Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zazpi elikagai ezinbestekoak

Aguakatea, ahabiak, babarrunak, intxaurrak, izokina, espinakak eta aza nutrizio oreka lortzeko funtsezko zazpi elikagai dira.

img_arandanos 2

Barazkiak, barazkiak eta frutak elikagai onak dira organismoan oreka lortzeko; hestebeteak, animalia-gantzak edo opilak, aldiz, ez dute efektu bera. Kontua ez da pisu osasungarria lortzea soilik. Elikadura egokiarekin, organismoaren engranajeak ongi funtzionatzen du, ongizatea eta defentsak handitzen ditu, gehiegizko koipea ezabatzen du, zirkulazioa, arnasketa eta digestioa hobetzen ditu. Azken finean, oreka ezin hobea lortzen da. Aguakatea, ahabiak, babarrunak, intxaurrak, izokina, espinakak eta aza funtsezko zazpi elikagai dira organismoarentzat onuragarria den eragina lortzeko eta nutrizio oreka egokia lortzeko.

Img
Irudia: Lisa Norwood

Aspalditik aztertzen dira elikagaien eraginak, eta osasuna hobetzeko konbinazio perfektua nola lortu nahi da. Teoria eta azterlan asko egin dira eta, nahiz eta aurrerapen orokorra bikaina izan den, badirudi errezeta magikoa elikagai naturalen kontsumoa dela, gutxi prozesatuak. Estatu Batuetatik heldu da alor horretako azken ikerketa, Frank Lipman The Huffington Post estatubatuarraren kolaboratzailearen eskutik. Elikaduran eta osasunean adituak zazpi elikagai proposatzen ditu organismoan oreka hori lortzeko. Adituaren arabera, elikagai horiek beharrezko energia ematen dute, behar den nutrizio-kalitatea, kaloria-ekarpen minimoa, azukre eta gatz gutxi, zuntz disolbagarriaren eta mantenugaien ekarpen handia. Horrek guztiak eragin onuragarria du organismoarentzat, eta oreka ezin hobea lortzen du.

Aguakatea, ahabiak eta babarrunak

Nahiz eta kaloria asko ematen dituen, aguakatea aberatsa da koipeak monoasegabeak, onak, oliba-olioak dituenak bezalakoak. Ez da beharrezkoa janari batean aguakate oso bat jatea; nahikoa da entsaladetan, irabiakietan edo saltsetan zatiak gehitzea. Potasioa, magnesioa, luteina eta E bitamina ere baditu. Ohiko kontsumoak zenbait patologia prebenitzen laguntzen du, hala nola minbizia, bihotzeko gaixotasunak eta endekapenezko begietako gaixotasunak. Proteinen ordezko naturala da, hala nola haragia, arrautzak, gazta edo baserriko hegaztiak. Proteinak, beraz, kalitate handikoak dira, eta erraz digeritzen dira.

Aguakatea proteinen ordezko naturala da, haragiak dituenak bezalakoa.

Ahabiak, zenbait adituk fruitu miragarritzat hartzen dituztenak, bakterioen kontrako funtzio bikaina dute, eta oso eraginkorra da gernubideetako infekzioetan. Kaloria gutxikoak dira, karbohidrato gutxi ematen dutelako, C bitamina, zuntz, potasio, burdina, kaltzio eta tanino ugari. Hala ere, elikagai honetan nabarmentzen dena pigmentu naturalen, antozianoen eta karotenoideen ugaritasuna da, eragin antioxidatzaile handikoa.

Babarrunak babarrunaren hazi jangarriak dira. Elikagai bikaina eta osatua da, eta propietate onuragarriak ditu organismoarentzat. Leptina maila igotzeaz arduratzen da, apetitua gutxitzen duen hormona bat, eta aberatsa da B taldeko bitaminetan, kaltzio, potasio eta azido folikoan. Elikagai ona da garunak, zelulek eta azalak ongi funtziona dezaten. Gainera, arteria-presioa eta gaixotasun kardiobaskularren arriskua murrizten laguntzen du. Estatu Batuetako Nutrizio Elkarteak astean hiru aldiz jatea gomendatzen du.

Intxaurrak, izokina, espinakak eta aza

Intxaurrak giza garunaren antzekoak dira. Duela mende batzuetatik, jainkoen elikagaitzat hartzen ziren. Fosforotan aberatsak dira, azido alfa linoleikoa, omega 3 eta horien kontsumoa oroimen onarekin lotzen da. Bihotzarentzat onak dira eta kolesterol-maila murrizten dute. Hala ere, ez da ahaztu behar kaloria asko ematen dituela eta neurriz kontsumitu behar direla.

Izokina, berriz, arrain urdin mota bat da, gaixotasun kardiobaskularren aurkako babesarekin eta dementziarekin lotzen dena. Omega-3 gantzetan aberatsa den elikagaia da, eta kolesterol “ona” areagotzen laguntzen du; kolesterola ona eta txarra orekatzen laguntzen du. Kolesterol- eta triglizerido plasmatikoen maila murrizten du, eta, gainera, odolaren jariakortasuna handitzen du; horrek koaguluak edo tronboak sortzea saihesten du. B multzoko bitaminak gailentzen dira, horien funtzioa elikagai energetikoak aprobetxatzea baita.

Espinakak bitamina, antioxidatzaile eta fitonutrienteen iturri garrantzitsua dira, A, B2, C, K eta E bitaminak nabarmentzen dira eta proteina, zuntz eta omega 3 gantz-azidotan aberatsa da. Hori kontsumitzeak larruazalaren, ilearen, mukosen eta hezurren egoera onari mesede egiten dio eta elikagaien burdina xurgatzen laguntzen du. Infekzioekiko erresistentzia areagotzen du, immunitate-sistemaren funtzionamendu egokia errazten du, odol-zelulen egonkortasunean eta ugalkortasunean parte hartzen du, eta globulu gorriak eta zuriak ekoizten laguntzen du, besteak beste.

Aza organismoaren araztaile bikaina da eta desintoxikatzen laguntzen du, kaltzio- eta zuntz-kontzentrazio handia baitu. Hesteetako igarotzeari laguntzen dio eta hipertentsioa saihesten du. Oso elikagai elikagarria da, bitaminatan eta mineraletan aberatsa baita, eta ur asko du; beraz, kaloria gutxi ematen ditu. Potasiotan aberatsa da eta magnesio kantitate handiak ditu. C, E eta betakaroteno bitaminatan aberatsa da, eta horrek onura guztiak dakartza.

JOGURTA ETA ALE OSOAK

Zazpi elikagai horiez gain, aditu batzuek jogurta eta ale osoak gehitzen dituzte zerrendan. Lehenak heste-sistema sendotzen du, bakterio onuragarri ugari dituelako, koloneko bakterio-florari eusten diotelako eta organismoaren erantzun immunologikoa hobetzen duelako. Kalitate handiko proteinatan aberatsa den elikagaia da, kaltzio eta D bitamina iturri da. Oso elikagai osatua da, batez ere sistema osteomuskularrarentzat.

Pikor osoek (garia, artoa, zekalea edo oloa) zuntz, E bitamina, zink, magnesio eta B6 bitamina gutxiago dute bihotzeko gaixotasunak harrapatzeko, eta zenbait gaixotasun kronikoren arriskua murriztu dezakete, hala nola diabetearena eta zenbait minbizi-motarena. Fintzen direnean, ordea, kontsumitu ohi den bezala, zahia eta germena kendu egiten dira, eta ale bat geratzen da karbohidrato almidonatu askorekin, bitamina eta mineral kopurua murriztuz.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak