Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Txosten berri batek ohartarazten du espainiarren elikadura urrundu egiten dela dieta mediterraneotik

Eboluzionatzen ari da, "eragin anglosaxoi argia duen elikadura-eredu baterantz"

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2002ko azaroaren 15a

Espainiako gazteek ez dute arrainik, frutarik eta barazkirik nahi. Haragia, hestebeteak eta janari azkarra nahiago dituzte. Madrilgo Unibertsitate Autonomoko aditu-talde batek berriki egin duen “Dieta eta gaixotasun kardiobaskularra” txostenaren arabera, “nabarmen urrundu gara” dieta mediterraneoaren eredutik “eragin anglosaxoi argia duen elikadura-eredu baterantz joateko”.

Lanak, Espainia osoan autonomien arabera egindako inkesta batean oinarrituta, joera berresten du. “Murriztu egin da, pixkanaka, karbohidratoen hartzea, zerealak eta lekaleak gutxiago kontsumitzen direlako; eta gantzak ugaritu egin dira, haragia, arrautzak, esnea eta esnekiak gehiago kontsumitzen direlako”, adierazi dute “Medicina clinica” aldizkarian argitaratu den ikerketaren adituek.

Historikoki, dieta mediterraneoak lagundu egin die arroko herrialdeei munduko bizi-itxaropen handienetako bat izaten eta gaixotasun kardiobaskularren maiztasun oso txikia izaten. Baina zer ez da inoiz falta behar mahai batean, eta zer kantitate hartu behar da elikadurak osasunari kalte larririk ez egiteko? Lucía Laborda Bizkaiko Gurutzeta ospitaleko elikadura-espezialistaren arabera, “urrezko araua oso sinplea da: fruta gehiago, barazki gehiago eta esneki gehiago; eta haragi gutxiago, hestebete gutxiago eta gozoki gutxiago”.

Barazkiak, arraina eta haragia

Aditu horrentzat, ezinbestekoa da egunean entsalada bat izatea. “Barazkiek karbohidratoak, zuntza eta, gainera, era guztietako bitamina-iturri garrantzitsua dira. Lekaleek, astean bitan edo hirutan, landare-proteinak ematen dituzte eta idorreriari aurre egiten laguntzen dute. Arazo hori oso ohikoa da gure ingurunean”, azaldu du.

Arrainari dagokionez, astean hirutan jatea gomendatzen du Labordak. “Funtsezkoa da ondo egina egotea, ez gordinik, ez iraganik, gozamen hobea izateko eta balizko infekzioak saihesteko”, zehaztu du.

Haragiari dagokionez, adituak esan du behar dugunaren bikoitza baino gehiago jaten dugula. “Horren ondorioz, behar baino askoz proteina gehiago sartzen ditugu organismoan, eta nabarmen handitzen da gaixotasun kardiobaskularren arriskua”. Gomendioa: astean hiru aldiz ehun gramotik beherako errazioetan.

Zabor janaria

Laborda ez da ahaztu "zabor-janaria" deiturikoa. Ildo horretatik, ohartarazi du hanburgesak edo pizzak ezin direla eguneroko elikaduraren oinarri izan, baina noizbehinka har ditzakeela.

Bestalde, gatz gehiegi ez hartzea gomendatzen du, presio arteriala igo eta likidoak atxikitzen baititu. “Hipertentsioa dutenek egunean koilarakadatxo bat jatera mugatu beharko lukete, eta kopuru horretan sartzen da elikagaietako gatz guztia”.

Olioei dagokienez, oliba-olioa gomendatzen du, “nahiz eta ez diren baztertu behar ekilore- edo arto-olioak”. Hori bai, gogoratu oliba-olioa bakarrik berrerabil daitekeela. “Ekilore-olioa ez da behin baino gehiagotan erabili behar, ezta patatak frijitzeko ere”.

Neurrizko ardoa

Adituek diotenez, neurriz kontsumitutako ardoa onuragarria da organismoarentzat, baina Labordak ura gomendatzen du eta freskagarriak ez ditu gomendatzen, kaloriak ematen baitituzte. “Kasu berezietan baino ez dira ohitu behar haurrak”. Gauza bera esan daiteke gozokiei buruz. “Merkatuak fruta exotikoak eskaintzen ditu, hala nola anana edo mangoa, gozoaren ordezko ona izan daitezkeenak, baita urtebetetzeetan ere”, dio.

Azken finean, elikadurak elikagai tradizionalak izan behar ditu, hala nola frutak, barazkiak, esnekiak, lekaleak, ogia, patatak eta arroza. Labordaren arabera, aberastutako produktuek elikadura desorekatua eskatzen dute, eta hori, teorian, ustez osasuntsuagoak diren produktuekin konpentsa daiteke. “Mantenugai bakoitza bere jatorrizko produktuan bilatu behar da”, dio.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak