Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ura, hidratazioa eta osasuna

Egarri dagoenean edatea nahikoa da likidoen galera konpentsatzeko, bero eta hezetasun muturreko egoeretan izan ezik.
Egilea: Maite Zudaire 2010-ko uztailak 13
Img beber agua

Ura funtsezko osagaia da bizitzarako. Behar adina likido eman behar da elikadurarekin, ekintza fisiologikoak bultzatzeko eta galerak konpentsatzeko. Galera horiek areagotu egiten dira bero-giroetan, ariketa egitean eta zenbait gaixotasun eta nahaste iragankorretan, hala nola gastroenteritisean. Horiek dira Zaragozako Adierazpenari forma emateko erabili ziren argudioetako batzuk. Adierazpen horretan, zenbait gomendio ematen dira uraren kontsumoari, infusioei, edari estimulatzaileei, freskagarri azukredunei, esnekiei eta gure dietako beste elementu likido batzuei buruz. Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteko (SENC) eta Nutrizioaren eta Jarduera Fisikoaren Behatokiko adituen batzordeak dekalogo bat eta hidratazio osasungarriaren piramide bat garatu zituzten.

Hidratazio osasungarria

Urak osasunaren arloan eta beste arlo batzuetan (gastronomikoa, estetikoa, ludikoa eta kulturala, esaterako) duen garrantzia aitortzeko, Elikadura Komunitarioaren Espainiako Elkarteak "Hidratazio Osasungarrirako Gida" sustatu du. Egoera fisiologiko berezietako uraren eta hidratazioaren oinarrizko eskakizunei buruzko informazio giltzarriak biltzen ditu argitalpenak, hala nola, adinekoak, haur eta gazteen etapa, haurdunaldia edo jarduera fisikoa.

Gainera, egileek "Hidratazio osasungarriaren piramidea" osatu dute gida gisa, Elikadura Osasungarrirako eta Jarduera Fisiko Osasungarrirako planteatutakoaren antzekoa. Piramidearen diseinuan, oreka bilatzen saiatu dira ohiko elikaduran parte har dezaketen likido-iturri guztien artean.

Hidratazioaren piramideak, urez gain, hainbat edariren kontsumo-maiztasun gomendatua islatzen du

Edari desberdinak sailkatzea erabaki da, eta maila desberdinetan antolatu dira, gomendatutako kontsumo-maiztasunaren arabera. Horrela, oinarrian kokatutako edariak ohiko kontsumokoak izango dira, eta erpinera doazenak, berriz, hautazkoak edo noizbehinkakoak.

Edariak sailkatzeko eta ondoren SENCren piramidean antzezteko, autoreek adierazten dute irizpide hauek hartu dituztela kontuan: 100 ml-k emandako energia- eta mantenugai-kantitatea, energia eta gorputz-pisua guztira kontsumitzeari egiten dion ekarpena, funtsezko elikagaiak egunero irensteari egiten dion ekarpena, osasunerako ondorio onuragarriak eta ondorio kaltegarriak, hidratatzeko gaitasuna eta oreka hidrosalinoa.

1. taldea. Ur mineralak, iturburuko edo txorrotako ur gaziak.

2. taldea. Ur mineralak edo gatz gehien duten iturrikoak. Azukrerik gabeko edari freskagarriak/akalorikoak. Tea edo kafea, azukrerik gabe.

3. taldea. Nolabaiteko kaloria eta mantenugai interesgarriak dituzten edariak. Fruta naturalen zukuak. Barazki-zukuak (tomatea, gazpatxoa…) eta saldak. Fruta-zuku komertzialak (% 100). Esnea edo azukre gabeko koipe gutxiko esnekiak. Esnea edo esnekiak azukrearekin eta esnearen ordezkoekin. Alkoholik gabeko garagardoa. Kirolarientzako edariak. Tea edo kafea azukrearekin.

4. taldea. Edari freskagarri karbonatatuak edo gabeak, azukrez edo fruktosaz gozatuak.

Egarri dagoenean edatea

Galerak konpentsatzeko likidoak aldatzea funtsezkoa da edozein adinetako pertsonentzat. Baina talde batzuek, beren bizi-egoeragatik edo beren osasun edo gaixotasunagatik, arreta handiagoa jarri behar diote edaten duten urari. Horrelakoak dira haurrak, haurdun dauden emakumeak, bularreko haurrak eta adineko pertsonak.

Haurrak. Txikienek ez dakite egarria dutenik beste jarduera batzuetan entretenituta dauden bitartean. Alderdi hori kontuan hartzea komeni da, ura edaten dutela azpimarratzeko, batez ere egun beroenetan.

Amaren esneak behar adina ur dauka haurraren egarria asetzeko

Emakume haurdunak eta bularreko haurrak. Fetuaren bilakaera eta garapena elikagai guztien ekarpen egokiaren araberakoa da, besteak beste, likidoena. Gainera, hidratazio onak emakume haurdunaren bizi-kalitatea hobetzen du. Bestalde, edoskitzaroan, eskakizun hidrikoak handiagoak dira. Amaren esneak uraren %85 – %90 du; beraz, ulertzekoa da bularreko amak behar adinako likido-bolumena hartu behar izatea, eguneroko esnea ekoizteko eta hidratazio-egoera ona izateko. Amaren esneak beti du behar adina ur haurraren egarria asetzeko, amak behar baino likido gutxiago hartzen duen kontuan hartu gabe.

Zaharrak. Adinekoak maiz galtzen du egarri-sentsazioa, edo saihestu egiten du likidoak edatea inkontinentziaren beldur izateagatik eta etxetik kanpo dagoenean komunera joateko premia saihesteko. Behar adina edan dezaten, adinekoei laguntzen dieten pertsonek edari iradokitzaile eta freskagarrien bidez animatu behar dituzte, ur naturalaz gain. Ahalegin hori handiagoa izango da bero gehien dagoen egunetan edo gorakoak, beherakoak edo botika diuretikoak hartzen direnean. Urak, egarria baretzeaz gain, giltzurrunen funtzioa eta hesteen mugimendua errazten ditu, eta, beraz, idorreria hobetzen du, talde honetan ohikoa dena. Kasu batzuetan, hala nola hemodialisian edo edeman (likidoen atxikipena), likido asko hartzea kontraindikatuta dago, eta, beraz, medikuaren gomendioei jarraitu beharko die egoerak okerrera egin ez dezan. Gasdun urek edo edari karbonatatuek ere kalte egiten dute arteria-hipertentsioa izanez gero, burbuilek arteria-presioa areagotzen baitute.