Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udako frutei buruzko gezurrezko mitoak

Gauez "hiltzen" dituzten meloiak, digestioa "hondatzen" duten gereziak edo urdailean zenbait ordu "hartzitzen" dituzten sandiak, fruituei buruzko beldurrezko zenbait mito dira

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2015eko abuztuaren 26a
img_mitos frutas veraniegas hd

Elikagai batzuk zurrumurruaren eta ezjakintasunaren biktima dira. Hainbat mito faltsuren protagonistak dira, eta oso azkar zabaltzen dira. Horrek adituen kezka elikatzen du, elikagai “eraso” asko osasungarriak baitira, frutak bezala. Nutrizio arloko gezurrek, batez ere gezurrezko guruak zabaltzen badituzte, dieta-ohitura onetatik urruntzen gaituzte. Horixe da udako frutei eragiten dien kasua: frutak osasunarentzat duen garrantzia dela eta, ebidentzia zientifiko sendoen ondorio izan beharko luke. Artikulu honetan fruta-mito hedatuenak (eta faltsuak) sakontzen dira.

Img mitos frutas veraniegas 01
Irudia: habovka

Dieta dietetikoen erregealdia

Img frutas mas agua
Irudia: Wikia eta

Gaur egun, bularrak ohiz kanpoko gorakada bizi dute. Zalantzarik gabe, edozein publikok Interneterako sarbidean duen gorakada nabarmena oso positiboa da informazio erabilgarria eta fidagarria partekatzeko, eta, hala, abiadura bizian (elikadurarekin lotutakoak, adibidez) abiadura bizian zabaltzeko aukera areagotzen da.

Izan ere, Sarean dauden engainu gehienak “elikadurarekin eta osasunarekin lotzen dira bereziki”, Antonio Ortí kazetariaren hitzetan, zeinak 2013ko apirilean “ciberrumoreei” idatzitako idatzietako bat eskaini baitzuen. Udako fruta osasungarriak “ziberrumetik” ateratzen ez direnez, merezi du gogoeta laburrak egitea, gaizki-ulertuak saihesteko.

Fruta-arbolak: ia denek ez dute kontsumoa sustatzen

Fruta-mitoak bi talde handitan sailka daitezke: fruta batzuen gehiegizko kontsumoa sustatzen dutenak (desoreka dietetikoak sortuko dituen zerbait) eta horiek hartzearen arriskuen berri ematen dutenak. Zoritxarrez, gehienak bigarren talde honetakoak dira, nahiko negar, fruta kontsumoa sustatzeko.

Ondoren, lau fruta udari buruzko hainbat mito faltsu aztertuko ditugu: meloia, sandia, gereziak eta basoko frutak. Horietako asko atsotitz ezagunetik abiatzen direnez, transmititzen duten mezua erraz gogoratzen dute, eta helburu berarekin egin ditugu izenburu horiek.

Meloiak eta sandiak ez dute gauez eta egunez hiltzen

Oso ezaguna da meloia, goizean urrea da, arratsaldean zilarra eta gauez, hil egiten du”, eta askotan sandiari ere aplikatzen zaio. Hori dela eta, web orri ugari eta dieta miragarrietako libururen bat direla eta, afalorduan meloia edo sandia jatea urdailean hartzitzeak urdailean, uretan digestioak, hesteetako arazoak sortzen ditu, gizendu egiten da, loaldiaren zikloak aldatzen ditu eta abar.

Ez da egia. Ez da ageri ikerketa zientifikoetan, ez diote lerro bakar bat eskaintzen erreferentziazko nutrizioari buruzko itunak eta ez da onargarria ikuspegi biokimiko edo nutrizionaletik (ez dago ezer meloian edo beldurrezko film bati dagozkion kalte horiek justifikatzen dituen sandian).

Gereziak, ez dute asko gizentzen eta digestioa hondatzen dute

Img cerezas frasco
Irudia: belchonock

Gereziek kaloria asko dituzten fruta bat dute, eta hori ez da egia. Beste edozein frutaren ekarpen kalorikoa oso antzekoa da. Baina fruta batek beste batek baino kaloria gehiago baditu ere, ez da ahaztu behar, gizentasuna prebenitzeko eta tratatzeko Espainiako adostasun berrienean adierazi den bezala, “fruta eta barazkien kontsumo handiak pisu gutxiago duela helduengan epe luzera”.

Oso ohikoa da, halaber, gerezien ondoan ura edateak digestio txarrak sor ditzakeelako edo Guinness Errekor bateko beherako duinak sor ditzakeelako. Gezurra da. Ez dago frogarik fruta jaten den bitartean (edozein dela ere) digestio-prozesua aldatzen duenik. Oinarri epidemiologikorik gabeko mitoa da.

Ez erabili basoko frutekin

Zenbait ikerketak frogatu dutenez, basoko frutek antioxidatzaile asko dituzte. Hala ere, hori ez da beste elikagai batzuena baino osasungarriagoa dela ziurtatzen duen proba bat. Gaur egun, ez dago argi elikagaien antioxidatzaileek onurak dakartzatela osasunean epe luzera. Are gehiago, Nutrition Journal aldizkarian 2010eko urtarrilean argitaratutako ikerketa bat
adierazpen hau jaso zuen: “Antioxidatzaile gutxi dituen elikagai batek onurak izan ditzake osasunarentzat, beste osagai batzuei esker”.

Hala eta guztiz ere, basoko frutak osasun-zorroz lagunduta egoten dira, hala nola, zelulen zahartzearen atzerapena, gaixotasun kronikoak sendatzea edo antzeko beste engainu batzuk. Gai horretan oinarritu zen ‘Fruten frutas: sanitas, baina no mirarosos’ artikulua, eta, azkenean, zentzuzkoa izan zen: “Fruta eta barazki ugariko dietak ez du komodinik, talismarik edo hagatxo magikorik”.

Eszeptizismo antipongas

Antonio Ortíren “ciberrumores” testuak Guillem Fixasen (Bartzelonako Unibertsitateko Psikologia fakultateko irakaslea) adierazpenak jasotzen ditu, eta, horren arabera, “gezurren hartzaileetako batzuk ez daki ez iragazten ez bereizten ez duen informazio sinesgarria”. Hori zurrumurruen “konpositoreek” aprobetxatzen dute, nutrizioan adituak diren ezezagunen edo mediku faltsuen musika asmatzen dutenak, existitzen ez diren ikasketak aipatzen dituztenak edo gezurrezko adierazpen pseudozientifikoak eta ulertezinak dituztenak. Lortu nahi den helburua argia da: monsergari fatxada zientifiko bat ematea, hura indartzen eta sendotzen saiatzeko, eta irakurleei gutxika-gutxika leuntzen (eta izutzen) saiatzeko.

Hori dela eta, hezkuntza sistemetan pedagogia bat egotea ezinbestekoa da Sarea ondo erabiltzeko moduari buruz. Azpimarratu behar da, halaber, garrantzitsua dela azpimarratzea zer eszeptizismo duen Interneten agertzen den informazio-emari handiari heltzen zaionean, batez ere kontuan hartzen badugu datu dietetiko-nutrizionalak dituzten web orrien bolumenak gora egiten duela esponentzialki.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak