Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Tomatea afaldu, osasungarria ala gizena da?

Zenbait elikagaik, hala nola pastak, frutak edo tomateak, gizendu egiten dute gauez jaten direnean gizentzen direlako

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2016ko irailaren 26a
Img tomate sano engorda hd Irudia: cookelma

Asko dira gaur egun ahoan edo sare sozialetan dauden elikadurari eta dietetikari buruzko mitoak. Zenbait elikagairen ekarpen kalorikoari eta gantz moduan botatzeko gaitasunari dagozkie, hau da, “gizentzeko” gaitasunari. Bitxia badirudi ere, tomatea da “gizentzen” duenetako bat gauez jaten bada. Baina egia al da? Elikagai bat gutxi gorabehera gizentzen al duzu kontsumitzen duzun orduaren arabera? Tomatea jateak pisua igoarazten du? Hurrengo artikuluan aztertzen da gai hori.

Img tomate sano engorda
Irudia: cookelma

Energia-balantzea

“Gizentzen” garenean jakin behar den lehenengo gauza da energia-balantzea zer den. Organismoak energia (kaloriak) behar du ondo funtzionatu ahal izateko; hau da, arnasa hartu, ibili, jan eta elikagaiak digeritu, korrika egin, jolastu eta abar egin ahal izateko. Energia hori hartzen diren elikagai eta edarietatik lortzen da. Irensten diren kaloriak gorputzak egun horretan egindako jardueretarako behar dituenen berdinak badira, ez da gizentzen eta ez da pisua galtzen, baizik eta gorputzaren pisua mantentzen da. Organismoak kontsumitakotik kaloria gehiago hartzen badira, aldiz, kaloria kopuru hori gantz-ehunaren zati bilakatuko da (gantz metatua sustatuko duen gantz metatua).

Elikagaien kaloria-ekarpena jakiteko, neurri bat dago: bakoitzaren kaloria-ekarpena. Horrela, elikagai kalorikoak jaten badira, askoz errazagoa izango da kaloria-kontsumoa gainditzea eta gorputzaren pisua irabaztea. Elikagai bat “gizendu” egiten dela esaten bada, gehiegizko kaloriak dituelako gertatzen da hori; hala ere, horrek erabakiko du elikagai bat gizendu ala ez, kaloria gastuarekin batera.

Tomatea: propietate nutrizionalak

Tomatea mundu osoan ezaguna den landare-elikagaia da. Forma obalatua edo biribila du, gorria edo horia heldua dagoenean; eta hainbat tamainakoa da barietatearen arabera.

Barazki eta barazkien barruan sartzen da tomatea, ur asko du (uraren pisuaren %94,5) eta kaloria eduki oso txikia (18 kcal 100 gramoko). Imajina ezazu, beraz, zenbat tomate kontsumitu beharko litzatekeen egunean 2.000 edo 2.500 kcal hartzera iristeko. Gantz gutxiko elikagaia da (0,1g/100 g elikagai) eta gantz saturatua; proteina gutxi (0,7 g/100 g) eta karbohidrato gutxi (3,5 g/100 g elikagai). Landare-jatorriko elikagaia denez, ez du kolesterolik. Gramo bat zuntz du 100 gramo bakoitzeko. Bitaminei eta mineralei dagokienez, potasio edukia (250 mg/100 g), karotenoak (500 mg/100 g) eta C bitamina neurrizko edukia (13 mg/100 g) nabarmentzen dira.

Tomatea gizentzen du? Erabat ez. Elikagai gomendagarria da? Bai, noski. Landare-jatorriko elikagaia da, zuntz iturri, kaloria gutxikoa eta gantz gutxikoa, eta elikadurarekin zerikusia duten elkarte zientifiko guztiek gomendaturiko fruta eta barazkien egunean bost errazio bermatzen lagun dezake.

Tomate motak eta sukaldaritza-aplikazioak

Sukaldean hainbat tomate mota erabil daitezke. Tomate batzuek loditasun handiagoa dute entsaladetarako, adibidez “idi-bihotzekoa” edo “udarea”. Beste batzuk ezin hobeak dira ogian zabaltzeko, adibidez, adar-tomatean. “Cherry” tomatea egokia da dekorazioetarako edo entsaladetarako, eta tomate horia entsaladan edo labean erabil daiteke. Hainbat tamaina, forma eta koloretako tomateak daude (berdeetatik gorrietara eta horiak) errezeta ugaritan erabiltzeko.

Tomatearen aplikazio hedatuena entsalada da. Plater erraza da, barazki eta barazkiekin edo beste osagai batzuekin lan egiteko aukera ematen duena. Hona hemen tomatea duten entsaladak (plater nagusia edo akonpainamendua):

  • Tomate-entsalada eta mozzarella.
  • Aguakate-entsalada, tomatea eta tipula.
  • Entsalada grekoa: tomatea, tipula, feta gazta eta oliba beltzak.
  • Tomate- eta intxaur-entsalada.
  • Errukulazko entsalada berdea eta kalonjeak cherry tomatearekin.

Tomatea erabiltzen den beste errezeta handietako bat tomate-saltsa da. Frijitzeko tomatearekin egiten da, normalean. Eta, prestaketan, osagai ugari sar daitezke: espeziak, barazkiak, tipula, perretxikoak, haragia… Hori bai, saltsak zenbat eta osagai gehiago eta olio gehiago eduki, orduan eta kaloria gehiago izango du. Aurrez prestatutako saltsak zaindu behar dira bereziki, gehienek olio asko izaten baitute (ez beti oliba), gatza eta azukrea. Kétchupa tomate saltsarik erabilienetako bat da.

Tomate betea, labean, plantxan edo salteatuta ere presta daiteke, eta lagungarri izan daiteke haragi, arrain edo tortilla plater bati laguntzeko.

Etiketak:

afari Dieta tomatea

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak