Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Uste duzun bezain ondo jaten duzu?

Gure elikadura osasungarria den jakiteko galdetegi erraz bat

“Guk ondo jaten dugu”. “Etxean oso osasuntsu prestatzen dugu”. “Asko zaintzen dut jakietan”. “Isats oso gatz gutxirekin”. Nork ez du esan edo entzun honelako esaldirik? Segur aski, guztiok aipatu ditugu gure dieta-ohiturak lagunekin edo senideekin, eta, are gehiago, aholkuak eman ditugu ildoa eta osasuna zaintzeko. Elikadurari buruz hitz egiten dugunean eta estilo horren adierazpenak egiten ditugunean, ziur gaude gure dieta espero bezain osasuntsua dela, gure ohiturak osasungarriak direla eta “apetatsuak” salbuespenak direla. Baina, egia esan, hala da? Hurrengo artikuluan, uste bezain ondo jaten dugun jakiteko galdera-sorta erraz bat proposatzen dugu.

Irudia: stevano vicigor

Bisitariak noizean behin edo gure dietan infiltratuta?

Irudia: Iulia ia

Elikadurak ez du miraririk egiten, baina aldea egiten du. Adibidez, ez dago minbizia sendatzen duen elikagairik, baina badira gaixotasun hori prebenitzen laguntzen dutenak eta beste asko. Dieta miragarriez gain, metodo magikoak, elikagai funtzionalak edo piluletan (eta asko) populaziora nahasten diren elikagai funtzionalak (eta asko), ia denok dakigu ohitura dietetikoek osasuna baldintzatzen dutela hein handi batean. Kausalitate-harremana oso argia da, nahiz eta ondorioak ez diren epe laburrean ikusten, denborarekin baizik. Proiektu garrantzitsu gehienetan bezala, osasuna elikatzearekin hobetzeko, konstanteak izan behar dute.

Konstanteak gara? Seguru asko, pertsona askok esango dute baietz, dieta osasungarria dela eta ez dakitela elikagaiak (oso kalorikoak eta gantzatsuak, baina nutrizio gutxikoak) oso gutxitan agertzen direla mahaian. "Egun bat da" edo "Behin baino gehiagotan jaten dugu", esaten du noizean behin gutizia horiek. Kontua zera da: uste dugun bezain zirkunstantzialak diren edo hautematen dugun gure dietan gehiago agertzen diren zehaztea. Askotan, ez gara jabetzen ez dela salbuespena, araua baizik.

Ondo jaten duzu? Hamar galdera, jakiteko

Ondoren, hamar galdera egingo dira. Ez datoz zientzia-batzorde batek baliozkotutako galdetegi batetik, baina zintzotasunez erantzutea komeni da. Ematen diren erantzunak lagungarri izan daitezke gure ohiturak dieta osasungarriaren eredu batera hurbiltzen diren edo ez ulertzeko.

  • 1. Azukre asko jaten duzu? Adituen batzordeek gomendatzen dute edari azukredunak saihestea, gizentasuna sustatzeko duten zereginagatik. Hala ere, espainiar askok egunerokotasunean sartzen dituzte. Opilak ere asko ematen dituzte (galletak, adibidez), gozotegia, izozkiak eta esneki postreak.
  • 2. Hartune integralak? Oso komenigarria da arroz zuria bere bertsio integralarekin ordezkatzea, irin zuria integralarekin (horrek ogia edo pasta barne hartzen du) eta, askotan, zereal integralak (kinoa edo mueslian daudenak, azukrerik gabe) hartzea. Integralen onurak ebaluatu dituen azken azterketetako bat International Journal of Clinical and Experimental Medicine aldizkarian argitaratu zen irailaren 15ean, eta ondorio hau atera du: "integralak asko kontsumitzeak eragin babeslea du garuneko hodietako istripuan".
  • 3. Egunean 20 gramo haragi prozesatu baino gutxiago hartzen duzu? Espainian, egunean 35 bat gramo haragi prozesatu hartzen dira (urdaiazpikoa, txorizoa, indioilar-xerrak, etab.). ), 20 gramo baino gehiago izan behar ez direnean, "Haragi gorriak eta prozesatuak jan ditzakegu edo ezin dugu jan" artikuluan aztertu zen bezala? 'Osasunaren Mundu Erakundearen (OME) gomendio berrienen ondoren argitaratua.
  • 4. Astean 500 gramo haragi gorri baino gutxiago hartzen duzu? Minbizia Ikertzeko Mundu Funtsak gomendatzen du indibiduo bakoitzak astean 500 gramo haragi gorri baino gehiago ez jatea, kolon eta ondesteko minbizian izan dezakeen eragina dela eta. Erakunde horrek berak uste du haragi horien populazioaren batez besteko kopuruak ez lukeela astean 300 gramo baino gehiago izan behar, lehen aipatutako testuan adierazi bezala. Adibidez, 200 gramo inguru pisatzen du, eta xerra edo txahal-azpizun batek 95 gramo pisatzen du.
  • 5. Egunero bost anoa jaten dituzu fruta eta barazkietan? Herritar gehienek uste dute "bost fruta eta barazki anoa egunean" kontzeptua gehieneko muga bati dagokiola, kontrakoa gertatzen denean. 'Zenbat da fruta eta barazkien anoa?' artikuluan gai hori zabaldu egiten da, eta behin eta berriz azpimarratzen da fruta fresko bati ezin zaiola zuku bat parekatu, nahiz eta etxekoa izan.
  • 6. Zure elikaduran lekaleak eta fruitu lehorrak egotea lehenesten duzu?
    Nutrizioaren inguruko adostasun zientifikoetan gero eta ohikoagoa da haragi edo arrainekin egindako bigarren platera ordezkatzea lekaleen bidez egindako errezeten bidez. Normala da, lekaleen hartzea eta gaixotasun kronikoen prebentzioa lotzen dituzten ikerketak nahiko eztabaidaezinak baitira. Fruitu lehorrei dagokienez, ez dago arrazoirik, kaloria asko dituelako, eta, egia esan, maiz hartzeak onurak baino ez ditu ekartzen.
  • 7. Badakizu "zenbat eta alkohol gutxiago, hobeto"? Espainian kaloria gehiago hartzen dira edari alkoholdunen bidez lekaleekin baino, eta horrek kezka handia sortzen die osasun-agintariei. Ongi diseinatutako populazio-azterketek argi erakusten dute ezin dela onurarik eman alkohola edatean, eta, gainera, gaixotasun-zerrenda luze batean hartu behar duela parte, koloneko edo bularreko minbizia, adibidez.
  • 8. Mesfidantzarik al duzu "dieta miragarrietatik"? Izan ere, pisua galtzeko, osasuna irabazteko edo gaixotasun bat hobetzeko, dieta "abizendun" bakar batek ere ez du izango epe laburreko eta ahaleginik gabeko onurarik, eta horixe agintzen dute modan dauden dietek. Arrazoi askorengatik alde batera uztea komeni da: arazo psikologikoak sor ditzakete, obesitate-arriskua areagotu egiten dute ("yosó efektua" deitzen zaielako), eta ahulago bihurtzen gaituzte engainatu egiten dutelako; izan ere, promesa-eraginkortasun handiko tratamenduetan mesfidantza sortzen dute.
  • 9. Errazioaren tamaina zaintzen duzu? Zenbat eta handiagoa izan zerbitzatzen diguten edo zerbitzatzen diguten elikagaien errazioaren tamaina, orduan eta gehiago irensten da. Horixe ondorioztatzen dute azterketa zientifiko zorrotzek, eta hori oso kontuan hartu behar da gurea bezalako ingurune batean; izan ere, elikagai ugari izaten dira noiznahi, eta horietako asko elikadura-kalitate eskasekoak dira, eta XXL formatuan aurkezten dira.
  • 10. Sukaldeak zuk aurrez prestatuak? Aurrez prestatutako jakiak jateak, gatza gehiegi hartzeak (gure bihotz-hodietako arriskua areagotuko duenak) ez du sukaldean ikastea galarazten, eta hori funtsezkoa da dieta osasungarria egiteko, osasungarria izateaz gain ahosabaian atsegina izan dadin.

Ez gara jabetzen "nutrizio errealitateaz"

Irudia: vankad

Galderak -eta, batez ere, erantzunak- asko ematen dute zer pentsatu, batez ere badakigulako badakigunaren, egiten dugunaren eta egin dugunaren artean distantzia handia dagoela. Populaziodun azterlanetatik, berriz, behin eta berriz esaten dute ez gaudela dieta osasuntsuaren atzetik.

Adibide gisa, EROSKI CONSUMErek duela gutxi egindako inkesta batek erakutsi zuenez, gurasoen edo zaintzaileen %90ek uste du haurrak behar bezala elikatzen direla, eta haur horiek dieta eredu bat jarraitzen dute, eta hori ez da osasungarria. Espainiako haurren elikadurak hobetu egin behar du 'Hobetu egin behar du' artikuluan zundaketa horren emaitzak, eta azaldu zen haurren dietan azukre gehiegi dagoela, fruta eta barazki gutxi, elikagai gehiegi ez daudela soberan eta labore integral gutxi. Hori oso kezkagarria da, kaloria gutxi batzuk haurren gizentasun tasekin lotuta baitaude.

Emaitza horiek helduen dietara estrapola daitezke: gehienok jakin badakigu dieta osasungarria egiteak duen garrantziaz, eta "dieta mediterraneoa" ere egiten dugula uste dugu, baina, "Elikadura txarra, gure elikagai osasungarrien kontsumoa gainditzen du" artikuluan zabaldu zen bezala. Adibidez, urtean 80 eta 90 kilo elikagai ultraprozesatu hartzen dira urtean. Datu hori, 2015eko Elikaduraren Txosten Orokorrean jasotakoa, artikulu batean sartu zen. Artikulu horren izenburua gure elikadura-patroiaren errealitatearen arrasto bat da: 'Hiru pertsonatik batek dieta ausarta egiten du'. Horrela, "ongi jatea" esaten dugunean, galdera hau egin daiteke: norekin ari gara konparatzen?

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak