Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Tranpa eguna dietan

Egun batean, moda ez da oso egokia izaten, eta, beraz, ez da komeni argaltzea, nahiz eta argaltzeko ez den egokia.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2014ko maiatzaren 14a
img_dia trampa hd

Argaltzeko dieta hastea konpromiso bat onartzea da. Batzuetan, medikuak agintzen du osasuna irabazteko pisua galtzeko beharra, baina beste batzuetan pertsonak berak erabakitzen du ongizatea hobetu. Arrakasta lortzeko, ez da erraza, profesional batengana jotzea da egokiena, dietista-nutrizionista kolegiatu batengana. Askotan egiten ez denez, komenigarria da mitoak eta aholku txarrak, gezur handiak, egia zientifikoaren kategoriara eramatea. Udaberri honetan indarra hartzen ari den horietako batek dio dieta egun batean, gutxienez bazkari batean, gazitu egiten dela, gero erregimenarekin jarraitzeko eta pisua galtzeko aukerak indartzen dituela. Lagunarteko “tranpa-eguna” deitzen zaio modu arruntean. Artikulu honetan aztertzen da proposamen hori, eta haren ondorioak azaltzen dira.

Img dia trampa
Irudia: Nikolas Moya

Dietak eta bakarkako tranpak

Pisua galtzea ez da erraza, baina posible da. Hori lortzeko ohiturak aldatu behar dira, baina ez da jateari utzi behar. Eta horrek ahaleginak eskatzen ditu; zorrotza izan behar da. Hori guztia badakigu. Argaldu nahi denean, ordea, oso zentzuzkoenak diren pertsona asko prest daude huts-hutsik edo xelebreago dagoen hutsunea egiteko, adibidez, bakarkako tranpak egitea edo dieta galtzea dieta jarraitzeko.

Dietisten Amerikako Elkarteak uste du tranpa eguna, kontzeptu gisa, faltsua dela eta dieta on batetik urruntzen gaituela

Baina pisua galtzeko, argaltzeko erregimenean, arauak helburu bat lortzeko direnak dira. Arau horiek aldatu eta egokitu egin daitezke prozesuan zehar; izan ere, dieta ona da dieta berezia eta ezin estrapola daitekeena beste pertsona bati; izan ere, bere organismoak, ongizateak, eraginkortasunak, egoerak (denborak, sukaldaritzako trebetasunak, ariketa erritmoa, bizitza soziala…) eta aldarteak ematen diote erantzuna. Baina prozesu horretan ez dago lekurik arau gisa jartzea nutrizio-jarraibideak, ez egun batez, ez une batez.

Argaltzeko dieta baten bidez bilatzen den helburu nagusietako bat jaten ikastea da, eta, hori jasan ahal izateko, ez da egokia, zalantzarik gabe, ez errespetatzea. “Tranpa-egun” horretara jo behar izatea dieta ona ez izatearen ebidentzia da. Are gehiago, alde batera uzteko beharra alerta-seinalea da. Argaltzeko dieta bat da, ez dieta orekatu, kontziente eta osasungarri bat, batek gutizia hartzea erabakitzen duena, baita gizentzeko asmoa urratzen ari dela jakinda ere.

Dietan, pisua galtzeko, zorrotza izan behar da. Hala ere, zorroztasun horrek ez du monotoniarik eragiten, ezta gosea pasatzen ere. Horrez gain, antsietatea kontrolatzea, ohitura txarrak uztea eta ondo jaten ikastea ere lortzen da. Eta, gainera, bizimodu sedentarioa hausteko ohituraz ariketa egiteko agindua dago. Gauza asko eta bakunak, baina posible denak.

Dietak: gosea eta antsietatea

Tranpa-egunaren aitzakiak edo zirkunstantziako engainuak bi erpin ditu: gosea pasatzen utzi eta antsietatea saihestu. Lehenik eta behin, bereizi egin beharko litzateke ea sentitzen dena gosea edo apetitua den; hau da, behar fisiologiko baten arreta falta den edo gastronomiarekin plazera izateari uzten dion. Lehen kasuan, ez dago zalantzarik: beharrezkoa da dieta berraztertzea, eta horretarako elikaduran aditua da. Bigarrenean, apetitua bada, garrantzitsua da zintzoa izatea eta tranpa egin nahi ez izatea. Izan ere, beste erpinean antsietatea dago. Argaltzeak antsietatea eragin dezake, eta hori kontuan hartu behar da, eta, beharrezkoa bada, aldi berean borrokatu. Nolanahi ere, gogoan izan behar da antsietate hori ez dela oztopo izaten tranpak egiteko.

Argaltzeko dietak: gezurra egiaren kontra

Dietisten Amerikako Elkarteak (ADA), mito nutrizionalen ugaritzeak ohartarazi zuen, “egia edo gezurra” enuntziatu batean, pisua galtzeko modu txar eta frustratzaileak sustatzen dituzten arau batzuk kondenatzea erabaki zuen. Ez dute onartzen tranpa egunak zentzua izatea; behin eta berriz esaten dute, kontzeptu gisa, gezurra dela, eta dieta on batetik urruntzen gaituela:

  • “Elikagai bat edo menu bat dietatik kanpo, hobeto uztea”. Gezurra. Argaltzeko planak huts egiten ez badu, moteldu egiten da, baina pisu-galera ez da mantsotzen, eta dietak dakarren ohitura eta ikaskuntza ere ez dira geldiarazten.
  • “Edo dena egiten dut edo ez dut ezer egiten”. Gezurra. Asteburuan, pisura igotzen denean, galera hori elikadura-ohitura berrien eta ariketa fisikoen emaitza izango da.
  • “Koipea, gehiago betetzen duelako”. Gezurra. Gantzak denbora gehiago behar izaten du digeritzeko, baina gosea ez da gehiago kentzen. Barazkiek eta frutak gehiago betetzen dituzte, baita osoko zerealak ere.
  • “Ogia kanpoan da gehien gizentzen duena”. Gezurra. Argaltzeko dietak adierazten duen neurrian, ogiak gizendu eta elikatzen du, kaloria kopuru bera duen beste elikagai bat bezala.
  • “Hidratoei ez, txarrak dira”. Gezurra. Mendearen bigarren hamarkada honetan, karbohidratoei tokatu zaie debekuaren pisuaz kargatzea, arroz-goarnizio bat alde batera utzita eta kaloriak mugatzeko gazta zati bat aukeratuz.
  • “Light edo gantz gutxikoak aliatuak dira”. Gezurra. Elikagai guztien kopurua eta heterogeneotasuna mugatzea da kontua, eta ez gantz gutxiko gantzak areagotzea.
  • “Zenbat eta gehiago murriztu, orduan eta pisu handiagoa galtzen da”. Gezurra. Ikerketek erakusten dutenez, dieta murriztaileak abandonatzeko askoz ere gehiago dira. Argaltzeko dietek bizitzen lagundu behar dute, eta hori egiten duenari konkistatu eta konbentzitu, eta hori egokia bada bakarrik lortzen da.

Dietarik gabeko Nazioarteko Eguna

1909. urteaz geroztik, duela mende bat baino gehiago, uztailaren 6an Dietarik gabeko Nazioarteko Eguna ospatzen da (Ez Diet Day). Mary Evans Young britainiar feministak produktu dietetikoen industriaren aurka borroka egitea erabaki zuen, eta nerbio-anorexiaren eta bestelako elikadura-nahasteen arriskuen berri eman zion munduari. Horrez gain, elikadurari lotutako gezurrezko mitoei aurre egiteko beharra azpimarratu nahi du, dietari eusteko egun bat tranpa egitera animatzen duena.

Nazioarteko Egun honek haratago iritsi nahi du, eta eguna aprobetxatu nahi du:

  • Gorputzaren edertasunaren ideia bakarra, salaketa gisa Rosa María Raich, Psikologiako doktorea eta UABko katedraduna.
  • Pisuagatiko diskriminazioa; gordofobia (obesopobia) errotik kentzea eta obeso bat osasuntsu egon daitekeela ikustea, zientziak erakusten duen bezala.
  • Argaltzeko produktu askoren eraginkortasunik eza eta dieta komertzialen eta ez sanitarioen iruzurra nabarmendu (hau da, “mirari-dietak”).
  • Elikadura desordenen eta kirurgien biktimak gogorarazteko beharra, pisua galtzeko: liposukzioa, abdominoplastia eta kirurgia bariometrikoa (hilak edo gaixoak).

Etiketak:

argaldu Dieta

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak