Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udaberriari aurre egiteko dietarik onena

Udaberriko astenia urtaroaren hasieran gertatzen da, gorputza egun luzeenetara eta bat-bateko tenperatura-aldaketetara eta sentsazio termikoetara ohitzen ari denean.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2006ko apirilaren 07a
img_ensalada manzana

Ahultasun fisikoaren eta neke biziaren sentsazioa. Hauek dira udaberriko astenia delakoaren eraginpean sentitzen den pertsona baten ohiko bi adierazpenak. Urtaroaren lehen asteetan nabaritzen da, gorputza ohitzen ari denean eguzki-orduak luzatzen eta bat-bateko tenperatura-aldaketak eta sentsazio termikoak gertatzen. Neke-sentsazio hori ez da larria, baina nabarmen murrizten du edozein lan egiteko gaitasuna; beraz, komeni da egoerari aurrea hartzea. Egin ez bada, borrokarako formulak daude. Elikadura egokia izatea funtsezkoa da immunitate-sistema indartzen eta D bitamina-gabezia murrizten laguntzen duelako.

Produktu freskoekin elikatzea funtsezkoa da urteko edozein garaitan, baina hilabete hauetan gozagarria ere izan daiteke. Barazkiak, frutak, arrainak eta lekaleak unerik onenean daude.

Gosaria, trinkoa

Kafea edo tea bezalako substantzia kitzikagarrien ordez kafeinarik gabeko baliokideak edo zerealez egindako prestakin disolbagarriak (malta, txikoria…) erabil daitezke. Oinarrizko jakiak dira ogia edo eratorriak (gailetak, zerealak, ogi txigortua, moldekoa…). Hobe da zuntz gehien eta elikadura-dentsitate handiagoa ematen duten integralak aukeratzea. C bitamina ugari duten marrubi gisako fruta fresko baten kontsumoa gehitzeak gehitu diren bitamina-beharren zati bat konpentsatzeko balio du.

Otorduak, oso berdeak

Sagar-entsalada art
Aukera ona da otordu bakoitza askotariko entsaladarekin hastea. Barazki freskoekin eta lekaleekin jarraituz gero, elikagai proteikoak (haragia, arraina edo arrautzak) izango dira osagarririk onena. Janariak fruta errazio batekin bukatzea edo hastea oso egokia da. Bazkalondoko kafea egokiagoa da infusio digestibo edo lasaigarrietan.

Afariak, arinak eta goiztiarrak
Afariak negukoak baino arinagoak izan daitezke, kaloria gutxiago behar baitira gauak ez baitira hain hotzak. Gutxienez oheratu baino bi ordu lehenago hartu behar dira, digestioak loari eragin ez diezaion, eta loa indarberritu ahal izateko. Hainbat egunetarako aukera osasungarria da, besteak beste, landare-saldaz edo pure argiz egindako afaria, entsalada osoa eta postrea. Entsalada zaporetsua, exquisita eta nutritiboa presta daiteke, hainbat letxuga-hostoekin, eskarolarekin, endibiekin, espinakekin, kanonigoen belarrarekin, tipularekin, pepinoarekin, baratxuri hautseztatuarekin, azenarioarekin, erremolatxarekin, tomatearekin, zainzuriekin, etab. Zenbat eta barazki eta barazki mota gehiago sartu entsaladan, orduan eta energia handiagoa izango da Ongailuaren osagarri gisa, garagardo-legamia, sesamo-haziak edo bestelako osagarri dietetikoak, platerak bitamina eta mineralez aberasteaz gain, zapore atseginak ematen dituzte.

Ura edatea eta ordu artean “mokadutxoa egitea”
Gorputza ongi hidratatuta edukitzea funtsezkoa da funtzio organikoak ongi garatzen laguntzeko. Horrela, giltzurrunen eta hesteen funtzioa errazten da, eta organismoa ez da hondakin-substantziez gainkargatzen. Leku fresko eta ondo ikusteko moduko batean ur-botila edukitzea da beharrezko ur-kantitatea hartzera behartzeko modurik onena. Hori osatzeko, infusioak, zukuak eta barazki- eta fruta-zukuak erabil daitezke.


Ordu artean, bitamina- eta mineral-dentsitate handiagoko elikagaiak har daitezke: hainbat fruta, barazki- edo fruta-zukuak, fruitu lehorrak, sandwich begetalak, fruta- eta jogurt-mazedonia, fruta- eta esne-irabiakiak, etab.


Hala ere, batzuetan ez da nahikoa dieta mota bat kontsumitzea, eta beharrezkoa da bitamina-ekarpena edo mineral osagarri bat hartzea. Beti osasun arloko profesional baten aholkularitzapean egin behar da: familia-medikua, dietista bat, farmazialaria.

Udaberriko frutak

Udaberriak fresetako gorriarekin hasten du ibilbidea. Maiatzean, nizunetako lehen tonu horiak agertzen dira, eta horien atzetik melokotoiak, arbeletxekoak eta nektarinak. Uda hastear dagoenean, tonu gorrixketara itzultzeko, gereziak, aranak eta sandiak erabiltzen dira. Azken batean, kolore-uholde baten ondoren, fitokimikoen zerrenda luze eta interesgarri bat dago, organismoak berak ezin dituenak, eta, beraz, horietan aberatsak diren elikagaiak janez soilik lor ditzakegunak. Antozianinak dira aran beltz, fresko eta mugurdien kolore gorri edo morearen arduradunak. Fruta horiek zirkulazioko arazoak hobetzeko eta tratatzeko erabili izan dira. Frogatuta dago zenbait antozianinek hanturaren kontrako propietateak dituztela. Jakina da LDL kolesterolaren oxidazioa (kolesterol txarra) prebenitzeko gaitasuna dutela, eta, gainera, haren sintesia edo xurgapena murrizten dutela. Horregatik, sistema kardiobaskularra babesten duten substantziatzat hartzen dira ofizialki. Gainera, arteria-presioa erregulatzen dute eta zelulen zahartzea prebenitzen dute.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak