Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Txerrikia eztabaidagai

Uste baino gantz eta kolesterol gutxiago
Egilea: maitezudaire 2003-ko otsailak 6

Txerrikiak ez du ospe onik kontsumitzaile batzuen artean, baina jakin behar dugu txerri-haragi freskoa jatea koherentea dela dieta orekatu eta osasungarri batekin.

Azken urteotan, txerriak ospe txarra du: elikagai koipetsua da, eta, bereziki, kolesterolean aberatsa. Ideia hori, kontsumitzaileen artean hain zabaldua, errealitatetik oso urrun dago. Eta norberak egiazta dezake, bere osaera kolesteroletan oso aberatsak diren produktuekin konparatzen badu, hala nola arrautza-gorringoarekin (250 miligramo unitateko), gurinarekin (250 mg/100 g), edo gazta lehor edo erdiskoarekin (100 mg/100 g inguru). Txerriaren zatiek (txuleta, saiheskiak, paleta, hanka, azpizuna, solomoa) 60 eta 80 miligramo kolesterol bitarte ematen dituzte 100 gramoko, arkumearen eta behiaren kanaleko zati batzuek baino maila apalagoa. Egia da txerriaren kolesterola, gainerako animalien antzekoa, ugaria dela hondakin eta erraietan, hala nola gibelean eta giltzurrunetan (300 eta 400 miligramo bitarte 100 gramoko), eta baita garunetan ere 2.000 miligramo arte.

Txerriaren elikadura eta gantzaren kalitatea

Txerri-haragiaren gantza da osagairik aldakorrena, espeziearen, arrazaren, sexuaren, adinaren, haragi-mozketaren, jaten den piezaren eta animaliaren elikaduraren araberakoa baita. Gantzetan gantz-azido saturatu asko daude, eta horiek ez dira batere osasungarriak, odoleko kolesterola handitzen baitute zuzenean. Hala ere, gainerako haragien proportzio handiagoan nabarmentzen da gantz-azido monoasegabeen eduki handia (gantz ona). Gainera, txerriaren gantzaren% 70 inguru azalaren azpian dago, eta, beraz, harakinak edo kontsumitzaileak berak erraz ken dezake.

Txerriaren koipearen kalitatea animaliak izan duen elikaduraren araberakoa da. Zerri zuria kanalaren errendimendu hobea lortzeko hazten da, eta haragia gihartsuagoa da; txerri iberikoa, berriz, urdaiazpiko eta kalitatezko hestebeteen industriarako erabiltzen da batez ere. Arraza iberikoko txerria larreko ezkurrez elikatzen da (gizentze-fasean); gantz-azido monoasegabeetan aberatsak dira, batez ere oliotikoetan, eta, beraz, haragia gantz monoasegabez aberasten da eta gantz-eduki osoaren %50 ere gainditzen du. Iberikoaren haragia gantz-azido poliasegabeetan ere aberatsa da, hau da, gantzaren %15. Hori dela eta, haragi horretan gantz-azido aseak (bihotzarentzat kaltegarriak direnak) beste haragi batzuekiko ehuneko txikiagoak dira.Hala ere, arraza zuriko txerrietan, gantz-proportzioa insaturatuaren mesedetan (bihotzarentzat ona) alderantzikatu daiteke, artoarekin edo sojarekin elikatzen badira, gantz mota horretan aberatsak diren elikagaiak baitira.

Mantenugaien kontzentratua

Gantz-eduki handiagoa edo txikiagoa izateaz gain, txerri-haragiak 100 gramoko du, kalitateko 18-20 g proteina inguru, eta kopuru hori aldatu egiten da espeziearen, adinaren eta haragiaren kanalaren arabera. Txolina (letxoia), ur gehiago atxikitzen duenez, haragia samurra eta mamitsua da, baina ez da hain aberatsa elikagaietan, txerri helduarekin alderatuta. Txerrikia B taldeko bitamina iturri garrantzitsua da, azido folikoa izan ezik. Gainerako haragiek baino 8-10 aldiz tiamina (B1 bitamina) gehiago du, eta, jakina, B12 bitamina (batez ere gibela eta giltzurruna), landare-elikagaietan eskuragarri ez dagoena. Eta gibelean, A eta D bitamina liposolubleen kopuru txiki-txikiak kontzentratzen dira.

Gainera, haragi hori da base puniko gutxien dituena. Substantzia horiek, organismoan metabolizatzen direnean, azido urikoa sortzen dute, tanta duten pertsonengan murriztutako elementua.