Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Yo-yo efektutik ihes egiteko hiru arrazoi

Dieta zorrotzegiak eta dieta miragarriak ez dira eraginkorrak, eta yo-efektu ospetsua jasaten dute, osasunerako oso kaltegarria

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2013ko apirilaren 23a
img_perder peso1 listp

Dieta zorrotza eginez pisua galtzea. Aurreko ohituretara itzultzea. Galdutako pisua berreskuratu. Hasi baino lehen gehiago pisatzea. Dieta zorrotzera itzuli. Bost urrats horiek “yoyó efektua” izeneko azidoaldiaren oinarria dira (ingelesez weight cycling), eta fenomeno hori oso ezaguna da dietetikaren arloan. Famak, ordea, ez die erantzuten profesional sanitarioek jasotzen dituzten pozoiei, baizik eta haien ondorio negatiboei, gorputzaren pisuaren kontrolean eta, are gehiago, osasunari dagokionez. Izan ere, azterketa berri batek gizentasunean adituak diren adituen beldurrak berretsi ditu. Ondoren, yo-efektutik ihes egiteko hiru pisu-arrazoi azalduko ditugu.

Img perder peso1
Irudia: David Holt London

Argaltzeko eta yo-yo-efektua eragiteko dieta magikoak: zergatik saihestu

Dietista-nutrizionistetara joaten diren pazienteen artean, ‘dieters’ izeneko talde bat dago. Angizismo horrek erreferentzia egiten die desorekatuak izan ohi diren eta aldizka mota guztietako erregimenak egiten dituzten pertsonei. Beren gorputzak ohiko moduan hartzen dituen gehiegikeriak “konpentsatzeko” jarraitzen dute, baina, batez ere, beren gorputzean bidegabe pilatu diren kiloak galtzeko helburuarekin. Praktika hori ez onartzeko arrazoi asko egon arren, kontuan hartu behar dira ondoren azaltzen diren hiru horiek.

1. Dieta zorrotzak ez dira eraginkorrak

Autoaren motorra zenbat eta indar handiagoz jo, orduan eta gehiago hondatzen dira osagaiak. Beraz, maiz zapaltzen bada, autoak gero eta okerrago funtzionatuko du. Halako zerbait gertatzen da gorputz-pisuaren kontrolarekin, gure organismoan dieta zorrotzik egiten ez badugu. Zenbat eta erregimen larri gehiago izan, orduan eta zailagoa izango da baskularen orratza kontrolatzea, metabolismoa “ahuldu” eta gero eta okerrago erantzuten baitio edozein estrategia dietetikori.

Yoyo efektuaren tranpan erortzen denak, inoiz egin ez duenak pisua hartzeko arrisku handiagoa du

Eskoziako Sare Internazionalak Praktika Klinikorako Gidei buruz egindako dokumentu batek adierazi zuen 2010. urtean eragin handiagoa duela 4-6 urte bitarteko pisu asko irabazteko (pisuaren irabazia hasieran, zikloaren hasiera berri baten ondoren), eta horrek arrisku handiagoa duela inoiz “dieta” egin duenak baino pisu handiagoa izateko. Hau da, pisua berreskuratzen dugu, eta kilo batzuk eramaten ditugu “saria”; ez da batere gomendagarria.

2. Yosy-ak osasuna arriskuan jarri zuen

Yoyo efektuari esker, pisua azkar jaisten da. American Oesdity Treatment Association ospetsuari buruzko iritzia jakin behar da; izan ere, pazientearen eskubideei buruzko gutunean zehazten denez, “pazienteek eskubidea dute pisua azkar galdu ahal izateko osasun-arazo larriak eragin ditzaten”. Arazo horien artean hipertentsioa dago, baina baita behazun-harriak ere, eta baita garaiz hiltzeko arrisku handiagoa ere, obesitatearen prebentziorako eta tratamendurako gida garrantzitsu baten arabera.

The Journals of Gerontology aldizkarian argitaratu den ikerketa berri batek egiaztatu du yoyo efektua arriskutsua dela osasunerako. Azterketa hau menopausia ondoko emakumeetan zentratu zen; izan ere, erregimenak egiteko oso joera handia zuen, urteak igaro ahala pisua irabazi baitzuen. Hamazazpi hilabeteko jarraipena egin ondoren, ikertzaileek egiaztatu zuten hasierako galeraren ondoren pisua irabaziz gero, kolesterola, triglizeridoak, glukosa eta intsulina handitu egiten direla. Ikerketaren ondorioa izan da “menopausia osteko emakumeetan, nahita hartutako galera baten ondoren ere pisua hein batean berreskuratzea bihotz-hodietako arriskua areagotzearekin lotzen dela”. Ikerketaren lehen sinatzaile Daniel Beaversek azpimarratu zuen pisua galdu ondoren pisua berreskuratu zuten emakumeetan arrisku faktore batzuk galdu egin zirela galera horren aurretik.

3.Pisua ezin da kontrolatu, ongi jaten ikasi gabe.

Bistakoa badirudi ere, dieters asko ez dira konturatzen bizikletan ibiltzen ikasteko bizikleta batean ibili behar dela, eta ez patinete batean, modu osasungarrian jaten ikasteko (pisua kontrolatzeko funtsezko betekizuna), modu osasungarrian elikatu behar da. Edozein errutinak gutxieneko epe bat behar du arrakasta izateko, eta horregatik konstantzia da edozein osasun-ohitura barneratzeko giltzarrietako bat.

Dieta zorrotza, erregimen larria edo, denbora gutxian pisua galtzeko dieta miragarria, ez da alferrik galtzen argaltzeko, pisua galtzeko epe luzeko Elikadura Batzordeak aitortzen duen bezala, pisua galtzen laguntzen duen dieta zorrotzari esker. Hezteak ez du hezten, logikoa denez. Kontuan izan behar da, gaixotasunak kontrolatzeko eta prebenitzeko zentroek adierazten duten bezala, pisu osasuntsua “ez dela dieta bat, bizimodu bat baizik”.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak