Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Soja elikagai osasungarria da, baina ez du miraririk egiten

Soiak tiroideei eragiten die? Esnekia bezalakoa da? Jaitsi egiten da kolesterola? Ezagut itzazu mundua konkistatzen duen lekale honi buruzko onurak, arreta eta mito faltsuak

soja Irudia: Getty Images

Asiar jatorriko lekale hau modan jarri da azken urteotan, neurri batean osasunarentzat onura ugari ekarri dituelako. Baina haien ustezko arriskuen inguruan ere sortu dira. Eta, egia esan, soja ez da elikadura-panazea, baina ez dago baieztapen zientifikorik gaizki egingo gaituenik. Hori bai, baldin eta funtsezko beste elikagai batzuk hartzen ez baditu edo hipotiroidismoarentzat botikak hartzen ari bada. Hemen kontatuko dizugu.

Zer da soja?

Soja Ekialde Hurbileko lekale bat da (Txina eta Japonia), eta ezaugarri nutrizionalengatik nabarmentzen da. Proteina ugari ditu, bai kopuruari dagokionez (soja gordinaren aleak %36,5 proteina ematen du), bai kalitateari dagokionez, funtsezko zortzi aminoazidoak baititu. Bere koipeak poliasegabeak dira (omega 3 eta omega 6 nabarmentzen dira), eta ez du ez kolesterolik ez koipe aserik. Magnesioa, kaltzioa, potasio- eta fosforo-burdina, folatoak, E, A bitaminak eta B taldeko beste zenbait.

Bere pikorretatik merkatuan aurki ditzakegun produktuak ateratzen dira, eta, prozesamenduaren arabera, bi multzotan sailka daitezke:

  • 1. Soja hartzitu gabea. Tofua (soja-hazien, uraren eta solidotzaileen prestakina), soja-edaria, edamea (leka), soja-kimuak, irina, soja testurizatua eta olioa.
  • 2. Soja hartzitua. Natto (soja-hazi egosiak eta hartzituak), misoa (soja hartzituarekin egindako gozagarria), tempeh (rhizopus onddoarekin hartzitutako soja-haziak) eta soja-saltsa.

• Soja haragiaren ordezko ona da

EGIA, BAINA… Nutrizionistek dieta orekatuan soja hartzea gomendatzen dute, elikagairik ordezkatu gabe; izan ere, landare-mota ugari dituen elikadura osasungarri batean, ez dago haragia sojarekin ordezkatzeko beharrik. Baina dieta begetarianoa egiten bada, soja ordezko perfektua da: gantz osasungarrien iturria da, balio biologiko handiko proteinak ditu eta funtsezko aminoazido guztiak ematen ditu.

Elikagai horiek soja testurizatuari esker lor daitezke (soja-irinarekin egina). Soja hori saltsa boloniar gisa eta hanburgesetan presta daiteke, besteak beste. Produktu honen 100 g-k 50 g proteina dituzte, eta 25 g txahal-xerrak edo 41 g oilasko-xerrak. Hala ere, hanburgesak edo dagoeneko prestatuta dauden tofu saltxitxak erosten direnean, ondo begiratu behar zaio etiketatzeari, zaporea emateko beste osagai batzuekin batera etorri ohi baitira (azenarioa, arroza, tipula, txanpinoia), eta, azkenik, soja-kantitatea murriztu egiten da, eta xerra batek baino proteina gutxiago ematen du (14 g proteina 100 gramoko).

Hori bai, sojak ezingo du inoiz B12 bitamina eman, animalia-jatorriko elikagaietatik baino ezin baita lortu.

Behi-esnearen berdina da soja-edaria

GEZURRA. Soja-edaria ez da hain osatua nutrizioaren ikuspegitik: behi-esneak balio biologiko handiko proteinak ditu (%98 eta sojaren %70). Hori bai, behi-esnerik hartu ezin bada (esnearen proteinari alergia bazaio, osagai batzuei intolerantzia badie edo dieta beganoa egiten bada), soja-edaria da hoberena antzeko proteinak lortu nahi badira (kopuru konparagarria duten edari begetal bakarra da).

Kaltzioan, ordea, soja-kaltzioa askoz pobreagoa da. Esne basokada batek 220 mg kaltzio baditu, soja batek 50 mg inguru ditu. Horregatik, hobe da kaltzioarekin aberastutako soja-edari bat aukeratzea. Hala ere, organismoak hobeto xurgatzen du kaltzio organikoa (esnearena) ez-organikoa (gehitzen dena) baino.

26 Sojak hipotiroidismoa alda dezake

EGIA. Ebidentzia zientifikoen arabera, sojak interakzioak ditu hipotiroidismoaren (levotiroxina) aurkako sendagaiarekin, hura xurgatzea zailtzen baitu. Espezialistek gomendatzen dute patologia hori izanez gero (tiroide guruinaren alterazioa), ez direla elikagai horiek gehiegi hartu behar eta sendagaia hartu behar dela soja duen edozein produktu jan baino lau bat ordu lehenago. Sortzetiko hipotiroidismoa duten haurrek guztiz debekatuta dituzte sojadun produktuak. Pertsona osasuntsuetan eta beren elikaduran iodo nahikoa hartzen dutenean, hala ere, ez dago frogarik lekale horrek tiroidearen funtzioa kaltetzen duenik.

26 Soja kontsumitzea ona da kolesterolarentzat

EGIA. Hainbat ikerketaren arabera, sojaren kontsumoak ondorio onuragarriak izan ditzake odoleko gehiegizko kolesterolaren kontrolean (hiperkolesterolemia). 2019an, metaanalisi bat argitaratu zen The Journal of Nutrition aldizkarian. 43 azterketa aztertu zituen, eta ondorioztatu zuen egunean 25 g soja hartzeak kolesterol-maila %3 eta %4 bitartean murrizten duela. Ikertzaile independente batzuen aburuz, ikerketetan ikusten den kolesterol-maila murrizteak ez du esan nahi soja jatearekin lotuta dagoenik, animalia-koipe gutxiago kontsumitzearekin baizik. Kolesterola gutxitzeko, alderdi asko hartu behar dira kontuan, eta ez dietetikoa bakarrik: funtsezkoa da ohitura osasungarriak izatea eta sedentarismoa saihestea.

Sojak efektu feminizatzailea du gizonengan

GEZURRA. Bada erraboila bat sojaren isoflabonek emakumearen gorputzak sortzen duen estrogenoaren oso antzeko egitura dute, eta horiek kontsumitzen dituzten gizonen hormona-jardueran interferentziak eragin ditzakete, ugalkortasun-arazoak edo sexu-disfuntzioa sortuz. Ez da egia.

Estrogeno femeninoak emakumeen sexu-ezaugarrien erantzule diren hormonak dira, hala nola, bularren hazkuntza edo hilekoa agertzea, baina isoflabonek ugaltze-osasunean edo gizakien osasun fisikoan eraginik izan dezaten, oso kantitate handitan hartu beharko lirateke, eta, gainera, isoflabonen jarduera estrogenoa askoz txikiagoa da hormona naturalarena baino (estrogenoa). Hartu beharko litzatekeen soja kantitatea ezingo litzateke inoiz elikagaiekin lortu.

Gauza bera gertatzen da soja-formulako esnez elikatutako jaioberriekin. Egindako azterketa guztiek baieztatzen dute ez dagoela elikagai horren kontsumoak sexu-organoei eragin dien haurrik.

• Soja-hazkuntza deforestazioaren arrazoi nagusietako bat da

EGIA. Amazonaseko edo Argentinako Chaco Handiko deforestazioaren %80 basoak soiltzen dituen nekazaritzari zor zaio, hiru produktu nagusi ekoizteko: behi-haragia, palma-olioa eta soja, Ecologistas en Acción-en datuen arabera. Europarrok urtean 33 milioi tona soja inportatzen ditugu ekoizle handienetatik, Brasildik eta Estatu Batuetatik, gehienak ganadua elikatzera bideratuak, baina beste zati handi bat gure erosketa-saskian amaitzen da. 2020ko ekainean Science aldizkarian argitaratutako txosten baten arabera, Europako Batasunak Brasildik inportatzen duen sojaren % 18 eta % 22 artean Brasilgo Amazonia eta El Cerrada eskualdeetan legez kanpoko deforestaziotik dator.

Europan kontsumitzen dugun soja guztia transgenikoa da

GEZURRA. Soja transgenikoa ingeniaritza genetikoaren bidez lortzen da, herbizidekiko eta intsektuekiko erresistenteagoa izan dadin. Soja mota hori ohikoa bezain osasungarria den arren, Europako araudiak soja transgenikoa duten produktu guztiek etiketan adieraztea eskatzen du. Araudi hori gorabehera, soja transgenikoaren aztarnak jar daitezke lekale horrekin egindako produktuetan; izan ere, % 0,9tik behera, osagaien artean baimenduta dago, ontzian adierazi beharrik gabe. Greenpeaceren datuen arabera, soja transgeniko gehiena animalientzako pentsuak egiteko erabiltzen da, ez gizakien zuzeneko kontsumorako.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak