Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbait elikagai debekatzearen eragina

Elikagai gustukoenak kentzeak haiek jateko etengabeko gogoa sortzen du, eta horregatik kontzesio txikiak egin behar izaten dira dieta hipokalorikoa egiten denean.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2010eko maiatzaren 20a
Img alimentos prohibidos hd Irudia: Takoyaki_King

Dieta terapeutikoa egiten denean edozein elikagai kontsumitzeko debekuak kontrako efektua dakar: jateko gogo handiagoa. Praktika okerra da, ez da batere justifikatua, eta oraindik gaizki planteatutako argaltzeko dieta askorekin lotzen da. Elikadura-psikologiako eta -portaerako adituek eta dietistek diotenez, pisua galtzeko dieta hipokalorikoa egiten denean, komeni da elikagai gustukoenei lekua uztea, baina neurriz. Ondoren azaltzen den bezala, kontzesio txikiak, dietaren zati gisa ulertuta (eta ez dietako “egun tranpa” gisa), funtsezkoak dira oreka eta ongizate emozionalerako.

Img alimentos prohibidos
Errebote efektua: lehen baino gehiago jatea

Pisua galtzeko dieta askok proposatzen dituzten konpentsazio-jokabideek, hala nola baraualdiak egitea, ez afaltzea edo fruta bakarrik afaltzea, elikagai batzuk jatea asko murriztea edo beste batzuk kontsumitzea galaraztea, elikagaien kontrolik eza eragiten dute ia segurtasun osoz. “Depribatazio hedonikoak”, eremu klinikoan gustukoen diren elikagaiak debekatzeari esaten zaion moduan, elikagai horiek jateko irrika etengabea edo errepikatua eragiten du. Gainera, antsietatea areagotzen du pertsona horrena, oraindik ere muga gehiago ikusten baititu bere dietan, eta hainbeste denboran erreprimitu zaizkion jakiak jateko gutizia emateko jarraitu behar ez duen eguna irmotasunez iristea nahi baitu.

Img chuch san1
Ameriketako Dietetika Elkarteak jakinarazpen bat egin zuen 2006an, argaltzeko dieta askoren ezaugarri komun batzuek zalantzan jartzen dutela haien eraginkortasuna, segurtasuna eta zorroztasuna. Ohartarazpenetako bat da dietak elikagai onartuen (onak) eta onartuen (txarrak edo debekatuak) zerrendak dakartzala. Psikologo klinikoek ziurtatzen dute, debekuaren bidez elikadura-tentazioak saihesten badira, “pertsonak inoiz ez, edo gutxitan, autokontrol-gatazka sentituko duela”. Horrek esan nahi du “tentazio bat agertzen denean, bizitzako une askotan ezinbestean gertatzen den bezala, pertsonak ez duela hura jasateko borondate-indarrik izango”. Muturreko portaerak sortzeko lehen urratsa da, hala nola, atrakoia, nerbioak lasaitzeko edo elikatze-jokabidearen bestelako nahasteak.

Dieta: kontzesio txiki eta arinak

Argaltzeko, ez da inolako elikagairik kontsumitu behar, ezta kalorikoenak ere. Bai, azaldu behar zaio pazienteari haren kontsumoa alferrikakoa eta alferrikakoa dela, eta onura ez dela unean uneko gustu iragankorretik haratago joaten. Gakoa da erabat ez jatea eta neurriz kontsumitzea, eta alternatibak eta iradokizunak ematea gehien atsegin diren jakiak, errezetak eta platerak azukre, koipe eta kaloriatan arintzeko.

  • Gozoa, baina azukrerik gabea. Gozokiak kentzen badizkiote, EROSKI CONSUMER egunkariak postreen errezeta ugari ditu, azukre erantsia ezinbestekoa baita.

  • Platerak arintzeko moduak. Elikagaien aniztasuna eta haien kozinatzeko moduak mugak badira errezeta-liburua berritzeko, erabilgarria da errezetak arintzeko trikimailuak ezagutzea eta, are gehiago, egunean ehun kaloria gutxiago kontsumitzea.

Zenbait tentaziori maiz aurre egiteak autokontrolerako borondatea eta gaitasuna indartzen ditu, eta horrek aukera ematen du egoera askotan irensteari zailtasunik eta larritasunik gabe aurre egiteko.

Emozioak pizten dituztelako gustatzen diren elikagaiak

Elikagai batzuek balio sinboliko handia dute pertsonarentzat. Horregatik, erabateko gabeziak, aldi baterakoa izan arren, oreka emozionala alda dezake, eta antsietatea areagotu, pertsona ez baita gai dieta terapeutikoa egiteko, Esteban Cañamares psikologo klinikoak bere liburuan dioenez: “Zergatik ezin dut argaldu argaldu? Gizentasunaren arrazoi psikologikoak’. Gizabanako guztiek tentazio handiagoa sentitzen dute elikagai edo plater baten alde, eta plazer, gogobetetasun, zainketa, maitasun edo maitasun handiagoko uneekin lotzen dira. Amaren albondigak patata frijituekin, amaginarrebaren kroketak eta amonaren arroz-esne berezia.

Adituak dioenez, pertsona gizenen tratamendu psikologikoan esperientzia handia izan ondoren, karga sinboliko handia duten elikagaiak dira, eta bizi-egoera edo -aldaketa garrantzitsuei erantzun diezaiekete: janaria pertsonarentzat bakarrik prestatzen zen, lotura estua du afektuen eta gogo-aldartearen ikuspegitik, haien kontsumoa sari gisa jasotzen zen, kasu berezietarako egiten zen, etab.

Osasun-profesionalak pazienteari azaldu behar dio elikagai gogokoenak argaltzeko dietetan sar daitezkeela. Kontua da ulertzea neurriz eta unean-unean kontsumitzeak lagunduko diola errudun ez sentitzen jaten duenean, eta antsietate eta gogo neurrigabe eta etengabea baretuko diola, bere dietako kaloriak nabarmen handitu gabe.

Etiketak:

argaldu Dieta

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak