Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Txileko elikadura-piramidea

Piramidea herritarren bizi-kalitatea hobetzeko Txileko elikadura-hezkuntzarako tresna da

img_piramidechile_listado

Txileko herritarren elikadura-giden irudi grafiko eta didaktikoa, beste herrialde askotan bezala, Elikagaien Piramidea da. Herrialde bakoitzak (Espainia, Estatu Batuak, Filipinak, Puerto Rico edo Txile) bere diseinua ezartzen du eta gomendio dietetikoak populazioaren idiosinkrasiari, bizimoduari eta kultura gastronomikoari egokitzen dizkie.

Txileko Gobernuko Osasun Ministerioak gida hau diseinatu zuen populazioaren osasuna hobetzeko. Beste elikadura-piramide batzuekin gertatzen den bezala, elikagaiak konpartimentu desberdinetan multzokatzen dira, haien nutrizio-ekarpenaren arabera. Halaber, maila bakoitzaren kokapena eta tamaina eguneroko elikaduran elikagai-talde bakoitza zein proportziotan sartu behar den adierazten dute.

Tresna horren helburua da Txileko biztanleek elikadura-ohitura osasungarriak hartzea txikitatik, eta horrek haien bizi-kalitatea hobetzea dakar. Txileko Gobernuko Osasun Ministerioak material erraz eta arin bat argitaratu du, Elikadura Osasungarriaren Gida: 8 orritan, piramidearen interpretazioa eta kontsumitzailearentzat oso erabilgarriak diren elikadurako oinarrizko beste kontzeptu batzuk errazago interpretatzeko beharrezkoak diren azalpenak ematen dira, hala nola etiketei eta elikagaien higieneari buruzko informazioa, toxiinfekzioak saihesteko.

Piramidearen mailak

Txileko populazioaren elikaduraren piramidea bost mailatan banatzen da:

Lehen maila: zerealak, patatak eta lekadun freskoak

Piramidearen oinarrian karbohidrato ugariko elikagaiak daude, hala nola patatak, lekadun freskoak, zerealak eta horien eratorriak.

Opilak piramidearen lehen mailan sartzen dira, obesitatearekin batera, Txilek desnutrizio-arazo larriak dituelako

Lekaleen multzoan ikusten da Espainiako elikaduraren piramidearekiko lehen aldea: lekale freskoak laugarren mailan daude, lehorren ondoan. Gainera, Txileko gidek herrialdeko lekaleak ere hartzen dituzte aintzat.

Lehenengo maila honetan opilak sartzea ere deigarria da. Agian, Txilen, obesitate-arazoekin batera, desnutrizio-arazo larriak daudelako da hori, eta elikagai-mota horiek energetikoak dira funtsean. Hala ere, ez dago arrazoi dietetikorik elikagai mota horiek, oso koipetsuak, azukredunak eta kalorikoak, beste elikagai osasungarri eta elikagarri batzuen gomendioarekin bat datozela frogatzeko; esaterako, papak, lekadunak eta zerealak dituzten irinkarak.

Osasun agintariek, kasu honetan, elikagai horien guztien 3-10 zati hartzea gomendatzen dute. Hala ere, lehen maila horretan kontsumitutako kantitateak proportzionala izan behar du pertsona bakoitzaren energia-gastuarekiko.

  • Zerealak eta deribatuak: arroza, garia, oloa, kinua, artoa, zekalea, motea, fideoak, pasta, ogia eta irinak.
  • Lekadun freskoak: baba freskoak eta eguzkitsuak (ilarrak).
  • Aita santuak.
  • Choclo (arto-mazorka): txokoarekin plater bat egiten da, behatzen duenari atentzioa ematen diona: choclo pastela, artoaren landaretik ateratako barazkia. Txokoaz gain, pastelak txahalki- eta oilasko-haragia, arrautza, olibak eta mahaspasak ditu. Gainetik azukrea bota eta labean prestatu berria.

Bigarren maila: barazkiak eta frutak
Egunean 2 eta 5 barazki-zati artean eta 2 eta 4 fruta-zati artean gomendatzen dira. Talde honetan fruta freskoak eta zukuak ez ezik, pikuak, mahaspasak eta aran lehorrak ere sartzen dira.

Hirugarren maila: esnekiak eta proteikoak
Maila honetan bi talde daude. Lehenik eta behin, esnea eta haren deribatuak (2-4 zati gomendatzen dira egunean), eta, bigarrenik, proteina ugariko elikagai batzuk (haragi gorriak zein zuriak, arrainak eta itsaskiak, arrautza eta lekale lehorrak, hala nola babarrunak, porotoak, dilistak edo garbantzuak). Egokiena egunean bizpahiru errazio jatea da.

Talde horretako jakiak konbinatuz prestatzen den Txileko plater originalenetako bat prestatzen da: kurantoa. Lurrean zulatutako metro eta erdiko sakonerako zulo batean prestatzen da plater hau. Zulo horretan, gorri bizian berotzen diren harriak jartzen dira. Zuloan, itsaskia gehitzen da, eta kolore berde iluneko hosto handiak dituen zuhaitz bat estaltzen da, parra edo pangue hostoekin. Ondoren, haragia gehitu eta hostoekin estaltzen da berriro. Azkenik, jarri barazkiak eta bildu dena zaku bustiekin.

Laugarren maila: olioak eta koipeak
Laugarren maila honetan koipe ugariko elikagaiak daude: olioak, gurina, margarina, olibak, intxaurrak eta beste fruitu lehor batzuk, aguakatea, mania edo kakahuetea. Egunean 1-3 zati hartzea gomendatzen da.

Bosgarren maila: azukrea eta bestelakoak
Piramidearen erpina, eta, beraz, leku gutxien erabiltzen duena, kontsumo txikiagoarekin lotzen da, bai kantitateari bai maiztasunari dagokienez. Bertan janari gozoak daude, hala nola azukrea, eztia, gozokiak edo edari azukredunak. Gomendio kuantitatiborik ez duen maila bakarra da. Mezua «kontsumoa moderatzera» mugatzen da.

Txilen, aditu guztiak ziur daude ariketa fisikoa onuragarria eta beharrezkoa dela bizimodu osasuntsua izateko. Atal hori, ordea, ez da ageri piramidean. Antzeko zerbait gertatzen da ura edatearekin, zeina ez baita sartzen, baina aditu guztiek oinarrizkotzat jotzen baitute.

Gomendioak

Txiletarrentzako elikadura-gidek gomendio batzuk dituzte:

-Egunean zehar hainbat elikagai-mota kontsumitu.
-Gehitu fruta, barazki eta lekaleen kontsumoa.
-Ahal dela, erabili landare-olioak eta mugatu animalia-jatorriko koipeak.
-Nahiago dituzu haragia (arraina, indioilarra edo oilaskoa).
-Handitu koipe gutxiko esnearen kontsumoa.
-Murriztu gatz-kontsumoa.
-Murriztu azukre-kontsumoa.
-Hautatu elikagai bat: barazki eta fruta ugari, 2-3 katilu esne gaingabetu, arrain-, oilasko- edo indioilar-presa ertain bat edo lekadun-plater bat, arroz-, fideo- edo patata-kopuru handi bat eta olio eta beste produktu koipetsu batzuk.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak