Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Tomatea

Udako hilabeteetan, tomatea da C bitaminaren iturri nagusietako bat dietan

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2001eko otsailaren 20a

Izen zientifikoa:

Lycopersicon lycopersicum.

Familia: Solanazeoen familiaren fruitua
da. Alkaloideak ekoizten dituzten landare
amerikarren 2300 espezie inguru biltzen ditu. Jateko solanazeoak gutxi dira,
besteak beste, tomatea, piperra, berenjena eta patata. Horiek garrantzi handia
dute giza elikaduran.

Produkzioa, laborantza- eta bilketa-denboraldia:

Tomatearen nutrizio-balioa eta lurrina handiagoak dira tomatea landan bertan heltzen denean, hau
da, abuztutik urrira bitartean. Hala ere, berotegietan landutako urte osoan tomatea
kontsumitzeko aukera dugu.

Etiketatzea:

Ontziratuta
edo soltean eros daitezke. Kutxetan edo etiketetan honako hauek agertu behar dute:

  • produktuaren izena eta barietatea (adibidez: Elegy tomatea…)
  • jatorria (sorlekua)
  • kategoria: estra (kolore gorria); 1.a (berdea); 2.a (horia)
    eta 3.a (zuria). Kategoria, besteak beste, tamainaren,
    piezen uniformetasunaren, akatsen portzentajearen, zimurtasunaren, kolore-aldaketen
    eta abarren araberakoa da.

Nutrizio balioa:

Elikagai ez oso energetikoa da, bi tomate ertainek 22
kaloria baino ez dituzte ematen. Pisuaren %95 inguru ura da,
%4 inguru karbohidratoak dira. Fruta-barazkitzat hartzen da, beste barazkiek
baino azukre sinple gehiago baitu, eta horrek zapore gozo pixka bat
ematen dio.
Gatz mineral batzuen iturri ere bada (potasioa eta magnesioa, batez ere). Bitaminei dagokienez,
aipagarriak dira B1, B2, B5, C bitamina eta karotenoideak, hala nola likopenoa (tomatearen kolore gorri bereizgarria ematen
duen pigmentua). Azken bi
substantzia horiek antioxidatzaileak dira, eta gure
organismoa babesten dute. Udako hilabeteetan, tomatea da C bitaminaren iturri
nagusietako bat.

Nutrizio-osaeraren taula (100 g
zati jangarri gordin)

Kcal (n)
Ura (mL)
Karbohidratoak (g)
Zuntza (g)
Proteinak (g)
Koipeak (g)
Karotenoak (mcg)
Abita. C (mg)
23
94,2
3,5
1,8
1,0
0,2
820
24

mcg= mikrogramoak (gramo baten milioirena)

Kontsumoaren abantailak eta eragozpenak:

Urte askoan, azido oxalikoaren edukiagatik giltzurrun-kalkuluak
dituzten pertsonei tomatea debekatu zaie. Substantzia horrek,
kaltzioarekin batera, gatz disolbaezinak sortzen ditu (kaltzio oxalatoa), eta horiek
harriak edo harriak hauspeatzen dituzte. Hala ere, azido oxalikoaren edukia
ertaina da (5,3 mg/100 g), beste elikagai askoren antzekoa eta letxugarena (17 mg/100 g), tearena (83
mg/100 g) edo espinakena (779 mg/100 g) baino
txikiagoa. Beraz, tomatea araztegitzat har daiteke.
Gainera, eraginkorra da idorreria zuntz ugariko dieta batean tratatzeko. Urdail delikatua
izanez gero, azidotasuna dela eta, kontraindikatuta egon
daiteke, baina pertsona bakoitzaren tolerantziaren arabera. Pertsona batzuei ez zaie ondo
sentitzen, eta hori ahoan behin eta berriz agertzen diren ultzerekin eta ekzemarekin agertzen
da.

Kalitate irizpideak erosketan, manipulazioan eta higienean:

Tomate freskoak hautatuko ditugu, ukitzean azala leuna eta leuna dutela, azala bigundu edo
orbanik gabe, azken horrek produktua hondatuta dagoela adierazten baitigu.
Komeni da erdi lo erostea, biltegian dagoen bitartean arnasa hartzen (heltzen) jarraitzen
baitu. Gordinik kontsumitu behar bada, ur askorekin
eta lixiba-tanta batzuekin garbitzea komeni da, edozein hozi kentzeko. Ez dute kontserbazio-baldintza
berezirik behar, baina hoztu egin daitezke.
Osorik gorde daiteke, ahal dela
hozkailuan, 6 egunetik 8ra bitartean, eta zuku naturalean edo birrinduan, gehienez ere bi egun irauten du. Larruazalari eta azidotasunari esker, ez da
bitamina askorik galtzen. Tomate gordina ezin da izoztu,
bigundu egiten baita, baina egosi,
gisatu eta saltsetarako erabil daiteke.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak