Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udako fruta heldua, gozoa eta zaporetsua

Biltzen direnetik saltokira arte, eta etxean, erosi berri den fruta freskoa behar bezala gorde behar da, gozoa eta gustagarria izan dadin.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2011ko uztailaren 28a

Uda da merkatuak fruta fresko gehien eskaintzen duen urteko sasoia. Kontsumitzaileak gustu heldu eta aberatsez jaten zituen. Fruta hezurdun askok (arbeletxekoa, melokotoia, nektarina, paraguaioa, mangoa, aguakatea eta aranak, baina ez beste batzuek, hala nola gereziek) heldu egiten dute bildu ondoren, hau da, kolorea aldatzen dute, azukre-kontzentrazioa handitzen dute, gozoagoak eta zukutsuagoak dira. Hori ez da gertatzen meloiarekin, marrubiarekin edo sandiarekin, baina bai sagarrekin edo platanoarekin. Prozesu horren azalpena naturari eta biologiari dagokie: denak ez dira iristen zuhaitzaren heltze-une hoberenera. Egun batzuk behar izaten dituzte landaretik kanpo heltzeko.

Img frutas1
Irudia: Anselmo Garrido

Erosi berri diren fruta klimatikoak (bildu ondoren heltzen jarraitzen dutenak) oraindik ere zerbait berde eta heldugabe egoten dira, nahiz eta egun gutxitan egoera ezin hobean egoten diren, heldutasun-maila egokia lortzen baitute. Paketatuta saltzen diren batzuen ontzietan, hala nola melokotoietan, produktoreak edo banatzaileak esan du komeni dela fruta hori bi egun igaro ondoren kontsumitzea, heltzen amaitzeko behar beste denbora eta, jaten duenean, gustagarriagoa.

Komeni da jakitea frutaren heltze-abiadura aldatzeko trikimailuak daudela. Hotzarekin atzeratu daiteke (hozkailuan gordetzen badira), edo etilenoarekin azeleratu (arnastean emititzen duten gas-konposatua), fruta berdeagoak beste fruta helduago batzuen ondoan jartzen badira, hala nola bananaren ondoan.

Nutrizio balioa mantentzea

Heldutasuna duten frutek kolorea aldatzen dute, azukre-kontzentrazioa handitzen dute, gozoagoak eta zukutsuagoak dira

Frutak heltzean gertatzen diren fenomeno nabarmenak arnasketa, gozatzea, biguntzea, aromaren eta kolorearen aldaketak eta nutrizio-balioa dira. Prozesu horiek guztiek garrantzi handia dute, biltegiratzean, garraiatzean eta merkaturatzean gertatutako aldaketetan eragiten dutelako eta, neurri batean, haien nutrizio-balioari eragiten diotelako.

Hori dela eta, zorrotz bete behar dira fruta biltzeko, prozesatzeko eta kontserbatzeko prozedura egokiak, kateko puntu guztietan tenperatura-, hezetasun- eta oxigeno-baldintzarik onenetan, bilketatik salmentara arte. Frutak kalitate onenarekin eta gustu, testura eta presentzia onenarekin ziurtatzeko modua da. Baina zaintza ez da dendan amaitzen.’ Etxean ere, erosi berri den fruta biltegiratzeko baldintzak bete behar dira, jan gogorra eta zaporegabea izan ez dadin.

Fruten heltze-denborak

Fruta guztiak ez dira zuhaitzetik edo landaretik biltzen heltzen direnean. Zenbait frutak egun batzuk behar dituzte landaretik kanpo egiteko. Ez da gutizia bat, ezta fruta-ekoizpen eta -banaketa handiagoa nahi izatearen ondoriozko erabakia ere, arazo biologiko hutsa da, baldin eta landare horiek garatzeko gutxieneko denborak errespetatzen badira. Hori dela eta, zorrotz bete behar dira biltzeko, prozesatzeko eta kontserbatzeko prozedurak.

Bildu ondoren, frutek oraindik arnasa hartzen dute, oxigenoa hartzeko eta karbono dioxidoa askatzeko prozesu metabolikoari jarraitzen diote. Arnasketa-abiadura maximoa heltze osoa egin aurretik gertatzen da, baina frutek erritmo desberdinak dituzte. Datu horren arabera, klimatikoak dira, hala nola sagarra, abrikota, melokotoia, aguakatea, banana eta banana, udarea eta aranak, tropikalak (papaia eta mangoa) eta tomatea (fruitutzat jotzen da), bildu ondoren heltzen jarraitzen baitute.

Horregatik, fruta horien kontsumoa egun batzuk atzeratu behar da, erosi edo zuhaitzetik hartu berriak direnean. Melokotoiek azalaren kolore horia hartzen dute eta bigunagoak, aberatsagoak eta mamitsuagoak izaten dira fruta-saltzailean egun batzuk eman ondoren. Arnasketa-abiadura maximoa, erabat heldu aurretik, bildu ondoren lortzen da.

Fruta ez klimatikoek, hala nola gereziek, zitrikoek (laranja, mandarina, limoia, pomeloa), mahatsek, meloiak, sandiak, ananak eta marrubiek, beren arnasketa-abiadura maximoa adierazten dute bildu aurretik. Hori dela eta, zuhaitzetik bildu ondoren, hil edo larratu egiten du, dagoeneko gustura daude edo egon beharko lukete. Gozoak egon daitezen, landare helduetatik bildu behar dira.

Fruta heldua, aberatsa, gozoa eta mamitsua dastatzeko aholkuak

Etxean dagoenean, fruta kontserbatzeko modua funtsezkoa da heltzea errazteko edo atzeratzeko.

  • Toki fresko eta ondo aireztatuan gorde. Fruta guztien arnasketan etilenoa izeneko gas-konposatu bat sortzen da, heltze-prozesuak bizkortzen dituena. Leku aireztatu batean biltegiratuta, etilenoa ez da ingurunean metatzen, eta, beraz, frutak kontserbatzeko denbora luzatu egiten da.

  • Ontzietatik atera. Fruta guztiek hezetasuna eta beroa askatzen dute. Parametro horiek gordetzen dituzten biltegiratze-baldintzek, hala nola poltsek edo plastikozko ontziek, frutak hondatu, busti eta usteldu egiten dituzte. Hori saihesteko, fruta batzuk merkaturatzen diren bilgarri eta plastikoetatik ateratzea gomendatzen da.

  • Nola bizkortu. Berdeen ondoan fruta heldu bat (etilenoa sortzen duena) jartzeak haien heltzea eragiten du. Alderdi hori kontuan hartu behar da oso helduak usteldu ez daitezen.

  • Heldutasuna nola atzeratu. Frutak egun gehiagotan kontserbatzeko modurik seguruena hozkailuan gordetzea da. Hala ere, jan baino pare bat ordu lehenago ateratzea komeni da, leundu eta gusturago gerta daitezen.

HELDUAGOAK, ABERATSAK ETA ELIKAGARRIAK

Heltzearen ondorioz, fruten almidoia azukre bihurtzen da (fruktosa, glukosa), hau da, fruta helduen gozotasun tipikoa ematen duten elikagaiak. Aldi berean, konposatu azidoak gutxitu egiten dira, zapore garratza eta astringentzia desagertzen dira, zapore leuna eta fruitu helduen gozotasun oreka lortzeko.

Nutrizioari dagokionez, fruta heldua ere hobetu egin da. Honek koloratzaile gorri eta hori gehiago biltzen ditu, hala nola zitrikoen karotenoa, arbeletxekoak, melokotoiak, mangoa eta papaia, edo gereziak, aranak eta mahatsak gorri biziz tindatzen dituzten antozianinak. Konposatu horiek, koloratzaileak ez ezik, antioxidatzaileak ere badira, eta erradikal askeen ekintza kaltegarritik babesten dute organismoa, endekapenezko gaixotasunetatik, hala nola bihotz-hodietatik edo minbizitik.

Fruten mantenugai bereizgarria den C bitamina gutxitu egiten da frutaren biltze-egunak igaro ahala, eta horrek esan nahi du oso garrantzitsua dela fruta ahalik eta freskoen jatea. A probitamina gutxiago galtzeko, aireko oxigenoarekin kontaktuan egoteagatik oxidazioarekiko oso sentikorra baita, komeni da frutak kontsumitu aurretik zuritzea, zatitzea eta irabiatzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak