Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zainzuriak: freskagarriak eta zuntz ugarikoak

Apirilean eta maiatzean, zainzuriak unerik onenean daude

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2004ko apirilaren 05a

Izen zientifikoa eta familia:

Zainzuriak,
Asparagus officinalis, zainzuriaren zurtoin gazte eta samurrak dira,
liliazeoen familiako landare belarkara. Familia horretakoak dira
beste landare batzuk ere, hala nola kipulak eta porruak. Zainzuriak,
ordea, ez du haien antzik, eta ez du zapore bera.

Denboraldia eta laborantza-eremuak:

Berotegiko laboreei esker, merkatuak zainzuriak eskaintzen
ditu urte
osoan, baina apiriletik maiatzera bitartean
izaten da garairik onena. Gainera, nekazaritzako elikagaien industriak kontserbako zainzurien
ekoizpenean lan egiten du, kontsumitzaileak asko eskatzen baitu.
Gaur
egun, landare hori mundu osoko eskualde epeletan landatzen da, eta Italia, Frantzia eta Alemania dira herrialde ekoizle nagusiak.

Barietate nagusiak: zuriak eta berdeak

Bi zainzuri mota daude nagusiki: zuria eta berdea.

* Zainzuri zuria lur azpian hazten da, eta, beraz, eguzki-argirik jasotzen ez
duenez, ez du klorofila garatzen, landareen kolore
berdearen erantzule den pigmentu naturala.
* Zainzuri berdeari zainzuri beltza, mikatza edo gari-zainzuria
ere deitzen zaio. Eguzkiaren argiarekin kontaktuan hazten denez, klorofila garatu egiten
da, eta zainzuri mota horri kolore berde
bereizgarria ematen dio. Zainzuri hauek oso preziatuak dira,
bai zaporea dutelako, bai
merkatuan eskuragarri dauden garaiagatik (azaroa eta martxoa bitartean).
Zainzuriak ere kalibrearen arabera sailka
daitezke. Horrela bereizten dira zainzuri estragogorrak (14-19 milimetro),
lodiak (11-14 milimetro), ertainak (9-11 milimetro)
eta meheak (“9 milimetro”). Baina, gainera, zainzurien kategoriak ere bereiz daitezke, uhertasuna, kolorea edo piezen uniformetasuna kontuan hartuta. Horrela, zainzuriak kategoria hauetan sailkatzen dira: Estra, Lehena eta Bigarrena.

Propietate elikagarriak

Zainzuri freskoak batez ere urez osatuta daude.Oso
azukre eta koipe gutxi dute, eta proteina
gutxi izan arren, mantenugai horretan
aberatsenak diren barazkiak dira. Gainera, zuntz asko dute,
eta, beraz, idorreriaren tratamenduan, zainzuria elikagai ezin hobea
da. Bitamina-edukiari dagokionez, folatoak, A probitamina (beta-karotenoa) eta
C eta E bitaminak
nabarmentzen dira. Folatoak izan ezik, gainerakoek eragin antioxidatzaile handia
dute.
B multzoko beste bitamina batzuk ere badaude, hala nola B1, B2, B3 eta B6. Mineralen edukiari dagokionez, zainzuriek potasio-, burdina- eta
fosforo-kantitate handiak dituzte, eta proportzio txikiagoan,
kaltzio- eta magnesio-kantitateak. Esan beharra dago zainzurietako kaltzioa eta
burdina ez direla ia asimilatzen mineral horien iturritzat jotzen diren animalia-jatorriko
beste elikagai batzuekin,
eta, beraz, ez dutela garrantzi elikagarririk. Bestalde, kontserbako zainzurien
kasuan, mineral-edukia freskoena baino txikiagoa
dela ikus daiteke, sodioa izan ezik. Sodioaren presentzia handitu egiten da, kontserbatzaile gisa gatza (sodio kloruroa)
gehitzen baita.

Konposizio-taula (100 g zati
jangarri):

Energia (Kcal)
Proteinak (g)
Karbohidratoak (g)
Zuntza (g)
Potasioa (mg)
Freskoa
18:00
2,9
1,7
1,5
207
Kontserba
23
1,9
3,4
1.
160
Sodioa (mg)
Fosforoa (mg)
A bitamina (mcg Eq. erretinola)
Folatoak (mcg)
C bitamina (mg)
Freskoa
3.-
59
53
113
21,6 €
Kontserba
236
43
47,5
30
1.-

mcg= mikrogramoak.

Kontsumoaren abantailak eta eragozpenak

Kaloria gutxi duenez,
ur proportzio handia duelako eta elikagai energetiko gutxi dituelako, zainzuria
elikagai egokia da dieta hipokalorikoetan sartzeko. Zuntz
asko duenez, asetasun-sentsazioa ematen du kontsumitu ondoren, eta
horrek gosea murrizten du. Gainera, oso elikagai freskagarria
denez, ezin hobea da entsalada zaporetsuak egiteko eta,
hala, organismoa hidratatzen laguntzeko. Zainzuriek eragin antioxidatzailea duten substantziak
dituzte, lignanoak, C, E bitaminak eta A probitamina, hain
zuzen, eta jakina da gaitz kardiobaskularren,
endekapenezkoen eta baita minbiziaren arriskua murrizten laguntzen dutela. Potasio ugari eta sodio gutxi duten
elikagaiak direnez (kontserbak izan
ezik), zainzuri freskoek jarduera diuretikoa dute,
eta, horren ondorioz, organismoaren gehiegizko likidoak kanporatzen dira.Onuragarriak
dira hipertentsioa, likido-atxikipena
eta giltzurrun-kalkuluak gertatzen direnean (azido urikoaren gatzak izan ezik, purina-iturri baitira);
izan ere, gernu-ekoizpena handituta dagoenez, likidoez gain, bertan disolbatutako hondakinak ere kanporatzen
dira.
Kontserbako zainzurien kasuan,
gatz asko dutenez, galdu egiten dute haien eragin diuretikoa, eta, beraz,
ez da komeni horiek kontsumitzea hipertentsioa eta likidoen atxikipena gertatzen
direnean. Bestalde, zainzuriak purina ugari ditu,
eta horiek azido uriko bihurtzen dira organismoan.
Hiperurizemia, hezueria eta giltzurrun-litiasia azido urikoaren gatzen bidez izanez gero, neurriz
kontsumitu behar dira, baina botikek dietako purinek baino
garrantzi handiagoa dute gaixotasun horien tratamenduan.

Kalitate irizpideak erosketan eta kontserbazioan

Zainzuri freskoak erostean, punta itxi eta trinkoak, zurtoin zuzen eta irmokoak eta kolore-aldaketarik gabeak
dituzten aleak hautatu behar dira.Kolpe edo maguldurak dituzten zainzuriak, orbanak dituztenak edo
intsektuek eraso egin dietenak baztertzea
komeni da.
Era berean,
zurtoinaren ezkaten artean lurrik ez duten aleak ez erostea gomendatzen da, gehiegizko garbiketa egin beharko baita, eta horrek elikagaiak
galtzea dakar. Zainzuri meheek ez dute
zertan lodiek baino leunagoak izan, batzuek zein besteek
zapore gozoa dute.Zainzuri freskoak behar bezala
kontserbatzeko eta,
hartara, haien ezaugarriei eusteko, trapu heze batekin bildu behar
dira, eta, hala, hozkailuan gorde daitezke 3 aste arte.Plastikozko poltsa batean
sartuz gero, 2 edo 3
egunera arte iraunen dute. Kontuan hartu behar
da denborarekin gogorrago bihurtzen direla; beraz, egokiena ahalik eta azkarren kontsumitzea
da.
Zainzuriak izozketa onartzen duten barazkiak dira, nahiz eta desizoztu
ondoren sendotasuna galtzen duten. Etxean behar bezala izozteko, garbitu eta ordenatu
egin behar dira, tamainaren arabera. Ondoren,
moztu oinarria eta bi minutuz galdarraztatu ale txikiak,
eta lau minutuz handienak.
Galdarraztatu eta berehala, ur oso hotzean sartzen dira 5 minutuz, eta izoztu daitezkeen
plastikozko poltsetan edo ontzi hermetikoetan sartzen dira, zainzurien artean espazio hutsik
gera ez dadin. Horrela, egoera onean mantentzen
dira urtebete arte.
Kontserbako zainzuriak, ordea, leku lehorrean gorde daitezke giro-tenperaturan
hainbat urtez.

Manipulazio higienikoa eta prestaketa

Zainzuri freskoak, oro har, egosita jaten dira. Horretarako,
lehenik garbitu eta puntatik oinarriraino zuritu behar dira. Egosteko, gatza, azukrea eta limoi-tanta batzuk gehitzen
zaizkio egoste-urari,
eta hobe da ontzi altu bat erabiltzea,
gorringoak urez estalita gera ez daitezen. Normalean 5
edo 10 minutuz irakiten da. Egosi ondoren, egosketa-salda berean hozten uztea komeni
da. Egositako, frijitutako,
txingarretan erretako, gainerretako… zapore leun eta delikatuaz goza daiteke. Zerbitzatzean, beroak edo epelak izatea gomendatzen da, hotzak
badaude
ez baita guztiz antzematen zaporea. Gari-zainzuriak
oso egokiak dira plantxan egiteko eta era askotako elikagaiekin prestatutako platerak
laguntzeko, hala nola haragia, arraina, arroza, pasta edo beste landare batzuk.
Batzuk edo besteak, entsalada hotz
edo epel ugariri erants dakizkioke, edo menestra nutritibo baten parte izan daitezke. Sofritoak ere
presta daitezke, eta arrautzarekin, txanpinoiekin,
urdaiazpikoarekin… edo arrainez eta itsaskiz bete. Barazki gozo horiek dastatzeko
modurik onenetako
bat ozpin-saltsarekin edo maionesa edo saltsa arrosa pixka batekin jatea da. Hobe da
saltsa zainzurien tenperatura berean egotea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak