Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Sojazko edariak: denak ez dira berdinak

Soja-edari guztiek ez dituzte osagai berak. Edari horien nutrizio-ezaugarriak aztertuko ditugu, gero eta gehiago kontsumitzen baitira.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2020ko irailaren 03a
bebida soja beneficios Irudia: Bigfatcat

Duela urte gutxi arte, edari begetalak bitxiak ziren. Hala ere, erosketa-saskian lekua egin dute, eta gaur egun arazorik gabe aurki daitezke edozein supermerkatutan. Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioaren etxeetan elikagaiak kontsumitzeko panelaren arabera, 2019an ia 230 milioi litro edari begetal kontsumitu ziren Espainian, hau da, batez beste bost litro pertsonako. Guztietatik, soja-edaria da ugariena. Gaur egun kontsumitzaileei eskaintzen zaizkienak aztertuko ditugu.

Mota horretako produktuak gero eta ugariagoak dira: almendrak, oloa, garia… baina, zalantzarik gabe, ezagunena sojazko edaria da oraindik ere, eta hori ere beteranoena. Gaur egun, soja-edari askoz gehiago ere aurki ditzakegu duela urte gutxi arte baino: azukre erantsirik gabe, soja-proportzio desberdinekin, aromekin, bitaminekin eta mineralekin aberastuta… Alde batetik, hori positiboa da, aukera gehiago baititugu hautatzeko, baina, bestetik, erosketaren unea pixka bat konplikatuagoa izan daiteke. Horregatik komeni da etiketa kontsultatzea eta aukera egokiagoa egiteko oinarrizko alderdi batzuk argi izatea.

Soja-edaria: irakurri beti etiketa

Prozesatutako beste produktu batzuekin gertatu ohi den bezala, soja-edari gehienen ontziak erreklamoz beteta daude, eta horiek desorientatu egin gaitzakete aukeratzeko orduan: marka komertzialak, irudiak, logotipoak… Horregatik, garrantzitsua da informazio garrantzitsua, hau da, etiketatzea, aurkitzea eta kontsultatzea, eta, zehatzago esanda, funtsezko hiru elementu hauek:

  • produktuaren izena.
  • osagaien zerrenda.
  • nutrizio arloko informazioa.

Produktuaren izena bereziki garrantzitsua da kategoria komertzial desberdinak dituzten elikagaien aurrean gaudenean. Adibidez, urdaiazpiko egosia eta urdaiazpiko egosizko fianbrea bereizteko aukera ematen digu, kategoria komertzial apalagoa baita. Sojazko edarietan, ordea, ez dago kategoria komertzial handirik. Izan ere, ez dago berariazko legerik, ez eta edari begetalen legezko definiziorik ere.

Araututa dago, ordea, “esne” terminoaren definizioa, hau da, behi- edo ardi-esnea bezalako gizentzeko animalien ugatz-guruinaren jarioak sortutako likidoarentzat soilik gordetako terminoa. Horrek esan nahi du edari begetalak ezin direla “esne begetal” gisa saldu. Salbuespen bakarra dago: almendrazko edaria, “almendra-esne” gisa saltzen ahal dena, erabilera dela eta izen hori ezaguna delako, hau da, tradizionalki erabili izan delako.

Berariazko lege-definiziorik ez duten produktuetan, soja-edariarekin gertatzen den bezala, etiketan ageri den legezko salmenta-izenak behar bezala deskribatu behar du produktua, erosleak haren benetako izaera ezagutu eta nahasi daitezkeen beste produktu batzuetatik bereizi ahal izateko. Alderdi horri dagokionez, Don Simón, Alpro eta Eroski nabarmentzen dira. Horietan, zein produktu den adierazten da, hau da, “soja-edaria”, bai eta erantsitako mineral eta bitaminak ere, baldin eta aberastuta badago. Aipatutako azken bi markek erabilitako esterilizaziomota ere aipatzen dute: UHT: Ultra High Temperature edo “tenperatura ultra altua” inizialak dira. Esneari aplikatzen zaion prozesu bera da: tenperatura 135 ºC-ra igo behar da 2-8 segundoz, mikroorganismo patogenoak kentzeko eta bizitza erabilgarria luzatu, kontserbatzailerik erabili gabe eta produktuaren ezaugarri organoleptikoak aldatu gabe (itxura, usaina, zaporea eta testura).

Zer osagai ditu soja-edariak?

Produktu baten etiketa kontsultatzean, lehenik eta behin, nutrizio-informazioa aztertzen dugu, energia-, gantz- eta azukre-ekarpena ezagutzeko. Baina datu horiek bakarka irakurtzeak desorientatu egin gaitzake, berez ez baitute nahikoa informazio ematen. Adibidez, palma-oliotik datorren koipea eta oliba-olioarena ez dira berdinak. Horregatik, funtsezkoa da elikagai horiek nondik datozen jakitea; beraz, lehenik eta behin, osagaien zerrenda kontsultatu beharko genuke.

soja-edariaren osagaiak
Irudia: Bigfatcat

Soja, garrantzitsuena

Bistan denez, edari horien osagairik garrantzitsuena soja da (uraren baimenarekin, noski). Duela urte gutxi arte exotikoa zen lekale hori, eta ia bakarrik begetarianoek edo beganoek jaten zuten, animalia-jatorriko produktuen alternatiba gisa, hala nola haragia edo esnea. Hautaketa ez da kasualitatea. Lehenik eta behin, sojak proteina kopuru handia duelako gertatzen da hori, zehazki %36, eta aise gainditzen du beste elikagai proteiko batzuetan aurki dezakegun kopurua: haragia (%26 proteinak), arraina (%22) eta beste lekale batzuk, hala nola garbantzuak (%19) edo dilistak (%9).

Baina ez hori bakarrik. Gainera, beste lekale batzuekin ez bezala, soja-proteinak balio biologiko handia du, funtsezko aminoazido guztiak dituelako. Horrek esan nahi du gure organismoak “fabrikatu” ezin dituen bederatzi aminoazidoak ematen dituela eta dietatik abiatuta lortu behar dituela: histidina, isoleuzina, leuzina, lisina, metionina, fenilalanina, treonina, triptofanoa eta balina.

Soja-edari baten proteina-ekarpena esanguratsua izan dadin, osagai horrek gutxienez %8-10eko proportzioan egon beharko luke produktuan. Datu hori jakiteko, osagaien zerrenda kontsulta dezakegu; izan ere, soja produktuaren izenaren parte denez, beharrezkoa da kopuru zehatza adieraztea. Hala, iraileko Erosketa Gidan aztertutako marketan, batez bestekoa % 10,7koa dela ikusiko dugu, nahiz eta alde nabarmenak dauden horien artean: % 5,5etik (Alpro Arina) % 14ra (Don Simón eta Eroski).

Bestalde, sojak %20 inguru koipeak ditu, batez ere gantz-azido poliasegabeek osatuak, hala nola azido linoleikoak. Hau da, koipe osasungarriak dira. Aztertutako edarien batez besteko gantz-edukia %1,6koa da, %1,1etik (Vive Soy Arina eta Alpro Arina) %1,9raino (Don Simón eta Eroski).

Beste osagai batzuk

Printzipioz, horrelako edari bat egiteko nahikoa litzateke ura eta soja nahi den proportzioan erabiltzea. Baina lortutako produktua dezente hobetu daiteke ikuspegi organoleptikotik eta nutrizionaletik. Horregatik, beste osagai batzuk gehitzen zaizkie beste ezaugarri batzuk emateko:

Zaporea. Urarekin eta sojarekin soilik egindako edari batek "lekale" zaporea du, eta ez da mundu guztiaren gustukoa. Onargarriagoa izan dadin, usainak erabiltzen dira maiz, batez ere banillazkoak (aztertutako marka guztietan aurki ditzakegu, Yosoyn izan ezik). Gatz-kantitate txiki bat ere gehitu ohi da, zaporea (marka guztietan, Don Simónen izan ezik) edo azukreak indartzeko, zapore gozoa emateko (aztertutako produktu guztietan, Yosoyn eta Alpron, azukrerik gabe).

Egonkortasuna. Soja birrindu edo likidotu eta urarekin nahasten denean, bi osagaiek hainbat modutan eragiten dute. Sojaren konposatu batzuk disolbaezin bihurtzen dira, koipea urarekin nahasten da emultsio bat sortuz, eta proteinak eta beste partikula handiago batzuk likidoaren barruan geratzen dira esekiduran. Denborak aurrera egin ahala, aldaketak gerta daitezke berez: koipea bereizi eta lurrazalera igotzen da; proteinak eta partikula handienak, berriz, hondoan amaitzen dira. Horrek azaltzen du “irabiatu kontsumitu aurretik” ontzietan ageri den gomendioa. Horrela, edaria homogeneoa izatea lortzen da.

Hala ere, horrekin ez da beti nahikoa. Partikula solidoen prezipitazioa ohikoa baino handiagoa izan daiteke produktua kaltzioz aberastuta badago, batez ere edaria berotzen dugunean eta beste likido batzuk gehitzen ditugunean, azidoak eta oso beroak, hala nola kafea. Kasu horietan, badirudi edaria moztu egiten dela. Fenomeno horiek guztiak saihesteko edo ahal den neurrian minimizatzeko, egonkortzaile gisa jarduten duten substantziak gehitzen dira, hala nola gellan goma edo zelulosa, produktua homogeneoa izan dadin. Gehigarri horiek aztertutako produktu guztietan daude, Yosoy markakoan izan ezik, eta seguruak dira baimendutako erabilera-dosietan, elikagaietan erabiltzen diren guztiekin gertatzen den bezala; beraz, ez gaituzte kezkatu behar.

Nutrizio-gehigarriak. Soja-edaria behi-esnearen ordez erabili ohi da. Hala ere, azken horrek dituen bitamina eta mineralik ez du, eta, beraz, ohikoa da kaltzioa eta bitaminak gehitzea, hala nola A, D, B2 eta B12, konposizioa berdintzen saiatzeko. Hori gertatzen da aztertutako produktu guztietan, Yosoyn izan ezik, ez baita aberastua, eta, beraz, ez litzateke aukera egokia izango esnearen ordezko gisa erabili nahi badugu.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak