Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Urria: Hurrak

Udazkena garai aproposa da hurrak biltzeko eta, horiekin, energia-osagarri garrantzitsua lortzeko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2007ko urriaren 15a
img_avellanas listado

Img avellanas1
Udazkeneko hilabeteetan mendira txangoak egitea oso pozgarria da. Hostoa erorita paisaian gertatzen diren aldaketa ikusgarriez gozatzeko aukera ematen du, baita denboraldiko fruituak biltzeko ere. Udazkena da fruitu lehorrak biltzeko sasoi nagusia, besteak beste, hurrak. Horiek lehortzen utzi eta biltegian gordeko dira, urteko gainerako egunetan zaporeaz gozatzeko.

Reusen hur-barietate ezberdinak ezagutzen dira, 1997az geroztik kalitate goreneko saria dutenak: jatorri-deitura. Guztiek batera dituzte laborantzako eskualdea, Tarraconenseko El Baix Camp, El Priorat, El Tarragonès, La Conca de Barberà eta Terra Alta eskualdeak, eta erdigune neuralgikoa dute Reusen, hiri horrek ematen baitie izena.

Energia dosi gehigarria

Hurra errazio batek (25-30 gramo inguruko eskukada) sortzen dituen 180 kaloriak energia asko ematen dute mendiko ibilaldiei aurre egiteko. Fruitu lehor guztiek bezala, zurituta badaude, leku gutxi hartzen dute motxilan. Era berean, osagarri energetikoa ematen diote txangozaleari, eta giharrak egiteko beharrezkoak diren magnesioa, fosforoa eta potasioa bezalako mineralen dosi ona ematen diote.

Bitaminei dagokienez, E bitamina antioxidatzaile ugari dute, eta horri esker, fruitu lehor horiek duten gantz ugaria ez da oxidatu eta mindu egiten, eta horrek zapore txarra ematen dio elikagaiari. Egun bakoitzean ahur-eskukada batekin bakarrik estaltzen da E bitaminaz egunero gomendatutako gomendioen %60 baino gehiago. Mantenugai horrek globulu gorriak eta muskulu-zelulak babesten ditu, eta nerbio-sistemako eta sistema kardiobaskularreko zelula-mintzen narriadura murrizten du. Horregatik uste da fruitu lehorrak maiz kontsumitzeak endekapenezko gaixotasunak prebenitzen dituela, hala nola bihotz-hodietakoak eta minbizia.

Bihotzerako hurrak

Hurrak E bitamina ugari dutelako nabarmentzen dira, endekapenezko gaixotasunak eta minbizia saihesteko.

Berriki egindako azterketek prebentzio kardiobaskularraren teoria berresten dute. Lowa Women’s Health Studyn (1996) menopausia ondoko 34.486 emakumeri jarraitu zitzaien 7 urtez. Azterketaren helburua zen antioxidatzaileen (dietetikoak edo osagarriak) ingestaren eta bihotz-hodietako hilkortasunaren arteko erlazioa aztertzea. Autoreek alderantzizko erlazioa aurkitu zuten E bitaminaren kontsumoaren eta gaixotasun koronarioak eragindako heriotza-arriskuaren artean. E bitamina elikagaietatik zetorrenean eta ez gehigarrietatik, elkarketa handiagoa izan zen.

Fruitu lehorrak E bitaminaren iturri dietetiko nagusietako bat direnez, alderantzizko erlazioa hauteman zen heriotza-tasa kardiobaskularraren eta fruitu lehorren kontsumoaren artean. Astean lau aldiz edo gehiagotan fruitu lehorrak jaten zituzten emakumeek fruitu lehorrak jaten ez zituztenek baino %40 arrisku txikiagoa zuten gaixotasun koronarioagatik hiltzeko.

Hurrak ere folato-iturri bikaina dira, eta, beraz, emakume haurdunek eta, beren ezaugarri fisiologikoengatik, bitamina hori gehiago behar duten haurrek ohiko dietan hartu beharreko elikagaiak dira. Gainera, zuntz asko duenez, osagarri laxante bikainak dira hurrak. Horrela, egunero hur eskukada bat hartzeak hainbestek pairatzen duten idorreriaren arazoa konpontzen laguntzen du.

Bestalde, berriki egindako ikerketa epidemiologikoek erakutsi dutenez, fruitu lehorren ohiko kontsumoak, beste gantz-iturri batzuen ordez, ez du gorputzaren pisua areagotzen. Horrela, fruitu lehorrak gizentzeko topikoa desegiten da.

Koipe kardio-osasungarriak

Hurraren gantz poliasegabeen osaerak fruitu lehor kardio-osasungarri bihurtzen du

Koipe kopuruari dagokionez, hurrak bere anai-arreba biologikoekin batera, fruitu lehorrekin batera, ia osaera nutrizional bera dute. Hala ere, oso desberdina da batzuen eta besteen arteko lipidoen kalitatearen aldea. Adibidez, intxaurrek, osasun kardiobaskularrean duten eragin positiboagatik gehien ikertutakoek, aintzatespen hori merezi dute, haien koipe ugarienak monoinsaturatuak baitira (guztiaren %50 baino gehiago). Bihotzarentzat osasungarria den gantz motatzat hartzen dira, kolesterol-maila totala murrizten baitute, kolesterola (LDLc) deituz eta ona handituz (HDLc).

Huren gantz-osaera oso bestelakoa da, baina bihotzerako osasungarria. Horietan, gantz-azido ugarienak omega-6 serieko poliinsaturatuak dira, hala nola azido linoleikoa (funtsezkoa), kolesterol totala murrizten baitute. Era berean, positiboak dira triglizerido plasmatikoen funtsezko murrizketaren ondorioak eta odola jariakorrago bihurtzeko gaitasuna, tronboak edo koaguluak sortzea saihestuz.

Hur-hortxata

Img
Hurak jateko modurik ohikoena aperitiboa, zurituak eta txigortuak dira. Fruitu lehor hori, hala ere, sukaldaritzako prestakin askoren funtsezko osagai gisa ere erabiltzen da, batez ere gozoki gisa, hala nola izozkiak, turroiak, txokolateak eta igurzteko pasta, hurak esne, kakao eta azukrearekin nahastuz. Hurrekin ere likoreak egiten dira.

Mihi birrinduak eta olioarekin nahasiak sukaldean erabiltzen dira saltsa hotzak egiteko, entsaladetan eta barazki-plateretan ontzeko, maionesa imitatuz. Saltsa beroak ere egin daitezke, ehizakiei eta zapore leuneko arrain zuriei laguntzeko.

Fruitu horiek hortxata egiteko ere erabiltzen dira. Errezeta sinplea da, baina denbora behar du, hurrek 8-10 orduz egon behar baitute uretan. Denbora hori igaro ondoren, fruituak birrindu egiten dira pasta bat lortu arte, eta pasta horretan ura gehitzen da. Errezetategiek 30 g hurreko baso bat ur gehitzea iradokitzen dute. Bi ordu geroago, iragazgailu batetik pasatzen da, ateratzen den edaria (hur-hortxata) ahalik eta garbien gera dadin.

Hona hemen hurrekin errezetak egiteko iradokizunak:

-Hur-kanutak
-Huraz estalitako txokolatezko trufak

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak