Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Txikoria

Txikoria barazki bat dela esan daiteke, urdailean eta digestio-funtzioetan eragin aperitibo eta suspergarriak dituena.
Egilea: maitezudaire 2003-ko urriak 2

Txikoria, izen zientifikoa Cichorium intybus izenarekin duena, konposatuen familiakoa (Compositae) den barazki-mota bat da, eta mila genero baino gehiago ditu.Familia honen loreek ehunka eta milaka lore txikiren fusioa dute ezaugarri. Txikoria basati eta landatuen barietateak daude, azken hauek hosto horzdunengatik eta berezko zapore mikatzagatik bereizten dira. Basa-zulotik hostoak eta sustraia erabiltzen dira sendatzeko.

Aniztasuna eta motak:

Txikoria landare sendagarria da eta zurtoinak, hostoak, buruak eta sustraiak erabiltzen dira. Erabilera sendagarria edo sukaldaritzakoa kontuan hartuta, txikoria bi multzotan sailka daiteke: – Erroko txikoria; erroa, txigortua eta lainoztatua, kafearen ordezko gisa erabiltzen hasi zen, txikoria kafe gisa. Bazka-landare gisa ere erabiltzen zen. – Entsalada-txikoria, nagusiki barazkitarako erabiltzen dena.Multzo honetan sartzen dira azukre ogia, hostoen txikoria, zikoina, endibia eta radical chio izeneko espezieak. Azukre-ogia entsaladan jateko bildu ohi den barietatea da. Hosto zabalak ditu, ez dira horzdunak eta uraza bat dirudi txikoria bat baino gehiago. Barietaterik mikatzenetako bat den arren, luzaroago heltzen utziz gero, hotzak intibina suntsitzen du, mingostasunaren eragile den substantzia, eta zapore leunagoko barazki bat lortzen da, intxaur-gustu arinarekin.Hostoen txikoria edo “katalogna” oso egokia da Mediterraneoko herrialde guztietan landatzeko, eta Italian lantzen da bereziki. Hosto meheak ditu, horzdunak eta berde ilunak, zapore mikatz samarrekoak, intibina gehien duen barietatea baita, substantzia mikatza. Zitorinoa Italian lantzen da batez ere, eta han oso preziatua da. Hostoak erroseta moduan ditu, kolore gorri eta berdeko barietateekin, eta udaberrian berezkoagoa den barazkia da.

Nutrizio balioa:

Txikoria erroseta bat da, 50 hosto horzdun edo gehiagoz osatua, berde argitik ilunera, eta erdiko nerbio zuri oso haritsua du.Hosto horiek zapore mikatz samarra dute, eta freskoak har daitezke entsaladan, osagai elikagarriak ahalik eta gehien aprobetxatzeko. Ura da substantzia ugariena, eta, ondoren, karbohidratoak. Bitaminei dagokienez, barazki hori A probitamina edo betakaroteno iturri ona da, B taldeko zenbait bitamina (B2 eta, kopuru txikiagoan, folatoak eta C bitamina), baita potasioa eta magnesioa ere. Hostoek intibina dute. Printzipio hori batez ere nerbioetan egoten da, eta horrek digestio-propietateak ematen dizkio atxoriari.

Konposizio-taula (100 g zati jangarri):

Energia (Kcal)
Proteinak (g)
Karbohidratoak (g)
Zuntza (g)
Potasioa (mg)
Kaltzioa (mg)
Magnesioa (mg)
Fosforoa (mg)
Folatoak (mcg)
Pro-vit.A (mcg)
17,9
0,5
2,8
0,9
170,0
21,0
6,0
27,0
14,0
266,7

mcg: mmikrogramoak

Kontsumoaren abantailak eta eragozpenak:

Txikoriako osagai elikagarriak aprobetxatzeko modurik onena da gordinik jatea entsaladetako osagai gisa. Barazki gehienek bezala, txikoria ere ura da osagai nagusia; beraz, kaloria-balioa urria da, eta horrek elikagai ezin hobea bihurtzen du gantzak eta kaloriak kontrolatzeko dietetan sartzeko, kontuan hartuta janaria prestatzeko modua eta olioa edo bestelako osagai kalorikoak gehiegi erabili gabe.

Txikizioen A probitamina edo beta-karoteno edukia antioxidatzailea da, eta, beraz, gaixotasun kardiobaskularrak, endekapenezkoak eta minbizia prebenitzeko gomendatutako barazki bihurtzen ditu. Beta-karotenoa A bitamina bihurtzen da gure organismoan, behar duen bezala.Bitamina hori funtsezkoa da ikusmenerako, larruazalaren, ilearen, mukosen, hezurren eta sistema immunologikoaren funtzionamendu egokirako.

Txikoria barazki bat dela esan daiteke, urdailean eta digestio-funtzioetan eragin aperitibo eta suspergarriak dituena, osagai batzuen ondorioz. Alde batetik, inulina, hostoetan eta txikoriaren sustraian dagoen karbohidrato ugaria da, jateko gogoa piztu eta digestioa errazten duena. Gainera, txikizio-hostoek intibina dute, zapore mikatza barietate guztiei proportzio handiagoan edo txikiagoan ematen dien substantzia. Konposatu hori helburu sendagarriekin erabiltzen da, kolagogo efektua dela eta, hau da, behazun-xixkua hustea errazten du eta, ondorioz, elikagaien digestioa hobetzen du. Horregatik, behazun-xixku, gibel nagi, dispepsia eta abarren arazoak dituzten pertsonei komeni zaie txikoria kontsumitzea.

Halaber, txikoria kafearen ordezko gisa erabiltzen da, eta txikoria erroekin prestatzen da. Digestio-infusioa printzipio mikatzak dituelako gertatzen da. Gainera, ez du substantzia kitzikagarririk, hala nola kafeina kafean edo teina tean.

Sukaldean:

Txikoria barazki bat da, eta entsaladetan osagai gisa erabil daiteke, zapore mikatz berezia kontrajartzen duten beste elikagai batzuekin konbinatuta. Beste edozein barazki bezala ere kozinatu daitezke, kontuan hartuta egosiz gero bitaminetako batzuk galdu egiten direla eta gatz mineral asko saldan disolbatzen direla. Hori dela eta, salda aprobetxatzea komeni da, bai zuzenean hartzeko, bai beste plater batzuk prestatzeko oinarri gisa erabiltzeko. Lurrunetan egosteak bitaminen eta gatz mineralen galera murrizten du, barazkiak ez baitaude urarekin kontaktuan, eta, beraz, aukera interesgarria da txikoria prestatzeko. Halaber, txikoria baratxuri batzuekin eta urdaiazpiko-puska batzuekin salteatua ere zoragarria da, eta lehen plater gisa erabil daiteke, edo haragia, arraina edo arrautzak dituen bigarren plater baten goarnizio gisa. Zopak edo saldak egosi ondoren ere gehitu daitezke, plater horiei zaporea emateko.Txikoria dastatzeko modua edozein dela ere, komeni da hostoak zehatz-mehatz garbitzea kontsumitu aurretik, beratu gabe, elikagaien galera murrizteko. Kanpoko hostoak gogorrak eta mingotsak dira, eta, beraz, komeni da alde batera uztea, hari asko (zuntza) eta platerei zapore mikatz desatsegina ematen baitiete.

Kalitate irizpideak erosketan eta kontserbazioan:

Txikoria udazkeneko hilabeteetako barazkia da, baina elikagai fresko horretaz gozatzeko aukera dago udaberria iritsi arte. Kalitate handieneko aleak hostoak osasuntsu, sendo eta kolore bizikoak dituztenak dira. Argiak bitamina-edukiari eragiten dio, eta txikizioen zapore mikatza biziago bihurtzen da; horregatik, orriak leku freskoetan, aireztatuetan eta argitik babestuta gorde behar dira, edo hozkailuaren alderik hotzenean, plastikozko poltsa zulatu baten barruan. Sustraiak, aldiz, eguzkitan lehortu behar dira erabili aurretik.