Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Triptofanoa

Aminoazido hori funtsezkoa da garunak serotonina, garuneko neurotransmisore bat, jariatzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2002ko irailaren 24a

Zenbait ikerketak frogatu dutenez, serotoninaren garuneko kontzentrazioa zuzenean proportzionala da triptofanoak plasman eta garunean duen kontzentrazioarekiko.Triptofanoa dietaren bidez hartzeak plasman, garunean eta gorputz osoko mailetan serotonina kantitatea areagotzen du.Hori izan zen lehen erakustaldia, 1980an egina, non onartzen baita garuneko neurotransmisore bat dietak kontrolatzen duela, zehazki aminoazido hutsak.

Triptofanoaren metabolismoa konplexua da eta prozesu asko ditu. B6 bitamina eta magnesio kopuru egokia behar du bere eginkizuna egoki betetzeko. B-6 bitaminak triptofanoa serotonina bihurtzen du.

Zein dira bere eginkizunak?

Organismoak bere proteinak sortzeko funtsezko aminoazidoetako bat da.Neuronek (nerbio-zelulak) serotonina sortzeko erabiltzen dute; mezulari kimiko bat da serotonina, eta, besteak beste, erlaxatzen laguntzen du. Gainera, 60 miligramo triptofano dietetiko bakoitzarekin, gure organismoak 1 mg B3 bitamina (niazina) egiten du.

Zein dira gure beharrak?

OMEk pertsona heldu batentzat proposatutako balioak 3,5 mg/kg dira egunean. Irentsitako kantitatea kalkulatzeko, onartzen da dietako proteinek gutxienez %1 triptofanoa dutela.Hala, 60 g proteina dituen dieta batek 600 mg triptofano emango ditu, hau da, gomendatutakoaren ia bikoitza.

Non dago?

Triptofanoa animalia-jatorriko proteinetan dagoen funtsezko aminoazidoetako bat da; beraz, arrautzak eta esnea dira iturri nagusiak, eta, ondoren, arrainak, haragia.Osoko zerealetan ere ugari dago.

Nola antzematen da akatsa?

Askotan, niazinaren (B3 bitamina) eta triptofanoaren urritasunak B6 bitaminarekin konbinatzen dira. Triptofanoa niazina bihurtzea azken bitamina horren araberakoa delako gertatzen da hori. Ohikoa da ahoko mina, mingainarekin eta mukosa gorri eta mingarriekin.

Bestalde, sistema serotoninergikoak lotura estua du elikagaiak hartzearekin. Serotoninak mekanismo neuro-biokimikoen bidez hartzen den elikaduran eragiten du, eta elikagaiak irenstean, sistema serotoninergikoak eragina du, eta triptofanoaren eskuragarritasuna eta, ondorioz, neurotransmisorearen sintesi-maila aldatzen ditu.Serotoninak apetitua kontrolatzeko guneetan eragiten du, eta gosea eta janariak gutxitzen ditu.

Pairatzen duten pertsonengannerbio-bulimia; zenbait azterketa egin dira triptofanoosagarri bat emanez; horrek, dirudienez, murriztu egiten du elikagaietarako gogoa, oro har, eta, bereziki, karbohidratotan aberatsak diren elikagaietarako “mokadutxoa”.

Nork du defizit-arrisku handiena?

Haurtzaroan, aminoazido esentzialen beharra handiagoa da. Arrautzarik eta esnekirik gabeko dieta begetarianoa egiten duten pertsonek ere urritasun arrisku handiagoa dute.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak