Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Urte Berria, dieta berria: bost helburu osasuntsu 2013

Urte-hasiera une egokia da ohitura dietetikoak hobetzeko eta osasuna eta ongizatea elikatzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2013ko urtarrilaren 01a

Img frutos bosque
Irudia: Natalie Maynor

1. Osasuna hobetzea, baina ez gehigarri dietetikoen bidez

Dieta osasungarria ez bada, ez da inoiz “orekatu” ahal izango bitamina, mineral, antioxidatzaile edo belar-dendako produktuen bidez. Baina ez hori bakarrik: produktu hauek kontsumitzea kaltegarria izan daiteke bi arrazoirengatik:

  • Batetik, kontsumitzen ditugunean, oro har, bizimodu osasungarri bati jarraitzea garrantzitsua dela (modu inkontzientean). Baliteke hori gertatzea segurtasun-sentsazio faltsuaren ondorioz, kasu horiek “talismanak” direlako.
  • Bigarren arrazoia da zenbait azterlanek erakutsi dutela gehigarri horietako asko ez direla beti seguruak. Ameriketako Estatu Batuetako Gehigarri Dietetikoen Bulegoak argi eta garbi adierazi zuen 2011ko otsailean, gehigarri askok “gorputzean eragin handia izan dezaketen osagai aktiboak” dauzkatela, eta sendagile bat errezetatu duten medikamentu batzuekin interakzioan aritzen direla, arazoak sor ditzaten. Beraz, “erne egon behar da beti, espero ez diren albo-ondorioak gerta daitezkeelako”.

Ildo horretan, azken 20 urteetako azterketa zientifikoen azterketa sakona egin da Annual Review of Nutrition aldizkarian argitaratu den azken 20 urteetan, eta ez da gomendatzen minbizia prebenitzeko nutrizio-osagarriak erabiltzea.

2. Elikagaiak jatea, “elikadura-adierazpen” gisa

Elikagaiak ikusezinak diren arren (edo ia), gaur egun elikagai askoren publizitatea apaintzen dute. Orain dela urte batzuk ez zeuden “omega-3” edo “magnesio ugariko” esamoldeak letra larriz daude orain produktu-sorta zabal batean. Horrela, “ikusgaia” (hau da, elikagaia) ez dela garrantzitsua ulertuko dugu, baizik eta funtsezkoa da “indize gluzemiko”, “zuntz disolbaezin” edo “limoi-triteroen ditu” bezalako adierazpen enigmatikoen atzean.

Ez da gauza bera “gantz saturatuetan elikagai urriak hartzea” iradokitzen diguten “hestebeteak gutxiago hartzea” edo “opilgintza gutxiago hartzea” (etxekoa edo industriala). “Gantz saturatu gutxiko elikagaia” esaldia, berriz, alferrikako elikagaien dozenaka etiketetan agertzen da, ez dira beharrezkoak eta, are okerrago, azukre eta gatz ugari dute. Hori guztia, gainera, legearen barruan. 2011ko apirilean, aditu-talde batek aztertu zuen zer ebidentzia zientifiko dagoen gantz saturatuak eta horiek bihotz-hodietako gaixotasunarekin duten harremana hartzeari buruz. Hori egin ondoren, American Journal of Clinical Nutrition aldizkarian argitaratu zuen gaixotasun kardiobaskularrari buruzko elikagai jakin batzuen eragina ezin dela bakarrik esan gantz-azido saturatuen edukia dela eta. Elikagaietan oinarritutako gomendioak elikagaietan oinarritutako aholkuak baino erabilgarriagoak direla ere azpimarratu zuen.

3. Dieta osasungarrian sinetsi, ez “superelikagaietan”

Ez dago elikagai batzuen osaera nutrizional “berezia”, elikadura insanoa orekatzeko

Elikagaiak, esan bezala, mantenugai isolatuak baino garrantzitsuagoak dira. Baina horrek beste hausnarketa batera garamatza, ba al dago superelikagairik? Maria Modera dietista-nutrizionistarentzat, “superelikagaiei” egozten zaizkien propietate miragarriak (terapeutikoak, anientxokoak, argaltzeko modukoak…) ez dira azterketa zorrotzetan oinarritzen.

Frank Hu nutrizio- eta epidemiologia-katedradunak, bere arloan munduko aditu handienetakoa den Frank Hu-k, honako esaldi honetan laburtu zuen alderdi hori, Zirkulation aldizkarian argitaratua: “Elikagaiek edo osagai indibidualek (funtzionalak izan ala ez) osasunean duten eragin onuragarriak apalak dira, batez ere, mendebaldeko biztanleen ohiko elikadura-ereduaren aldaketa orokorrarekin alderatuz gero”. Ez dago elikagai zehatzik, eta, laburbilduz, elikadura-osaera “berezia” du, elikadura insanoa orekatzeko.

4. “Dieta anitza” edo “denetarik jatea” kontzeptuaz mesfidantzarik ez

Superelikagairik ez badago, zentzuzkoa litzateke pentsatzea aukera egokiena dieta anitza jarraitzea dela. Baina, hala al da? Europako Batzordearen inkesta horrek erakutsi zuen europarrentzat dieta osasungarria, batez ere, “dieta askotarikoa” dela. Hala ere, “denetarik jatea” kontzeptu ezagunak, gaur egungo testuinguruan baino arazo gehiago ekar diezazkiguke, eta, gainera, jakiaz gain, “substantzia jangarri” ugari eskaintzen dizkigu, kaloria ugari dituztenak, baina ez oso elikagarriak. 2010ean, Maite Zudaire dietista-nutrizionistak gai horri heldu zion EROSKI CONSUMErek argitaratutako artikulu interesgarri batean.

2001ean, 2003an, 2006an eta 2011n argitaratutako azterketen arabera, zenbat eta barietate dietetikoa handiagoa izan, orduan eta handiagoa da obesitatea izateko arriskua. Bestela esanda, jaten ditugun elikagaiak aldatzea zentzuzko aholkua da, baina ez da “denetik jatea eta zenbat eta bariatuagoa izan”. hobeto”. Osasunaren Mundu Erakundeak “barietate” kontzeptua sortu du dieta osasuntsua definitzeko, nahiz eta oso testuinguru mugatuan egin: “Egin ezazu jatorrizko elikagaietan oinarritutako dieta elikagarria, batez ere landare jatorriko elikagaietan oinarritua”.

5. Landare-jatorriko elikagai gehiago kontsumitzea (edo animalia-jatorrikoak)

American Journal of Clinical Nutrition aldizkariko artikulu horrek, elikagaiek nutrienteen aurrean duten garrantzian eragiteaz gain, esan du “dieta osasungarriaren eredu bat landare jatorriko elikagaietan oinarritzen dela”. Ikuspuntu hori bat dator giza elikadurarekin zerikusia duten elkarte guztienarekin. Adibide bat da erreferentziazko azken gida dietetikoaren laburpen exekutiboa, eta Cochrane zentro ospetsuaren parte-hartzea izan zuen. Bertan, aholku hau ageri da: “Aldatu elikadura-eredua landare-jatorriko elikagaietan oinarritutako dieta baterantz, barazkiak, lekale lehor egosiak, frutak, labore integralak, fruitu lehorrak eta haziak bustitzeko”.

Ez da harritzekoa, beraz, begetarianoek (Annals of Nutrition& Metabolism) orain arte argitaratu duten azterketa zorrotzena agerian uztea begetarianoek hiltzeko arrisku txikiagoa dutela bihotzeko gaixotasun iskemikoagatik edo minbiziagatik hiltzeko.

Sakelako elikadura-aholkuak beti eskura izateko

Gure dieta modu osasungarrian fokatzeko kontuan hartu behar diren beste helburu batzuk hauek dira: gatz gutxiago hartzea (hartzen den gatz gehiena ogiarekin, gaztekin, hestebeteekin eta aurrez prestatutako produktuekin), edari azukretsu gutxiago hartzea, alkohol gutxiago hartzea edo esneki gaingabetuak lehenestea. Aholku horiek bateragarriak dira dieta osasungarria egiteko bost helbururekin. Osasuna eta ongizatea zaintzeko, ordea, ezin da ahaztu OMEk 2007an eskaini zuen datu erabakigarria: ariketa fisikoa egiten duten pertsonek hobetu egiten dituzte elikatzeko ohiturak, eta dieta osasungarria egiten dutenek ariketa fisiko gehiago egiten dute. Zer agertu zen lehenago, arrautza edo oiloa?

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak