eta esnekiak. Barazkiak ere selenio-iturri onak dira, baina haien edukia oligoelementu horrek laborantza-lurrean duen presentziaren araberakoa da.

Askotariko dieta batek, animalia- eta landare-produktuekin, organismoarentzat behar adinako selenio-ekarpena bermatzen du. Giza gorputzaren urritasuna ez da oso ohikoa, baina gertatzen denean, muskuluetako mina eta bihotzeko arazoak sortzen ditu. Zenbait azterlanek, lurraren gehiegizko ustiapenagatik, Lurrean eta, ondorioz, bertan landatutako elikagaietan selenio gutxien duten eremu geografikoak erlazionatzen dituzte. Eremu horietan minbiziak eragin handiagoa izan dezake biztanlerian, nahiz eta alderdi horretako ikerketak ez diren erabakigarriak.

Egunean 50 mikrogramo hartzea gomendatzen da (mikrogramo bat gramo baten milioirena da), eta dieta orekatu batekin betetzen da. Berariazko egoeretan, beharrezkoa izan daiteke ekarpen osagarri bat egitea, hala nola elikadura-ohitura osasungaitzak, erretzaileak edo zaharrak dituzten pertsonetan.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak