Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Superelikagaiak: promesak ez dira betetzen

Elikagai batzuek sendagarriak, argaltzeko modukoak, bakterioen aurkakoak, antioxidatzaileak edo antikanigenoak izatearen ospea dute, osakera dela eta, baina arretaz hartu behar dira promesak.

Img granada salud hd Irudia: 578foot

Gaur egun, gero eta interes handiagoa dago bizi-ohitura batzuek gaixotasunen garapenean edo prebentzioan nola eragiten duten jakiteko. Jakin-min hori elikadurara ere iristen da. Batzuetan, elikagai batzuei sendatzeko ahalmen sendagarriak, argaltzeko ahalmenak, antioxidatzaileak, antioxidatzaileak edo antikanigenoak ematen zaizkie. “Superelikagai” deitzen zaie. Baina, zer dago egia baieztapen horietan? Benetan “super” dira? Hurrengo artikuluan, publizitate-iragarkiak, belar-dendak edo Internet bidez kontsumitzaileari iristen zaizkion “superelikagaiei” buruzko informazioa zuzena den ala ez aztertzen da.

Img granada salud 01
Irudia: 578 foot

Superelikagaiak, aztergai

Interneteko orri batzuetan, zehaztasun zientifiko gutxirekin, “superelikagai” bat definitzen dute, osasunarentzat eta ongizatearentzat oso onuragarriak diren elikagaietan aberatsa dena. Oro har, irregulartasun fisiologikoren bat duten panazea gisa saltzen dira, edo elikadura egokia eta egokia izateko osagarri egokia. Adibide ezagunenen artean daude baji, chlorella, kinoa, chia haziak eta kefirra, modan dauden elikagaiak, bitaminetan aberatsak direnak.

Bitaminaz hitz egiten jarraitu aurretik, hidrosolubleak eta liposolubleak bereizi behar dira.

  • Hidrosolubleak B eta C konplexukoak dira. Izenak dioen bezala, elikagai freskoen (berdurak eta frutak, adibidez) osaeraren barruan dagoen uretan daude. “Superelikagai” gisa saltzen diren zenbait fruitu lehortuak dira, eta, beraz, bitamina hidrodisolbagarrien aberastasuna galdu egiten da prozesu horretan.
  • Liposolubleak (A, D, E eta K) elikagaiaren gantzetan daude. Dieta osagarritzat hartuz gero, hiperbitaminosia nozitzeko arriskua gerta liteke, eta horrek ondorio negatiboak eragin ditzake organismoan, zefaleak, ahulezia edo nekea.

“Bistakoa da gaur egungo gizarteak gero eta interes handiagoa erakusten duela elikadura eta gizakiaren elikaduraren arazoekiko”, dio Grande Covián irakasleak Elikadura eta Elikadura-Nahasteen Institutuak eta Espainiako Nutrizio Federazioak (FEN) argitaratutako ‘Dieta eta Produktu Magikoak’ dokumentuan. Interes hori arazo izan daiteke osasunarentzat, ustez miragarriak diren elikagaien zerrenda bat agertzen baita, batzuk aztertuak eta beste batzuk ez.

Img infusion
Irudia: anya-anya

Osasunean eragina duten elikagaiak direnean, funtsezkoa da jakitea ikerketa zientifikoa eta praktika klinikoa bereizten jakitea. Azterketa zientifikoak elikagai edo mantenugai jakin baten onurak erakuts ditzake, baina praktika klinikoan ez dira lortzen ikerketa horretan frogatutako efektuak. Horren arrazoia da, neurri batean, elikagaien maila altuak erabiltzen direla, dieta normal batean lortezinak, edo arratoiak erabiltzen direla eredu gisa, edo giza zelulak erabiliz in vitro esperimentuak egiten dituztela. Bestalde, zenbait lan zientifikotan, elikagaiak modu isolatuan aztertzen dira, eta pertsonek beste elikagai batzuekin batera. Konbinazioak interakzio bat sortzen du, eta horrek organismoarengana eramaten du mantenugai jakin batzuk xurgatzeko gaitasuna gutxitzera edo handitzera. Gantzarena da adibide frogagarri bat, beta-karotenoari laguntzen diona, eta elkarrekin irensten direnean errazago eta azkarrago xurgatzen diren azenarioak eta espinakak.

Pertsona baten osasuna ez dago elikaduraren baitan soilik, elikagai bakar baten baitan baizik

Gizakiengan ikerketak oso konplexuak dira. Pertsona baten osasuna edo ongizatea ez dago elikaduraren mende soilik —elikadura bakarra da oraindik—, baizik eta genetika, bizi-ohiturak, hurbileko gizarte-zirkulua edo dagoen esparru soziokulturala jokoan jartzen dituen sare konplexu bat. Horrek ez du zalantzan jartzen ikerketa zientifikoen zorroztasuna, baizik eta laborategia baino testuinguru zabalagoa marrazten du. Aldagai horien guztien erdian, eta ez ingurune kontrolatu eta aseptikoan, gertatzen da pertsonen elikadura. Hori dela eta, elikagai nutritiboetan kalitate eta askotariko dieta batek abantaila gehiago ditu “superelikagaien” multzo batean edo bakar batean oinarritutakoa baino.

Nutrizioari buruzko aholkuak, tratamendua edo errekerimendua behar izanez gero, profesional tituluduna eta sanitarioa izan behar du, azterketa zientifikoak interpretatzeko gai dena, pertsona bakoitzarentzako elikadura-jarraibide espezifikoak banaka markatzen dituena.

Superelikagai ugari daude gure despentsan

“Superelikagai” esaten zaienek nahastu egin ditzakete kontsumitzaileak, eta pentsarazten diete gainerako elikagaiak ez direla hain osasungarriak. Zuhur jokatu behar da. Gure erantzukizuna dieta zabala eta askotarikoa sustatzea da. Sasoiko fruta eta barazki gehiago kontsumitzea, baita fin-fin findutako zerealak edo integralak ere, ahalik eta bitamina eta mineral gehien hartzeko modurik onena da, pertsonaren historiatik eta sukaldaritza-kulturatik kanpo dauden elikagaiekin osagarririk ez izateko, eta, batzuetan, oso garestiak izaten dira.

Elikadura arloko Segurtasunaren Europako Agintaritzak baieztatzen du elikagai eta edari batzuk egokiak direla, adibidez, ogia, arroza edo pasta, eta zereal eta haragi gisako fruitu lehorrak; adibidez, ogia, arroza edo pasta. Superelikagaiak bilatzen baditugu, has gaitezen gure jakitegietan begiratzen! Elikagai horiek eta beste askok abantaila bat dute: ekonomikoak izatea eta gure eskura egotea. Horri esker, erregulartasunez eta kopuru nahikoan kontsumitu daitezke, mantenugai baliotsuak ahalik eta gehien aprobetxatzeko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak