Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ura: jakin behar duzun guztia

Iturriko ura eta botilako minerala osasuntsuak eta seguruak dira, baina badaude aldeak zaporeari eta prezioari dagokienez.

agua cocina Irudia: kaboompics

Iturria irekitzean lortzen dugun ura segurua eta kalitatezkoa da Espainiako edozein lekutan. Eta oso osasungarria da. Gure organismoaren gasolina nagusia funtsezkoa da bizitzarako eta osasunerako. Baina, ba al dakizu dena berari buruz? Hurrengo lerroetan kontatuko dizugu zenbat ur behar dugun eta, gauza bera bada, etxean ura edatea eta iturria iturburu batean edo botilako urarekin freskatzea. Gainera, mapa baten bidez, gure herrialdeko zein eremu dauden erakutsiko dizugu ur gogorragoa edo bigunagoa, etxetresna elektrikoek ongi funtzionatzeko garrantzitsua, hala nola garbigailuek eta ontzi-garbigailuek.

Zenbat ur behar du gure gorputzak?

Ura bizi-iturria da, eta osasunerako funtsezko elementua. Hainbesteraino, ezen pertsonok portzentaje handi batean osatzen baitugu: haurren pisuaren %70 inguru, eta proportzio hori txikituz doa urteekin. Helduaroan, kopuru hori %60ra iristen da, eta %50era murrizten da 50 urtetik aurrera.

Urak gure gorputzean duen garrantzia dela eta, urik ez izateak zuzenean eragiten dio gure osasunari. Konturatzen ez bagara ere, etengabe galtzen dugu ura: bizi-organoen funtzionamendurako, listuaren, izerdiaren, gernuaren, gorozkien bidez, eguneroko jarduerak egitean, lanean, oinez… “Galtzen goazen heinean, bai funtzio organikoak bai adimen-gaitasuna gutxituz doaz”, azaldu du Luis Gutiérrez Serantes doktoreak, Ikerketa Institutuko Zientzia Batzordeko kideak.

Baina muturrak ez dira onak, eta ur gehiegi edateak ere arazoak sor ditzake. Ez da oso ohikoa gehiegizko hidratazioa duten pertsonak aurkitzea, baina batzuek ura edateko irrika konpultsiboa dute, potomania deritzona. Gehiegikeria horrek ere ondorioak ditu gure osasunean, “nahiz eta egoera normaletan gehiegizko gernuarekin bakarrik agertuko den, organismoak automatikoki kanporatuko baitu irentsitako ur ugari”, ohartarazi du Gutiérrez doktoreak.

ura edan
Irudia: tookapic

Edateko egarria izan arte edo maiz edatea ere eztabaidagai da. Orain arte uste zen hidratazio-beharrari aurrea hartu beharko geniokeela, eta denbora-tarte erregularretan edan, egarririk izan ez arren. Hala ere, ez dago gutxieneko ur kantitate bat edan beharra justifikatzen duen ebidentzia zientifikorik, salbuespen batzuetan izan ezik: ariketa fisiko bizia egiten bada, giro-tenperaturak oso altuak badira edo hori gomendatzen duen gaixotasunen bat izanez gero.

Zenbat ur behar den adinagatik

Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren (EFSA) arabera, gomendio horiek baliozkoak dira tenperatura eta jarduera fisiko neurritsuen ingurumen-baldintzetan.

  • 3 urte: 1,3 l/egun.
  • 8 urte: 1,6 l/egun
  • 9 eta 13 urte bitartean: neskak 1,9 l/egun eta mutilak 2,1 l/egun.
  • 14 urtetik aurrera: emakumeak 2 l/egun eta gizonak 2,5 l/egun.

Elikagai guztiek berdin hidratatzen dute?

Hidratatzeko eta gomendioak betetzeko, ura zuzenean edan edo beste edari edo elikagai batzuen bidez har dezakegu. Horri dagokionez, EFSAk gomendio bat egiten du: egunean 2 edo 2,5 litro horien %80 ura zuzenean edatetik etorriko litzateke, eta %20, jaten ditugun elikagaien bidez, bereziki zopen eta salden bidez, baita fruta eta barazkien bidez ere. Adibidez, elikagai batzuen ur-ehunekoa hau da:

Espainiako uraren gogortasunaren mapa

Ura edatean, ez dugu ur purua edo destilatua kontsumitzen; gure gorputzaren funtzionamendu egokiari laguntzen dioten mineralak ditu. Aste batzuetan soilik mineralik gabeko ura edango bagenu, nekea, goragalea, buruko mina, arritmiak eta abar bezalako sintomak agertzen hasiko ginateke.

Mineral horien artean ugarienak magnesioz eta kaltzioz osatutakoak dira. Horregatik erabiltzen dira nagusiki uraren gogortasuna kalkulatzeko. Zenbat eta handiagoa izan mineralen kontzentrazioa, orduan eta gogorragoa izango da. Adierazle hori neurtzeko hainbat eskala daude, baina Espainian gehien erabiltzen dena graduazio hidrometriko frantsesa da (°fH). Gogortasun-maila bakoitzak 10 mg kaltzio karbonato ditu litroko. Uraren gogortasuna Frantziako gradu hidrometrikoetan (°fH) kalkula dezakegu, formula honen bidez:

(Kaltzioa (mg/l) x 2,5 + Magnesioa (mg/l) x 4,2) / 10

  • Biguna: 12 ºH baino gutxiago
  • Ez oso gogorra: 12-30 ºH
  • Gogorra: 30-40 °H
  • Oso gogorra: 40 ºH baino gehiago

Espainian, ez du axola zein eskualdetan gauden, iturria irekitzean lortzen dugun ura segurua eta kalitatezkoa da herrialdeko edozein tokitan. Hala ere, osaera desberdina du. Eta ur gogorra pertsona osasuntsuen osasunerako kaltegarria den ebidentziarik ez dagoen arren, ur gogor edo biguneko eremu batean bizi garen jakitea garrantzitsua da etxetresna elektriko batzuek ongi funtzionatzeko, hala nola garbigailuek eta ontzi-garbigailuek. Kaltzioak eta magnesioak garbiketa-produktuen konposatuekin erreakzionatzen dute, hala nola xaboiarekin, eta ez dira eraginkorrak. Gainera, arazo gehiago sortzen ditu karea metatzean. Eremu hauek dute ur gogorrena edo bigunena.

ur mapa
Irudia: Eroski Consumer

Botilako ura eta haren osaera kimikoa

Espainian, ontziratutako lau ur mota aurki ditzakegu: iturrikoa, mineral naturalak, edangarri prestatuak eta kontsumo publikoko ur ontziratuak. Lehenengo biak lurpeko jatorrikoak dira eta irizpide batzuk betetzen dituzte. Ur mineral naturala, lurpeko uretatik datorrenez gain, konposizio kimiko ezarria eta konstantea du, eta jatorrizko purutasuna. Ur edangarri prestatuek edozein jatorri izan dezakete eta tratamendu fisiko-kimikoen bidez edateko ur bihurtzeko prozesua jasan dute. Kontsumo publikokoak, funtsean, iturri ontziratuko ura dira, hornidurarik eza edo sare publikoko istripuak ordezteko.

Ur mineralaren analisi kimikoak osagai komun batzuk ditu. Hondakin lehorra mineralen kopuru osoari dagokio: zifra 500 mg/l-tik beherakoa bada, mineralizazio txikiko urtzat hartzen da.

  • Hondakin lehorra: 200.0
  • Bikarbonatoak: 210.3
  • Sulfatoak: 14.5
  • Kloruroak: 1.-
  • Kaltzioa: Medidas de seguridad
  • Magnesioa: 2. atala.
  • Sodioa: 2.0

Iturriko ura edo ur minerala: zein aukeratu

Bai txorrotakoa bai minerala ere osasuntsuak eta seguruak dira, kontsumitzailearengana iritsi baino lehen analisi eta desinfekzio prozesu batetik pasatzen baitira. Zaporeari dagokionez, aldeak daude, baina jatorriari zor zaio hori, ez iturriari edo mineralari.

Ikuspuntu ekonomikotik ere aldaketak daude. Iturriko ura edatea botilaratzea baino 150 aldiz merkeagoa da; beraz, bigarren aukera hautatzeak eragin handia du gure poltsikoan. Iturriko ura 0,002 euro baino gutxiago kostatzen da litroko; ontziratuaren prezioa, berriz, 0,40 euro ingurukoa da supermerkatu batean (2 euro inguru jatetxe batean). Beraz, egunean sei litro ur edaten dituen lau kideko familia batentzat, iturriko ura kontsumitzeak ia 900 euro aurreztuko lituzke urtean (askoz gehiago jatetxe-arloko makina eta establezimenduetan erosten bada). Baina iturriko urak ez du kostu bera lurralde osoan: Katalunia, Murtzia eta Balearrak dira erkidego garestienak, Galizia, Errioxa eta Gaztela eta Leon, merkeenak.

Baina botilako uren prezioetan ere desberdintasunak daude. Ur ontziratua duten negozio esklusiboak ere badaude, eta 400 eurorainoko botilak aurkitu ditugu. Zergatik? Ontziaren esklusibitatea (distiratsuekin apainduak edo izen handiko artistek diseinatuak), iturburuaren ezkutuko kokapena edo sortutako kopuru txikiarekiko esklusibotasuna dira horren arrazoi nagusiak. Baina prezioa ez dago inola ere zaporearekin lotuta, eta are gutxiago osasungarritasunarekin.

Ura edateko plastikozko botilak erabiltzea ezinbestekoa da iturriko ura osasuntsua eta segurua den herrialdeetan, ez bakarrik gure poltsikoan duen eraginagatik, baita ingurumenean ere. Ingurumenaren ikuspegitik, ur minerala soberan galtzen da. Ez bakarrik biodegradagarria ez den plastikozko ontziagatik; garraioa eta energia ere kontuan hartu behar dira bilgarria ekoizteko. Ecoembes-en datuen arabera, botila batek 450 urte baino gehiago behar ditu degradatzeko; horregatik, garrantzitsua da hondakinen kudeaketa garrantzitsua egitea. “2018an, merkaturatutako PET plastikozko botilen % 90i bigarren bizitza ematea lortu zen”, dio erakundeak.

Komunitate batzuek iturriko uraren kontsumoa bultzatzeko araudia onartu dute. Nafarroan eta Balearretan dagoeneko aldarrikatu dira tabernak eta jatetxeak ura eskatzera behartzen dituzten arauak. Gaztela eta Leonen ezin da zerbitzu honengatik kobratu, eskaintzen bada. Hala ere, Espainiako gainerako herrialdeetan oraindik ez dago inolako betebeharrik.

Ur gordin arriskutsua

Tratatu gabeko iturrietako edo putzuetako ura (ur gordina) kontsumitzea arriskutsua da osasunerako. Kontsumorako erabiltzen den ur guztia behar diren estandarrak betetzeko tratatu eta aztertu da. Azterketa horiek egin gabe, ezin dugu ziurtatu ura edangarria dela eta ez duela arriskurik kontsumitzailearen osasunerako. Mineral naturalak eta iturburukoak ez dira desinfektatze-prozesutik pasatzen, baina kontrol mikrobiologikoak eta tratamendu fisiko erregulatzaileak izaten dituzte, iturriko uraren ia berdinak. Ur gordinak, aldiz, ez du inolako analisirik izaten, eta, beraz, substantzia toxikoz beteta egon daiteke, hala nola mikroorganismo patogenoz, metal astunez edo plagizidez. Oso argi dirudien arren, konposatu horiek ezin dira begi hutsez hauteman.

Etiketak:

ura

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak