Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Urritasun mineralak eta karranpak

Fruta eta barazki gutxiko dietek nutrizio-gabeziak eragin ditzakete, eta horiek eragin ditzakete muskulu-karranpak.

Img calambre pierna Irudia: gxianfu

Muskulu-uzkurdura ahalbidetzen duten nerbio eta muskuluetan parte hartzen duten mineralak eta bitaminak ezagutzeko aukerari esker, muskulu-kalanbreen tratamendu gisa erabil daitezke. Uzkurdura horiek ezin ditugu nahita kontrolatu, eta, gainera, mina eta mina ere izan ditzakete. Muskuluaren indarra agortzearen ondorioz gerta daitezke, muskulu-lan bizia eta jarraitua egiteagatik, nerbio-gaixotasunengatik edo nutrizio-urritasun espezifikoengatik.

Img calambreImagen: gxianfu

Mineralik (magnesioa edo potasioa, esaterako) eta B taldeko bitaminarik (B1 eta B3, esaterako) ez izateak eragina izaten du muskulu-karranparen intentsitatean. Batzuetan, dieta berrikustea eta mineral horietan aberatsak diren elikagaiak aukeratzea aski izaten da hobekuntza nabaritzeko. Beste batzuetan, mantenugai horien osagarri dietetikoa behar izaten da, ondoeza eragin dezan.

Elikadura eta muskulu-mugimenduak

Mayo Klinikak, AEBetako erakunde medikoak, honela definitzen du muskulu-karranpa bat: “muskulu baten edo gehiagoren bat-bateko eta nahigabeko uzkurdura, askotan mingarria eta, batzuetan, ezgaitzailea”. Nahiarekin neurririk hartu ezin ditugun uzkurdura horiek eta mina eragiten dutenak hainbat arrazoik eragiten dituzte: muskulu-nekeak, deshidratazioak edo tenperatura altuetan egindako kirolek, besteak beste.

Ohikoak dira idazteko erabiltzen den eskuko hatzetako karranpak edo hankako edo oinetako muskuluen gaineko gaueko karranpak.
Odol-fluxu desegokia, nerbioen konpresioak, hala nola ziatikak sortzen duena, eta dietan zenbait bitamina eta mineral ez izatea dira, besteak beste, gaitz horren eragile nagusiak. Bestalde, muskulu-karranpak gaixotasun neurologikoen, hormona-arazoen, diabetesaren, hipogluzemiaren edo anemiaren sintoma koadroaren parte dira. Sintoma horiek historia kliniko oso baten bidez baztertu beharko dira, ondoezak jarraitzen badu.

Magnesio urritasuna, ariketa gehiegi egiteagatik edo diuretikoak erabiltzeagatik, karranpa muskularren kausa ezaguna da.

Kaltzio baten garapenean parte hartzen duten mineral nagusiak sodioa, magnesioa, kaltzioa eta potasioa dira. Baina hauek ez dira muskulu-arazo honekin zerikusia duten elikagai bakarrak; B1 eta B3 bitaminek edo D eta E bitaminek ere eragina izan dute. Izan ere, zenbait azterketa zientifiko egiten ari dira karranpa muskularretan duten eragina aztertzeko.

Adibidez, Wisconsineko Unibertsitateko (AEB) ikertzaileak D bitaminaren eraginkortasuna aztertzen dute, agerpena atzeratzeko eta aldez aurretik kininaz tratatu diren adineko pertsonen kalanbreak gutxiagotzeko; orain arte eraginkor gisa agertu den baina segurtasun-profila zalantzan duen botika bakarra da. Proba klinikoak ere egiten ari dira Ontarioko (Kanada) Lawson Health Research Institute-en. Proba horien bidez, E bitaminaren osagarri eraginkorraren hipotesia frogatu nahi da, muskulu-karranpak tratatzeko, bereziki alboko esklerosi amiotrofikoa dutenak.

Magnesioa, potasioa eta kaltzioa, eztabaidagai

Vancouverreko British Columbia Kanadako Unibertsitatetik, magnesioak atsedenean dauden karranpetan duen zeregina ikertzen da. Mineral horrek pazienteetan duen nutrizio-egoera neurtzen da, eta magnesio-osagarriek atal mingarri horien arteko ongizatea luzatu dezaketen egiaztatzen da. Magnesioa kaltzioarekin, sodioarekin eta potasioarekin orekan mantendu behar den minerala da, sistema neuromuskularrak behar bezala funtziona dezan eta muskuluen nahi gabeko uzkurdurak saihesteko.

Magnesio urritasuna arazo horien kausa ezaguna da. Azken hamarkadetan literatura zientifikora igaro diren kasuetan, hala nola Kanadako Newfoundland-eko Trinity Medical Clinic-en egindako berrikusketan, hipomagnesemia-kausarik ohikoenak ariketa gehiegi egitea eta diuretikoak erabiltzea dira.
Gaur egun, zenbait ikerketa-zentrok konponbide alternatibo bat bilatzen dute kininaren ordez, albo-ondorioak dituelako, eta magnesioa terapia posible horren protagonista izateko hautagaia da.

Keele Unibertsitateko (Erresuma Batua) Medikuntza Geriatrikoko Saileko ikertzaileen arabera, badirudi mineral horren 300 miligramoko gehigarri batek muskulu-karranpak hobetu ditzakeela. Hala ere, “Medical Science Monitor” delakoan argitaratutako azterlanaren egileek diotenez, ikerketa gehiago egin behar dira magnesioarekin egindako osagarriak terapia baliagarri gisa laguntzeko.

Fruta, barazki eta barazki gutxi janez gero, potasio-urritasuna sortzen da maiz, eta, kasu larrietan, hipokalemia. Mineral horren nutrizio-egoera txarra izan daiteke muskulu-karranpak sortzeko beste arrazoi bat; izan ere, potasiorik ezak mintzaren potentzial elektrikoetan (muskulu-ekintzaren motorretan) aldaketak eragiten ditu, eta horiek ezin dute atsedena edo mugimendua zehaztu. Diuretikoak edo ohiko beherakoak ere potasio faltarekin eta kalanbreak agertzearekin lotuta daude.

Kaltzioarekin egindako osagarriak arrakasta pixka batekin erabili dira emakume haurdunen hanketako karranpak mineral horrekin tratatu dituzten ikerketetan. Hala ere, adituek iradokitzen dute ez litzatekeela zuhurra izango aurkikuntza horiek biztanleria osora estrapolatzea; izan ere, horri buruz ikerketa gutxi egin dira, eta ez dago ebidentzia zientifikorik mineral horren nutrizio-desoreka muskulu-arazoen arrazoi gisa identifikatzeko, eta, are gutxiago, kasu horietan laguntza baliozkotzat jotzeko.

KARRANPAK KIROLA EGIN ONDOREN

Tenperatura handiko ingurunean edozein kirol-jarduera gogotsu egin ondoren gertatzen diren nahi gabeko muskulu-espasmoak prebenitu egin daitezke. Ariketa fisikoa egitean izerdi gehiegi bota ondoren, elektrolitorik ez galtzea da gakoa, batez ere sodiorik.

Intentsitate handiko jarduera baten ondoren urarekin bakarrik birhidratatzen diren kirolariek ez dituzte beren galera mineralak berrezartzen, eta, beraz, hiponatremia izan dezakete, karranpak eragiten dituena. Halakoetan, izerdiagatik galtzen diren mantenugaien konbinazio egokia duten edari isotonikoak hartzea nahikoa izaten da galerak konpentsatzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak