Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Txerri-haragiaren gantza

Txerria jaten denean, koipe guztia faktore askoren mende dago, hala nola aukeratutako txerri-zatia edo kontsumo-kantitatea eta -maiztasuna.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2007ko irailaren 24a

ImgImagen: Sanja Gjenero
Gaur egun, kontsumitzaile askok txerri-haragiaren oso ikuspegi negatiboa dute oraindik, batez ere, duen gantz-kantitateagatik. Arrazoia ez zaie falta, duela urte gutxi arte mota horretako haragia oso koipetsua eta kolesterola baitzen, eta, horregatik, adituek haragi mota horren kontsumo mugatua eta noizbehinkakoa gomendatzen zuten. Baina azken urteotan egindako ikerketek erakutsi dutenez, nutrizioaren ikuspegitik, eta batez ere gantzaren kalitateari dagokionez, haragi hori uste baino hobea da.

Txerri-haragi freskoa jatea, nutrizio-balio interesgarria duelako, dieta orekatu eta osasungarria eginez egin behar da, baldin eta zati gihartsuak aukeratzen badira eta ez bada neurriz gain hartzen asteko kontsumo-kopurua eta -maiztasuna.

Kontsumitzaileek informazio kontrajarri horiek jasotzen dituzten arren, argi utzi behar da txerri-haragiaren nutrizio-osaera ez dela hainbeste aldatu azken urteetan, eta bai zientziak eta ikerketak; izan ere, horien aurrerapenei esker, ordura arte eskuragarri zegoen informazio bakarra ziren mitoak bazter daitezke.

Txerriaren gantza ona ala txarra da?

Txerri-haragi freskoa, nutrizio-balio interesgarria duelako, dieta orekatu eta osasungarria eginez jan behar da.

Lurreko animalia batetik datorren edozein elikagaik bezala, zerriak koipe asea eta kolesterola ditu, biak ere kolesterol plasmatikoaren igoeran inplikatuak. Hala ere, ikusi da koipe osotik handiagoa dela gantz monoasegabearen edo koipe onaren proportzioa (%48 inguru), gantz asearen proportzioa baino (%42 inguru). Beste haragi batzuek baino gantz asegabe gehiago ere badu, hala nola txekorrak. Beraz, esan daiteke txerrikiak koipea ematen duela, baina kalitate onekoa. Zerri iberiarrean, berriz, gantz monoasegabeen proportzioa handiagoa da, guztizkoaren %50 baino gehiago baita; zerri zuriarekin alderatuta, berriz, saturatuaren ehunekoa are txikiagoa da.

Txerri-haragiaren gantz-azidoen profila animaliari ematen zaion elikaduraren arabera definitzen da. Zerri iberikoen kasuan, ezkurrak eta montanera-pastoa ditu, gantz asegabeetan aberatsak diren landareak. Kolesterolari dagokionez, txerrikiak 64 eta 84 miligramo bitarte ematen ditu 100 gramoko, eta kopuru hori gainerako haragi eta hegaztien oso antzekoa da. Gantz asegabeak eta, bereziki, monoasegabeak hartuz gero, kolesterola (txarra edo LDL) murrizten da, eta kolesterola (ona edo HDL) handitzen.

Nolanahi ere, txerri-haragiak koipe-profil ona badu ere, ezin da elikagaitzat hartu gaixotasunak saihesteko, gantz-kontzentrazioa eta bihotzerako osasungarri diren beste elikagai batzuena (fruitu lehorrak edo oliba-olioa) oso desberdinak baitira. Hala ere, esan daiteke txerrikia neurriz kontsumitzeak, bai maiztasunean bai kantitatean, ez duela hainbeste kalte egiten bihotz-hodietako osasunari, urte batzuk lehenago esan bezala. Beraz, txerri-haragia, zatirik gihartsuenei lehentasuna emanez, dieta kardio-osasungarri baten barruan sar daiteke.

Txerria jateak hainbeste gizentzen du?

Elikagai batek berez ez du gizentzeko gaitasunik; dieta bere osotasunean aztertu beharko litzateke

Txerriaren koipearen kalitatea alde batera utzita, pertsona batzuek ez dute hori kontsumitzen, gantz eta kaloria gehiegi ematen dituela uste baitute. Egia esan, txerritik zati gihartsuak lor daitezke, hala nola azpizuna eta solomo-zentroa, eta oso zati koipetsuak, hala nola urdaia, txuletak eta deribatuak (hestebeteak). Gainera, ezin da esan elikagai batek bere kabuz gizentzeko gaitasuna duenik, dieta osoa aztertu behar baita, eta pertsona bakoitzak elikagai jakin baten kontsumoa aztertu.

Kopurua
Txerriak dietari zenbat gantz eta kaloria ematen dizkion jakiteko, elikagai horretatik zenbat kontsumitzen den baloratu behar da. Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak, Elikadura Osasungarriaren Gida izeneko dokumentu berrian, osasun-komunitatearekin batera adostu du 125 g inguru haragi errazio gomendagarri eta osasungarria.

Hala ere, 2005eko Kontsumo Paneleko azken datuek, Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioak argitaratutakoak, adierazten dute pertsonako batez besteko haragi errazioa 140 g-koa dela, gomendioak baino handiagoa. Beraz, ez da komeni 125 g txerriki edo beste haragi jatea errazio bidez. Eguneroko dieta osoari gantza, kolesterola eta kaloria gehiago ematen dizkio.

Maiztasuna
Dieta ez desorekatzeko, haragi-mota hori egunero edo astero zer maiztasunekin jaten den ere begiratu behar da. Gomendioen arabera, astean 3-4 aldiz kontsumitzen da. Astean behin txerri-haragia txahalkiarekin, oilaskoarekin, indioilarrarekin edo untxiarekin txandakatzea gomendatzen da, mota bakar batez ez abusatzeko.

Haragi-mota
Harategian, saltzen diren txerri-zati guztiak eta bere haragiarekin egindako produktu guztiak behatuz gero, gehiegizko diferentziak egiaztatu ahal izango dira gantz-edukiari dagokionez. Elikagai honek ematen digun gantz- eta, beraz, kaloria-kantitatea honako hauen araberakoa izango da: zatirik gihartsuenak aukeratzen ditugun, hala nola azpizuna (5 g gantz/100 g) eta solomo-zinta (8,8 g gantz/100 g); edo gantz-eduki nabarmena duten beste batzuk, hala nola saihetsak (24 g gantz/100 g), txuletak (15 g gantz/100 g) eta hestebeteak (100 g).

Txerriaren zati gihartsuek oilasko-izterrak (13,5 g gantz / 100 g) edo txahal-zotzak (6 g gantz / 100 g) baino gantz gutxiago dute. Alde horretatik, nabarmendu behar da elikagaia egiteko moduak eragin handia duela gantz-edukian eta, ondorioz, amaierako plateraren energia-balio osoan. Adibidez, txerri-azpizunaren kaloriak ia ez dira aldatzen labean erretzen bada, baina bikoiztu egiten dira hirugiharrez eta mahaspasez beteta prestatzen badira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak