Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Soja-lezitina, kolesterolaren aurkako propietateak

Ez dago froga eztabaidaezinik lezitinak, elikadura osagarri gisa, kolesterol plasmatikoa behar bezala mantentzen laguntzen duenik.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2005eko apirilaren 25a
Img lecitina soja1 hd Irudia: cyclonebill

Pertsona askok soja-lezitina erabiltzen dute kolesterola muga osasungarrien barruan mantentzeko osagarri dietetiko gisa. Erosten eta kontsumitzen dutenek helburu terapeutikoekin egiten dute, kolesterola erregulatzeko konposatu eraginkorra dela sinetsita; izan ere, askotan iragartzen eta saltzen da horrela, publizitate-mezu sendoekin. Hala ere, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) ez du froga eztabaidaezinik aurkitu lezitina (edo hori duten elikagaiak) gehiegi jateak plasmako kolesterolaren mailak normalizatzen laguntzen duenik. Hurrengo artikuluak lezitina zer den, zer propietate dituen eta zergatik lotzen den kolesterol-mailekin azaltzen du.

Soja-lezitinaren irud.
Irudia: cyclonebill

Lezitina zer den

Organismoaren zelula guztien egituraren parte den koipe-mota bat da lezitina. Konposatu endogeno horrek, hau da, gorputzak -kasu honetan, gibelak egiten duenak-, funtzio erabakigarria du organismoaren lipidoen erregulazioan eta metabolismoan, kolesterola barne. Ekintza biologiko horietatik abiatuta, elikagai-industriak eta industria farmazeutikoak konposatu horren lezitinaz edo elikadura-osagarriez aberastutako elikagaiak ekoitzi ditu, helburu osasungarri eta, are, terapeutikoekin, publizitate-mezu jakin batzuen arabera.

Elikagaien nutrizio-adierazpenei eta propietate osasungarriei buruzko egungo araudiaren arabera, fabrikatzaile guztiek Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzari (EFSA) kontsultatu behar dizkiote beren produktuetan nabarmendu nahi dituzten ondorio osasungarrien gaineko alegazioak. Soja-lezitinari dagokionez, EFSAk ez du aurkitu lezitina edo hori duten elikagaiak neurriz kanpo jatearen eta plasmako kolesterolaren mantentze-lan normalaren arteko kausa-efektu erlazioaren froga eztabaidaezinik. Emaitzen arabera, eta araudia betez, alegazio hori ez litzateke publizitatean ez etiketan sartu behar.

Lezitina eta kolesterola: prebentzio efektua, ez terapeutikoa

Kolesterolemia (odoleko kolesterol altua) arterioesklerosiarekin eta gaixotasun koronarioarekin lotzen da, eta hori osasun publikoko benetako arazoa da. Espainian, 35 eta 64 urte bitarteko pertsonen erdiak baino gehiagok (%57,6) 200 mg/dl edo hortik gorako maila du, hau da, Europako gizarteek gaixotasun koronarioari aurrea hartzeko adostutako maila. Soja-lezitina, dieta osasungarri batekin batera, maila horiek murrizteko gai den osagarri dietetiko gisa eskaintzen da merkatuan. Hala ere, gaur egungo ebidentzia zientifikoei jarraitzen badiegu, osagarri horietara jo beharrean, balio segurua da dieta osasungarria egitea eta lezitinaren ekoizpen endogenorako funtsezkoak diren elikagai aberatsak kontsumitzea, hala nola fosforoa, funtsezko gantz-azidoak, muinoa eta inositola. Hori dela eta, ezin dira falta dietan zereal integralak, hotzeko lehen presioko olio birjina, fruitu lehorrak eta arrautza, horiek guztiak dieta orekatu baten ertzen barruan gomendatutako kopuruan eta maiztasunean.

Baina non sortzen da lezitina hain eraginkorra delako ustea? Printzipioz, organismoan betetzen duen eginkizunetik. Lezitina fosfolipidoa da, gantz-azido esentzialen, fosforoaren eta B taldeko bi bitaminen (muinoa eta inositola) nahasketa konplexua. Organismoan, fosfolipidoek odoleko kolesterola esekiduran mantentzen laguntzen dute eta arterietako eta zainetako paretetan metatzea eragozten dute. Konposatu horiek funtsezkoak dira nerbio-ehunen egiturarako eta guruinen funtzionamendu egokirako ere.

Fosfolipidoek, lezitinak esaterako, kolesterola arteria- eta zain-hormetan metatzea eragozten dute.

Ezagutza horietatik eta jakintza enpirikotik abiatuta, pentsatu da elikagai-osagarri gisa soja-lezitina hartzeak eragin hipokolesterolemiatzailea duela. Gai horri buruzko azterketa zientifikoek frogatzen dute pazienteekin egindako saiakuntza kliniko gehienek (animaliekin egindako azterketa esperimental asko egin dira) emaitza positiboak eman dituztela, baina ez dira sinesgarriak.

Desberdintasun horiek ondorengo azterketetan kontuan hartu beharreko zenbait faktoreren ondorio izan daitezke, osagarriak funtzionatzen duela frogatzeko: laginaren heterogeneotasuna (hiperkolesterolemia maila desberdinekin aztertutako populazioa), erabilitako lezitina mota, emandako dosia edo tratamenduaren iraupena, besteak beste. Oraingoz, soja-lezitina prebentzio-osagarri gisa erabil daiteke, baina ez osagarri terapeutiko gisa, hiperkolesterolemia diagnostikatuz gero. Horren tratamendua espezialistak zehaztuko du.

EFSAk hainbat kontsulta jaso ditu soja-lezitinaren edo hori duten elikagaien kontsumoari buruz: kolesterol-maila behar bezala mantentzen laguntzeari, muskulu-nekea azkarrago berreskuratzeari, koipeen metabolismo egokiari edo funtzio neurologikoa mantentzeari buruz. EFSAren ebaluazioen emaitzek aurreko mezua indartzen dute, ez baitzen aurkitu kausa-ondorio erlazioaren froga eztabaidaezinik, ezta sinesgarririk ere. Araudiak dioen bezala, elikadura eta propietate osasungarrien adierazpen horiek ez lirateke aintzat hartu behar soja-lezitinaren publizitatean eta etiketatzean.

Behazun-kalkuluen prebentzioa

Kolesterol-maila osasungarria (200 mg/dl) baino altuagoa da, eta kolesteroletan aberatsak diren elikagai ugari jateko ohitura dago (muinak, gurina, urdaia, hestebeteak, gazta onduak, opilak, gozoki industrialak eta partzialki hidrogenatutako landare-olioekin egindako aurrez prestatutako jakiak –trans- koipeak, etab.). behazun-kalkuluak garatzeko bi arrisku-faktore dira (behazun-litiasia edo kolelitiasia). Horien %80k kolesterola dute, baina proportzio desberdinean, baita kaltzio-gatzak, behazun-azidoak eta bilisaren beste osagai batzuk ere.

Kalkuluen eraketa zenbait faktoreren konbinazioaren emaitza da, besteak beste, bilisa eta kolesterola gainasetzea, horien sorrera bizkortzen duena, eta gai disolbatzaileen urritasuna, hala nola behazun-gatzen eta fosfolipidoen urritasuna.

Lezitinak behazun-kalkuluen eraketa murrizteko ahalmena du, baina ez eratuak daudenak disolbatzeko ahalmena.

Soja-lezitinaren elikadura-osagarriak (fosfolipido-kontzentrazio handiak ditu) litogenesia (harriak eratzea) murrizteko ahalmena du, kolesterolez oso asea egongo balitz. Azterketa batzuek behazun-fosfolipidoen kontzentrazio txikiagoa aurkitu dute kalkuluak dituzten pazienteetan, baina beste azterketa batzuek ez dute alderik hauteman.

Alan R. doktoreak behazun-kalkuluen prebentziorako eta tratamendurako nutrizio-ikuspegien azterketa egin du berriki. Gaby, Alternative Medicine Review argitalpen medikoari dagokionez, 2009ko irailean ondorioztatu zen lezitinak baliagarria izan daitekeela aurrez prestatutako gaixoen kolelitiasiari aurrea hartzeko, baina ez dago argi formula eraginkorra denik kalkuluak eratutakoan disolbatzeko.
Ekarpen gehigarria eraginkorra izateko behar den dosia ere ez dago zehaztuta. Saiakuntza kliniko batzuetan, lezitina-kantitate txikiekin (100 miligramo, egunean hiru aldiz) hobera egin dela ikusi da; beste batzuetan, berriz, 4,5 g probatu da zenbait astez.

Aurkezpen komertziala

Soja-lezitina lortzeko, haziak garbitu, azala kendu eta, ireki ondoren, biribildu egiten dira, malutak eratzeko. Malutetatik olioa atera eta soja-olioa eta lezitina dituen nahasketa bat geratzen da. Ondoren, olio gordina berotu eta ura gehitzen zaio. Ondorioz, lezitina puztu egiten da eta erraz bereizten den emultsio gelatinakara sortzen da. Prozesu horren ondoren, ura lurruntze bidez ezabatzen da eta lezitina geratzen da.

Merkatuan lezitina-marka asko merkaturatzen dira, baina osagarri horren kalitatea eta eraginkortasuna fosfolipidoen konplexuaren konposizioaren araberakoa da. Egokiagoa da %98 eta %99 artean fosfolipidoak baditu, kolina fosfatidil moduan, bihotz-muskuluan ugari den lezitina mota hori.

Etiketak:

kolesterola

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak