Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sojaren isoflabonen onurak

Soja isoflabonen iturri nagusia da, estrogenoen antzeko egitura kimikoa duten konposatuak

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2011ko irailaren 09a

Soja lekale bat da eta, beraz, proteina ugari ditu. Mantenugai horren %40 du, eta dilisten, garbantzuen eta babarrunen %20-25 baino askoz gehiago. Gainera, sojaren proteinaren aminoazidoen profila bikaina da, eta horrek kalitate handiko proteina bihurtzen du, animalia-jatorriko proteinaren baliokidea. Karbohidratoak ere baditu, zuntz, bitamina eta mineral ugari eta konposatu fitokimikoak; horien artean, isoflabonak.

Img brotes soja1
Irudia: Javier Lastras

Gure inguruko elikagai arrunt eta polemiko bihurtu da soja. Aspalditik Asian asko kontsumitzen den lekale hori gorespenen eta kritiken objektu da. Alde batetik, kalitate handiko proteinatan aberatsa den nutrizio-konposizioa dela eta, dieta begetarianoen ohiko osagai bihurtu da. Bestalde, isoflabonak egoteak funtsezko elementua bihurtu du gaixotasun kroniko batzuen prebentzioan eta menopausia garaian emakumeen elikaduran.

Kritikei dagokienez, ohikoenetako bat ugalketa-sistemak izan dezakeen eragina da, batez ere haurrek kontsumitzen dutenean. Ameriketako Pediatria Akademia gai horretan argi dago, eta azpimarratzen du ez dagoela ebidentziarik haur edo haurren garapena, ugalketa edo funtzio endokrinoa kaltetzeko. Ez hori, ez eta sojari buruz entzun edo irakur daitezkeen beste baieztapen alarmista asko ere, ez daude baieztatuta gaur egun literatura zientifikoan.

Antioxidatzaileak? Kolesterol gutxiago? Sintoma menopausikoak hobetzen dituzte?

EFSAren azterketa batek sojaren efektu ezagunenetako hiru hilobiratzen ditu

Sojaren kontsumoari egozten zaizkion onura asko ez ditu babesten ebidentzia zientifikoak. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) sojaren isoflabonei esleitutako osasun-adierazpenetatik, zientziak zein babesten dituen aztertu du.

EFSAren analisiak sojaren eragin ezagunenetako hiru hilobiratzen ditu: orain arte argitaratutako azterketak ez dira nahikoak, muga metodologikoak dituzte edo emaitza ez-sendoak dituzte; beraz, ezin da esan soja-isoflabonak hartzeak kalte oxidatibotik babesten duenik, LDL kolesterola murrizten duenik edo menopausiaren ohiko sintomak murrizten dituenik.

Baieztatu gabeko efektu onuragarriak

Isoflabonen kontsumoak ekar ditzakeen ondorio onuragarrietako batzuk ez ditu EFSAk ebaluatu. Europako erreferentziako erakundearen iritziz, osasun kardiobaskularra hobetzeko edo prostataren eta bularraren osasunari laguntzeko adierazpenak, besteak beste, ez zeuden ondo definituta, eta, beraz, ez du horri buruzko adierazpenik egin.

Osasun-adierazpen horien karakterizazio hobearen zain, zenbait ikerketak aditzera ematen dute soja-isoflabonen kontsumoak ondorio positiboak izan ditzakeela osasun kardiobaskularrean, osteoporosian edo bularreko eta prostatako minbizian. Mark Messinaren arabera (sojaren eta osasunaren arloko erreferentziako ikertzaileetako bat), atariko datuen arabera, isoflabonek, estrogenoek bezala, bihotz-babeseko funtzioa bete dezakete hodi koronarioen gaineko eraginen bidez, hala nola haien malgutasuna areagotuz eta endotelio-funtzioa hobetuz (gaixotasun kardiobaskularraren adierazlea).

Sojaren ohiko kontsumitzaile diren herrialdeetan, hala nola Japonian, bularreko minbiziak duen prebalentzia txikia dela eta, isoflabonek gaixotasun horren gainean duten eragina aztertu da. Hala ere, emaitzek datu kontraesankorrak eta aldakorrak erakutsi dituzte, aztertutako populazioaren (asiarra edo mendebaldekoa), isoflabonen dosiaren, esposizio-adinaren edo elikagai-iturrien arabera; beraz, oraingoz ezin dira erlazio horri buruzko behin betiko ondorioak ezarri. Prostatako minbiziari buruz ere antzeko zerbait esan daiteke: azterlan batzuen arabera, alderantzizko erlazioa dago soja-kontsumoaren eta prostatako minbizia izateko arriskuaren artean. Hala ere, aurkikuntza horiek baieztatzeko lan gehiago egin behar dira.

GERO ETA ERRAZAGO KONTSUMITZEN DA

Isoflabonak gehigarri bidez kontsumi daitezke, edo, bestela, soja elikagai gisa hartuz. Duela urte gutxi, Espainian gutxi zekiten soja zer zen eta nola kontsumitu. Hasieran, lekale hori “soja-saltsa” ezagunarekin eta entsaladei eransten zitzaizkien soja-kimuekin erlazionatzen zen, ukitu exotikoa emateko. Gaur egun, egoera erabat aldatu da: denda eta supermerkatu guztiek soja-edarien eta soja-hartzituen hainbat marka dituzte (soja-esneak eta soja-jogurtak). Lekale horretatik eratorritako beste batzuk ere, tofua edo tempeh, esaterako, orain dela gutxi arte dietetika-dendetan saltzen zirenak, saltoki handietan ere saltzen hasi dira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak