Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Urria: usakala

Usakala edo japuta merkatu freskoan egoten den arrain erdi-koipetsua da.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2005eko azaroaren 02a

Japoniari palometa beltza, gaztainondoa edo zapataria ere deitzen zaio. Bramidoen familiakoa da, sumformeen ordenaren barruan. Japuta urte osoan egoten da merkatuan, baina udaberrian eskaintza jaitsi egiten da.

Propietate elikagarriak

Usoa arrain erdi-koipetsua da, jan daitekeen 100 gramo bakoitzeko 5 g gantz baititu. Arrain askok baino proteina gehiago ditu. Gainera, proteina horiek balio biologiko handikoak dira, funtsezko aminoazido guztiak baitituzte. Usoak ere hainbat bitamina eta mineral ditu. Bitaminetako batzuk B taldekoak dira, hala nola B3 eta B12 bitaminak. B3 bitaminaren batez besteko edukia du, beste arrain batzuen kopuruarekin alderatuz gero. Bitamina horrek makronutrienteek (karbohidratoak, proteinak eta gantzak) duten energiaren aprobetxamenduan, hormona sexualen ekoizpenean eta glukogenoaren sintesian (gibeleko eta muskuluko glukosa-erreserba) parte hartzen du.


Usategian, B12 bitamina kantitate handitan dago, arrautzek eta haragien zati handi batek dutena baino gehiago duelako, animalia-jatorriko elikagaiak baitira, bitamina horren iturri natural esklusiboa. B12 bitaminak eginkizun garrantzitsuak ditu, bere ekarpen egokia ezinbestekoa baita globulu gorriak heltzeko, material genetikoa eratzeko eta neuronek ongi funtzionatzeko.


Gainera, usoak bitamina liposolubleak ere baditu (gantzetan disolbagarriak), hala nola A eta D bitaminak, batez ere gibelean eta muskuluetan metatzen direnak. A bitaminak mukosak, azala eta gorputzeko beste ehun batzuk mantentzen, hazten eta konpontzen laguntzen du. Gainera, infekzioei aurre egiten laguntzen du, eta beharrezkoa da nerbio-sistema garatzeko eta gauez ikusteko. Hezur-hazkundean ere parte hartzen du, eta gibeleko entzimen eta hormona sexual eta suprarrenalen produkzioan parte hartzen du. Bestalde, D bitaminak kaltzioa xurgatzen eta hezurretan metatzen laguntzen du, eta odoleko kaltzio-maila ere erregulatzen du.


Mineralei dagokienez, magnesioa, potasioa eta fosforoa dira nagusi. Magnesio- eta fosforo-edukia ertaina da gainerako arrainekin alderatuz gero; potasioa, berriz, arrain gehienetan baino handiagoa da. Mineral hori beharrezkoa da nerbio-sistemaren funtzionamendurako eta muskulu-jarduerarako. Gainera, zelula barruko eta kanpoko uraren orekan parte hartzen du.

Nola prestatu

Usoa, normalean, merkatu freskoan egoten da, baina kontserban edo ketuan ere eros daiteke. Haragia nahiko zaporetsua da, baina, urteak joan ahala, arrain horrek gero eta jarraitzaile gutxiago ditu. Hala ere, Galizian asko kontsumitzen da oraindik. Establezimendu batzuetan, usoa xerratan prestatuta eta frijitzeko, arrautzaztatzeko, erretzeko edo plantxatik pasatzeko prest eros daiteke.


Sukaldean hasi aurretik, ezkatak kentzea gomendatzen da, haragia leunagoa eta jateko errazagoa izan dadin. Arrain honek hainbat jaki prestatzen ditu, eta erraz prestatzen da. Oso zapore ona du, eta elikagai ugari. Oso emaitza ona lor daiteke kipula eta piper gorri eta berdeekin lagunduta, edo, besterik gabe, zaporea nabarmentzen duten baratxuri eta pipermin pixka batekin. Tomate-saltsa ere egin daiteke, ardo zuri pixka batekin, krispetari bereizketa-ukitu bat emateko, edo tipularekin prestatzeko, oso zapore atsegina lortzeaz gain, usoa leuna eta mamitsua izan dadin.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak