Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zapore gozoaz gozatzea azukrerik gehitu gabe

Espezia jakin batzuk erabiltzea, elikagai gozoak hautatzea eta su baxuan egoste luzeak egitea oso erabilgarriak dira sukaldean zapore hori indartzeko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2010eko otsailaren 23a

Gozotasunaz gozatzeko lehen urratsa, azukrea eta azukredun postreak gehitu beharrik gabe, zapore hori menuko hainbat plateri ematea da, baita sutan, zopan, lehen eta bigarrenetan ere, ez postreetan bakarrik. Horretarako, zaporeak nahas daitezke espezien eta elikagaien hautaketa baten bidez, bai eta horien prestaketa zehatza ere. Hainbat gozagarri dauden arren, azukrea (sakarosa) da bai elikagaien industriak produktu gozoak egiteko gehien erabiltzen duen osagaia, bai kontsumitzaileek platerak gozatzeko gehien erabiltzen dutena. Hala ere, neurriz kanpo erabiliz gero, zapore gozoaren atalasea aldatu egiten da, eta, besteak beste, fruten berezko gustu hori zaporegabe gisa hautematen da.

Gozoak ez du “azukrea” edo “postrea” esan nahi

Zapore gozoa asko eta asko gustatzen da. Baina janaria prestatzean, funtsezkoa da elikagaien osaeraren ezaugarri bereziak ezagutzea, azukreei etekin handiagoa ateratzeko. Beste sukaldaritza-baliabide on bat gozotasuna ematen duten eta elikagaiaren zapore gozo naturala indartzen duten espeziak erabiltzen jakitea da, postreak ez diren beste plater batzuei eransteko.

  • Kanela, intxaur muskatua, kardamomoa, anisa, iltzea eta banilla bezalako espeziak erabiltzeak ez du zertan gozogintzan eta gozogintzan bakarrik erabili. Kanela gehitzeak zapore gozoa ematen die arrozari, oilaskoari, haragi erregosiari, txerri- edo arrain-solomoari, meroa bezala. Intxaur moskatuak, bexamelaren gozagarri nagusia izateaz gain, ukitu exotikoa ematen die entsaladei.

  • Erroko barazkiak (azenarioa eta txiribia, adibidez) eta biribila (erremolatxa eta tipula) gozoagoak dira, lurreko elikagaiak xurgatu eta azukre gisa asimilatzen baitituzte. Zapore hori gehiago nabaritzen da egosi ondoren. Zati txikitan moztutako eta su motelean prestatutako gisatuei gehitzeak zapore gozoa ematen die platerei.

  • Fruta lehortuek —mahaspasek, aran lehorrek eta orejoiek, esaterako—, osoak edo xehatuak izan, krema leun gisa edo hainbat plateretan (arkumea, untxia, arrozak edo entsaladak), zapore kontrapuntua ematen diete berez gaziak diren prestakinei. Zapore gozo naturala du, eta, ondorioz, ez du jakia postre gozo batez amaitu beharrik izaten.

  • Algarroboa txokolatearen ordez. Fruitu hori, kakaoa eta txokolatea ez bezala, gozoa da berez, eta eransten zaizkion errezetetan nabaritzen da zaporea. Gozotasun nabarmena, koipe gutxi eta substantzia estimulatzailerik batere ez duenez, txokolatearen ordezko ezin hobea da hala eskatzen duten errezetetan.

Gozotasun naturala: kozinatu luzeak

Sukaldaritza tradizionaleko plateretan, zapore sendo eta markatuak, gaziak (gatza, salda kontzentratuko pastillak), azidoak (ozpina, limoia), minak (piperrautsa, piperbeltza, pipermina, pipermina) edo biziak (baratxuriarena, adibidez) dituzten gozagarriak erabiltzen dira. “Alquimia en la cocina” liburuan, Montse Bradford-ek, elikadura eta energia-sukaldaritza sakon ezagutzen dituenak, sukaldeko zapore gozo naturala oso gutxi indartzen dela azpimarratzen du, hala nola “ozpin, gatz eta olio txorrotada on bat leka-plater bati gehitzean”, barazki horien gozotasun naturala desagerrarazteko (edo maskaratzeko) ohiko modu bat.

Elikagaien zapore gozoa hautemateko, heltze-une egokian aukeratu behar dira.

Adituak ohartarazi du ezen, hain zapore indartsuak haztatzearen ondorioz, gorputzak gozoa bilatzen duela irrikaz. Baina dastamen-papilen zapore-atalasea hain da handia, ez baitu gozo aurkitzen azenario egosi baten, ogi txigortu baten, leka edo fruta heldu baten zapore naturala, eta zapore gozo muturragoa behar du: azukrearena edo produktu azukredunak. Sukaldean, gozotasuna modu berean lortzen da, errezetei egoste-denbora luzeak aplikatuz eta mokadu bakoitza kontzienteki murtxikatuz.

Kozinatzeko denbora luze eta/edo sakonak, hala nola labekadak eta su motelean egosteak, karbohidrato ugariko elikagaiei aplikatuta, hala nola lekaleei, zerealei eta deribatuei, gozoagoak dira. Almidoia da osagai nagusia, eta beroaren eraginez, partikula txikiagoetan hidrolizatzen da: maltodextrinak, zapore gozoagoa dutenak. Frutetan, azukre sinpleak karamelatu egiten dira, eta gozotasuna handitu.

Murtxikatzeari eta karbohidratoak ptialinarekin edo listu-amilasarekin nahasteari esker (listuan ugari den entzima), almidoiaren zati bat maltodextrina bihurtzen da, eta gehiago nabaritzen da elikagai horien zapore gozoa.

Sasoiko elikagaiak

Elikagaien zapore gozoa hautemateko, nahikoa denbora eman behar da horiek leuntzeko, dastatzeko eta mastekatzeko, baina, horrez gain, une onenean hautatu behar dira, hau da, beren ekoizpen-denboraldi naturalean. Frutak erreferentziazko elikagai natural gozoak dira. Horretarako, fruta bakoitzak bere heltze-une egokian egon behar du, hau da, azukre naturalen (batez ere fruktosaren) kontzentrazio maximoan.

Hala ere, urteko edozein unetan fruta-barietate guztiak edo ia guztiak eskura izateak, ekoizpen-garai naturala edozein dela ere, azukreetan hain kontzentratuak ez izatea eragiten du. Udaberrikoak, hala nola fresak, gereziak, abrikotak edo melokotoiak, gozoenak dira, urtaroko beroa behar baitute ahalik eta gehien gozatzeko. Heltzean, handitu egiten da karbohidrato sinpleen edukia eta fruta helduen gozotasun tipikoa.

Aldi berean, azido organikoen kontzentrazioa murriztu egiten da, eta, ondorioz, zapore garratza eta astringentzia desagertzen dira, zapore suabearen eta fruta helduen gozotasun orekaren mesedetan. Denboralditik kanpo, aldatu egiten da frutaren osaera, eta, beraz, zaporea. Horrek azal dezake, justifikazio gisa ez bada ere, azukrea eransten zaiola hainbat errezetari, hala nola marrubiei, mazedoniei edo zuku naturalei, gozotasun naturalaren falta konpentsatzeko.

ZAPORE LOTZAILEAK

Img bollos2
Gozoek, batez ere industrian egiten direnek, hala nola opilek, gozokiek eta gozokiek, freskagarriek eta litxarreriek, azukre gehien biltzen dute. Frogatuta dago azukre-kontsumoak ongizate-sentsazio atsegin batekin lotutako endorfinak askatzea bultzatzen duela; horregatik, pertsona batzuek gozokiek neurriz kanpoko gogoa sentitzen dute. Produktu horiek maiz eta kopuru handiarekin kontsumitzea tentazio ez oso osasungarria da, gozoki bat dastatzearen plazeraren atzean azukre, koipe eta gehigarri ugari baitago, osasunerako etekin gutxikoak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak