Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Txori batetik berreskuratzea

Ariketa egin aurretik elikadura txarra bada, txori bat edukitzeko arrazoi zuzena da

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2006ko martxoaren 23a

RAEren hiztegiak honela definitzen du txoria: lasterkariari txirrindulari-lasterketaren erritmoari eustea galarazten dion bat-bateko beheraldi fisikoa. Nahiz eta, hasiera batean, terminoa kirol horretara mugatzen den, haren kontzeptua muturreko neke-egoera guztietara zabaldu da, eta, batzuetan, iraupen luzeko ariketa fisikoa egitean iristen da egoera horretara.


Sintoma horrek kirolari profesionalei nahiz zaleei eragiten die, eta pertsona, ariketa egin aurretik, behar bezala elikatu ez denean sortzen da. Txoria ariketa egitean agertzen da eta jarduera uztera behartzen du.

Noiz agertzen da?

Hipogluzemia dagoenean gertatzen da txoria organismoan. Horrek esan nahi du odoleko glukosa-erreserbak -azukreak- agortu arte murrizten direla. Egoera hori elikadura desegoki baten ondorio zuzena da, non ez baita behar adina karbohidrato kontsumitu ariketa egin aurretik. Mantenugai horiek organismoak ahalegin handia eskatzen duen jarduera fisiko bati aurre egiteko behar duen erregaia dira.

Nola berreskuratzen da kaltetua?

Txori baten aurrean, lehenik eta behin, jarduera geldiarazi eta gorputza normaltasun-egoerara itzultzen saiatu behar da. Gelditu ezean, ariketaren intentsitatea gutxituz joango da pixkanaka, eta ondorioak larriagotu egin daitezke. Energia agortu denean, jan eta edan besterik ezin da egin. Ez da nahikoa ariketa leuntzea indarrak erreserbatzeko.

Txori baten sintomak nabaritzen direnean (nekea, indar falta, zorabioak barne), erraz digeritzen diren elikagaiak eta edariak hartu behar dira. Horri esker, odoleko glukosa-kontzentrazioa azkar handitzen da.


Fruta-zukua, barratxo energetikoak, txokolatea, fruta lehortuak, etab. edozein kirolariren laguntzaile izan behar dute beti. Elikagai horiek organismoak azkar xurgatzen dituen azukreak dituzte, eta gehiegizko hipogluzemia saihestea lortzen da. Errekuperazioa azkartzen duten edari isotonikoak ere har daitezke. Edari horiek azukreak, gatz mineralak eta likido ugari dituzte, eta, beraz, izerdiaren bidez galdu diren ura eta mineralak azkar aldatzen laguntzen dute. Aukera ona da aurrez etxean egindako ahoko seruma hartzea: litro bat ur irakin, limoi baten edo biren zukua, koilarakadatxo bat bikarbonato, gatz apur bat eta 2 koilarakada azukre.

Hobe prebenitzea

Txori bat ez gainditzeko, garrantzitsua da ariketa egin aurretik karbohidrato konplexu ugari duten elikagaiak jatea, hala nola pasta, arroza, patatak, ogia, zerealak malutatan edo gailetetan, eta platanoa bezalako frutak. Ariketak 90 minutu baino gehiago iraungo badu, ez da komeni karbohidrato sinpleak dituzten elikagai gehiegi hartzea, hala nola fruta-zukuak, azukrea, eztia, fruta almibarretan, karamelua, gozokiak, txokolatea, gozokiak, edari freskagarri azukredunak, marmeladak eta abar, errebote-efektua eragin baitezakete: bat-bateko odoleko azukre-maila jaistea ariketa egin eta 60 minutura.

Beste alderdi garrantzitsu bat gorputza ondo hidratatuta edukitzea da. Horretarako, ura edatea gomendatzen da, bai ariketa egin aurretik, bai ariketa egin bitartean eta ondoren.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak