Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udaberriko nekea, zer egin dezakegu horri aurre egiteko?

Ohitura osasungarriak martxan jartzeak eta dieta orekatua egiteak lagundu egingo du sintomak prebenitzen eta, organismoan, udaberriko astenia ageri-agerian uzten.
Egilea: Laura Caorsi 2017-ko martxoak 27
Img cansancio primavera hacer hd
Imagen: nd3000

Azkenik, udaberriarekin eguraldi ona iristen da, baina geltoki-aldaketa honen hasieran pertsona batzuei eragiten dieten sintoma bitxi batzuk ere baditu. Neke orokorra, egunez logura, eguneroko jardueren aurrean motibazioa galtzea, kontzentratzeko zailtasuna, zorabioa, suminkortasuna, apetitua, libidoa eta apatia gutxitzea… Modu arruntean, egoera horren aurrean “udaberriko” aurrenekoa iritsi zela esaten da. Artikulu honetan udaberriko astenia zer den eta nola aurre egin azaltzen da.

“Udaberriko nekea” lan-gainkargaren garaietan gerta daitekeen egoera da, edo dieta desorekatua egiten denean. Baina, jatorriaren eta ebidentzia zientifikorik ezaren aurrean, espezialistek bat egiten dute: ezin da baieztatu urtaro-neke hori, udaberria iristean, gaixotasun bat dela. Beraz, ez da beharrezkoa bitamina-gehigarriak eta bizimodu osasungarritik urrun dauden beste estrategia batzuk erabiltzea.

Francisco Camaralles doktorea, Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunidad Familiar y Comunidad (SEMF eta C) elkarteko kidea, zalantzan jarri du erakunde kliniko izateari buruz. “Egia esan, bat gainbeheran senti daiteke, baina, nolanahi ere, ez litzateke gaixotasun bat izango; hala ere, denbora aldaketagatik edo tenperatura-igoeragatik denbora-asaldura bat izango litzateke”, adierazi du.

Argi-orduak aldatzeak (egunak luzatuz), tenperaturen igoerak eta inguruneko presio eta hezetasun aldaketek gorputza egokitzeko beharra eragiten dute. Sentitzen diren sentsazioek patologia bat baino gehiago izan ez arren, arazoak dituzten pertsonen eguneroko bizimoduan asaldura eragiten dute.

Populazio-taldeen artean, zaharrak eta haurrak sentikorragoak dira aldaketa horiekiko, baita alergiak dituztenekiko ere. Populazioaren %20-25 errinitis alergikoa da, Alergologia eta Inmunologia Klinikoaren (SEAIC) datuen arabera. Hantura eragiten duen hanturak ondoeza sortzen du, loaren alterazioa eta suminkortasun handiagoa.

Nola hobetu ditzakegu aldaketa horren sintomak?

Ohitura osasungarriak martxan jartzeak eta dieta orekatuari jarraitzeak lagundu egiten du sintomak prebenitzen, indartu eta udaberriko astenia egin, organismoan hain agerikoa ez bada. Horretarako, urrats hauek egin daitezke:

  • Arnasketa zaintzea, erritmo egokia eta kontrolatua mantentzea une oro, nekatuago sentitzeko.
  • Ariketa fisiko moderatua egitea egunean 30 minutuz gutxienez, endorfinak ekoizteko eta muskuluen bizi-tonua handitzeko. Saiatu behar da ariketak aire zabalean egiten, eguzkiak hobeto asimilatzen baitu kaltzioa, eta D bitamina izateko beharrezkoa da.
  • Atsedenerako ordutegi finkoak mantentzea, behar diren lo-orduak errespetatuz, organismoaren oreka berreskuratzen lagunduko baitute. Lo-orduak luzatzea komeni da, behar adina lo egiten ez bada.
  • Hidratazio egokia: nahikoa ur hartzea funtsezkoa da gorputzarentzat.
  • Bitaminak, mineralak eta landareen berezko beste osagai aktibo batzuk ekartzen dituzten elikagaien kontsumo orekatu eta askotarikoa pilare garrantzitsua da udaberriko asteniaren aurka borrokatzeko.
  • Sasoiko barazki ugari (aza, brokolia, orburuak, berenjenak…), sasoiko frutak (mahatsak, sagarrak, marrubiak…), osoko zerealak (mahatsak, sagarrak, marrubiak…), labore integralak (garia, arroza, garbantzuak…) eta fruitu lehorrak (intxaurrak, pistatxoak, hurrak…).
  • Eztia eta erregina-jelea, kantitate txikitan, jakiak gozotzeko ere egokiak dira, bitaminetan eta mineraletan duten neke-sentsazioari aurre egiteko.
  • Oso gomendagarria da gosari osoa hartzea, egun horretan indar handiagoz has dadin (fruta, esnekiak, zerealak eta proteina pixka bat barne), eta, ahal dela, gauean, digestio errazeko afari arin bat, ahal izanez gero.
  • Ez da ahaztu behar zer garrantzitsua den burdinaren beharrak betetzea, zeren eta horrek ere nekea areagotzen baitu. Mineral hori erraz xurgatzeko moduko burdina duten elikagaiak kontsumituz lor daiteke, hala nola haragia eta arraina (urdina bada, hobe da gantz-azido oso osasungarriak ematen dituelako).

Udaberria guztiz ezarri eta organismoa aldaketetara egokitu ondoren, nekearen eta eraispenaren egoerak modu naturalean igorri behar du bizimodu osasungarria. Baina aurreko aholku guztiek lagundu dezakete hobeto konpontzen.