Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Soja-irabiakia, behi-esnearen ordezkoa

Edari egokia haurdun dagoen emakumearentzat edo bularreko haurrarentzat, familian elikadura-alergiak izan baditu, jaioberria elikagai alergenikoen eraginpean ez egoteko.
Egilea: maitezudaire 2004-ko otsailak 13

Soja-edaria haurdun dagoen emakumeari edo haur bat izan berri duenari gomendatzen zaio, hainbat arrazoirengatik: esnekirik kontsumitzen ez duelako, kaseinarekiko alergia duelako edo laktosarekiko intolerantzia duelako, adibidez. Halaber, gomendatu egiten zaio amari behi-esnea eta haren eratorriak ez kontsumitzeko, familian elikadura-alergiak izanez gero, jaioberria elikagai potentzialki alergenikoen eraginpean ez egoteko.

Koliko gogaikarria Haur askok izaten duten sabeleko min kolikoa kaseinarekiko alergia-prozesu baten adierazle izan daiteke (behi-esnearen proteina da, eta amaren esnearen bidez iristen zaio haurrari), nahiz eta kasu horietan beste sintoma batzuk ere izan ohi dituen: azalekoak (kasuen %50 eta %70 artean), gastrointestinalak (kasuen %50 eta %20 artean) eta arnasketakoak (kasuen %20). Sarritan, sintoma horietako batzuk batera agertzen dira, eta sintoma horien hasiera esnea hartu eta ordu edo ordu batzuetara ager daiteke, edo hurrengo egunetan, nahiz eta azken horrek lotura handiagoa izan arazo gastrointestinalekin. Kaseinarekiko alergia kasuen %45ean gertatzen da, urtebete baino lehen; %75ean, bi urterekin, eta %90ean, bost urte bete baino lehen, eta ez da ezohikoa lehen hilabetean agertzea.

Nola eragiten du amaren elikadurak Jaioberriaren hesteetako mukosa iragazkorragoa da molekula handiagoak (proteinak) igarotzean helduengan baino. Horrez gain, haurtxoa babesteko sistema heldugabea da, eta horrek proteinak hesteetatik odolera modu masiboan igarotzea eragiten du, eta horrek haurra esnearen proteinekiko sentsibilizatzea errazten du.

Alergologiako adituek diotenez, sentsibilizazio-bide bat amaren esnea izan liteke, eta, horren bidez, amak hartzen duen behi-esnearen proteina kopuru jakin bat bularreko haurrari pasatuko litzaioke. Sentsibilizazioa antigenoekiko esposizioaren araberakoa da, eta elikagaiak dira alergia sortzeko gai diren antigenoekiko lehen harremanetako bat. Hori dela eta, garrantzitsua da berariazko jarraibide dietetiko bat ezartzea amarentzat, bai bularra ematen den hilabete guztietan, bai haurrarentzat, pixkanaka elikagaiak sartuz.

Berriki aurkitu den beste sentsibilizazio-bide bat bide transplazentarioa da, behi-esnearen IgE antigorputz espezifikoak aurkitu baitira neonatoen zilbor-hestearen odolean.Hori dela eta, ginekologia-zerbitzuak etorkizuneko amari gomendatu dio dieta hipoalergenikoa egin dezala haurdunaldian eta bularra ematen ari denean, familian elikadura-alergia duten aurrekariak baditu.

Dieta hipoalergenikoa Diagnostikoa ezarri ondoren, edo karga genetikoaren ebidentziaren aurrean, dietistak kaseina-egoeran salbuetsitako amarentzako dieta bat antolatuko du, kopuru txikiek, sintomarik ez izan arren, iraun edo sentsibilizazio handiagoa eragin baitezakete. Behi-esnean ugaria den ahalmen antigeniko handiena duen proteina da kaseina. Behi-esneaz gain, esnez egindako produktu guztiak (jogurta, mamia, gazta, natillak, hainbat saltsa, kroketak…) dietatik kendu behar dira. Bestalde, kontuan hartu behar da fabrikatzaile askok osagai alergenikoak izan ditzaketen osagai landuak erabiltzen dituztela produktuak egiteko prozesuan, eta azken produktuen etiketetan ez direla zehazten.

Behi-esnearen ordez, soja-irabiakia eta sojaren eratorriak erabil daitezke (jogurt-erako postreak, tofua…).

Egun bateko menua

Gosaria: Soja-irabiakia. Ogi txigortua tomatearekin, olioarekin eta urdaiazpiko onduarekin. Fruta naturalaren zukua.

Bazkaria: Fruta eta soja-jogurta.

Bazkaria: Dilistak arrozarekin eta barazkiekin Oilasko-bularki perrexilez hautseztatua eta limoia plantxan. Ogia eta fruta.

Askaria: Soja-irabiakiaren ontzia. Gaileta errazak.

Afaria: Barazki- eta patata-krema. Mihi-arrain birrineztatua entsaladarekin. Ogia eta fruta.